Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

تصاویر جدید از کراس اوور سایپا آریا را در چرخان مشاهده کنید

اواخر ماه گذشته بود که که گروه خودروسازی سایپا، از روی خط آمدن محصول جدید خود، یعنی آریا خبر داد. این خودرو که امروزه روند تولید آزمایشی را درحال پشت سر گذاشتن است، احتمالا از اواخر نیمه اول سال آینده، به خیابان های کشور راه پیدا خواهد کرد.

براین اساس، به تازگی تصاویری از یک دستگاه خودرو سایپا آریا بدستمان رسیده که حاوی برخی نکات است. البته این نکات صرفا براساس تصاویر مذکور بوده و هنوز قطعی نشده است.همانطور که قبلا نیز اعلام کردیم، این خودرو که در مرداد ۹۹ رونمایی شده بود، در کمتر از ۶ ماه وارد خط تولید شده و فرایند مونتاژ اولیه را تجربه می‌کند. با آغاز تولید اولیه آریا، رکورد کمترین فاصله زمانی از رونمایی تا ورود به خط تولید، به نام این کراس‌اوور سایپایی ثبت شد. پیش از این بسیاری از خودروهای داخلی با فاصله زمانی ۸ ماه تا ۲ سال از رونمایی، وارد خط تولید آزمایشی شده بودند.

البته بهتر است بدانید که تولید بدنه سایپا آریا فرایندی مشابه به ساخت اتاق شاهین داشته و این هاچبک کراس هم از متریال‌ها و فرایندهای ساخت جدید در سازه خود بهره می‌برد. از سویی با توجه به اینکه آریا و شاهین بر روی مگاپلتفرم SP100 طراحی شده‌اند، اجزای مشابهی در بخش‌های مختلف دارند و همین مسئله باعث شده تا فرایند تولید اولیه آریا با سرعت بیشتری طی شود.

اما همان‌طور که تصویر فوق را مشاهده کردید، در مراحل ابتدایی تولید آزمایشی، به دلیل هماهنگی بیشتر افراد با مونتاژ خودرو آریا، از قطعات مشترک بیشتری از شاهین استفاده میشود.بطوریکه نمای جلو آریا تولید آزمایشی، دقیقا با شاهین یکسان بوده و هیچ تفاوتی وجود ندارد. البته برخی شایعاتی مبنی‌بر اینکه سایپا قصد دارد تا آریا را با دو فیس هاچبک و کراس تولید کند، منتشر شده که فعلا صحت و سقم این خبر، نامعلوم است.

اما جدا از مسئله مذکور، گویا شباهت آریا و شاهین نیز بیشتر شده و احتمالا در فاز اول برروی سایپا آریا، همان موتور M15-T که ۸ سوپاپه است، نصب خواهد شد. این پیشرانه که 1.5 لیتر حجم دارد، با اتصال به گیربکس 5 سرعته دستی، توانایی تولید ۱۱۰ اسب بخار، قدرت و ۱۶۵ نیوتن متر، گشتاور را دارد. اما با جلو رفتن و پیشرفت خطوط تولیدی موتور و پیشرانه ها، احتمال نصب موتور 3 سیلندر برروی فازهای بعدی آریا، قوت گرفته است.

اما درادامه بهتر است تا به تفاوت‌های آریا و شاهین بپردازیم. اینگونه که مشخص است، باتوجه به بالاتر رفتن ارتفاع آریا از شاهین، سیستم فنربندی، تعلیق جلو و عقب، رینگ های پنج اینج و دیسک های بزرگتر، تغییر و افزوده شده و هم‌چنین رینگ 16 اینچی برای نسخه هاچ‌بک و 17 اینچی برای هاچ‌بک کراس، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی و… برای خانواده سایپا آریا در نظر گرفته شده است.

اما درکل، امکانات خودرو سایپا شاهین در تیپ نیمه فول، به شرح ذیل خواهد بود:

  • سانروف
  • روف ریل
  • تریم چرمی صندلی‌ها
  • کروزکنترل
  • باز و بسته شدن برقی آینه‌ها
  • سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای
  • غربیلک فرمان چرمی
  • سامانه های GSI، BCM و…
  • مانیتور لمسی به همراه دوربین دید عقب
  • سنسورهای هشدار دهنده موانع در قسمت عقب خودرو
  • و…

باتوجه به شباهت‌های دو محصول شاهین و آریا و باتوجه به برخی ارتقاءهای انجام شده، احتمالا قیمت آریا، حدودا 18 الی 23 درصد بیشتر از سدان شاهین خواهد بود.

2 دیدگاه
  1. امیررضا می گوید

    سلام
    چند تا سوال:
    -منظور از موتور های سه سیلندر همون موتور های تیوان هست؟
    -موتور های تیوان کی روی خط تولید میرن و قابلیت نصب روی چنین ماشینی رو پیدا میکنن؟
    -و اینکه موتور های تیوان چه مشخصاتی دارن؟(چه خوب میشه اگر در این مورد یه مقاله بنویسید)
    ممنون میشم اگر پاسخ بدید.

  2. محسن می گوید

    کسی به این سایپا بگه که تو شاهین رو زائیدی بزرگ کن، بعد برو سمت آریا. همش. دارن به قهقهرا میرن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.