مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هابرترین‌ها

ماریا ترزا د فیلیپیس، اولین زنی که در مسابقات فرمول یک شرکت کرد

یا بسیار شجاع و بی‌پروا بودم یا اینکه تمامی این کارها از روی حماقت بود! اما هرچه که بود باید بگویم که فقط دوست دارم با تمام سرعت رانندگی کنم و در مسابقات حضور یابم!

جملات بالا از زبان ماریا ترزا د فیلیپیس است. او اولین زنی است که در سال‌ 1958 وارد پیست اتومبیلرانی شد و با خودروی مازراتی 250F برنده مسابقات فرمول یک شد.

ماریا ترزا د فیلیپیس در کنار مجموعه جوایز رقابت‌های اتوموبیلرانی خود

ماریا ترزا د فیلیپیس در 11 نوامبر 1926 در نابل ایتالیا متولد شد. در سال 1948، هنگامی که تنها 22 سال داشت، توسط برادرانش مورد آزار و تمسخر قرار گرفت. آن‌ها می‌گفتند که ماریا قادر نیست با سرعت بالا رانندگی کند. اما او به آن‌ها ثابت کرد که سخت در اشتباه هستند. ماریا ترزا د فیلیپیس در همان سال وارد حیطه اتوموبیلرانی شد. او در اولین مسابقه خود شرکت کرد. این مسابقه حدود ده کیلومتر مسافت داشت و Salerno Cava de Tirreni نام دارد. این رقابت‌ 500 سی‌سی بوده است و ماریا موفق شد در این مسابقه برنده شود.

ماریا ترزا د فیلیپیس در مسابقات گرندپری در 1958 حضور داشت.

شرکت مازراتی در یک برنامه خبری در روز زن درباره ماریا ترزا د فیلیپیس اینچنین اظهار کرده است:

اولین پیروزی او اشتیاق ماریا را به مسابقه نشان می‌دهد. او موفق شده است تا در مسابقات دسته 750 سی‌سی نیز عنوان برنده را از آن خود کند.

ماریا ترزا د فیلیپیس در طول سال‌های 1953 و 1954 به رقابت با اتومبیل‌ Osca 1100 سی‌سی فرستاده شد. در سال 1955، او توانست با خودروی 2000 A6GCS مسابقه دهد. در آن زمان، ماریا موفق شد تا در مسابقات قهرمانی کلاس 200 سی‌سی در جایگاه دوم بایستید. ماریا ترزا د فیلیپیس در یکی از مقالات خود درباره حرفه اتوموبیلرانی خود اینچنین نوشته است:

خودرویی که در مسابقات با آن در زمین حضور داشتم بسیار قدرتمند و حرفه‌ای طراحی و ساخته شده بود. احساس می‌کردم می‌توانم با آن ماشین هرکاری که می‌خواهم انجام دهم… و این کار را هم انجام دادم؛ ماشین بیچاره! من با داشتن این اتومبیل شاهد تصادفات چشمگیر زیاد و پیروزی‌های بسیاری بودم.

در سال 1958، ماریا ترزا د فیلیپیس موفق شد تا در اولین مسابقه گرندپری قهرمانی جهان فرمول یک شرکت کند. او در این رقابت از اتوموبیل‌ مازراتی 250F شخصی استفاده کرد و موفق شد عنوان اولین زن حضور یافته در رقابت‌های فرمول یک را از آن خود کند.

ماریا ترزا د فیلیپیس در کنار جوان منئول فنگیو و دوست صمیمی خود ژان بهرا (موناکو، 1959)

شرکت مازراتی نیز اینچنین گفته است:

ماریا ترزا د فیلیپیس اولین زنی است که توانست در محیط کاملا مردانه رقابت‌های اتوموبیلرانی شرکت کند. این محیط قبلا فقط مردانه قلمداد می‌شد اما ماریا ترزا د فیلیپیس با حضور خود، احترام بالایی از رقبای خود به دست آورد و ارزش‌های کنونی شرکت ما را نیز به ارمغان آورده است.

این شرکت خودروسازی اینگونه ادامه می‌دهد:

مازراتی و ماریا ترزا د فیلیپیس ترکیبی قدرتمند، سازنده و برنده هستند؛ این داستان حاکی از قدرت، شجاعت، سرسختی و جسارت است. تمایل و عزم راسخ برای مواجه با چالش‌های فنی، جسمی و شخصی و تبدیل آنها به فرصت‌هایی برای استفاده مفید با عزم راسخ در آینده یکی از هدف‌های مهم ما است.

ماریا ترزا د فیلیپیس در آگوست 1959 از مسابقات فرمول یک کناره‌گیری کرد. دلیل این کار او نیز کاملا عاقلانه بود. یکی از دوستان ماریا، ژان بهرا، که در مسابقات اتوموبیلرانی حضور مستمر داشت، در یکی از مسابقات خود در اثر تصادف و مصدومیت، جان خود را از دست داد.

تقریبا کمی پس از حضور ماریا ترزا د فیلیپیس در رقابت‌های فرمول یک، به دلیل درگذشت دوست و همکارش، ژان بهرا، در سال 1959 در اثر جراحت در مسابقات از حضور خود در مسابقات دست کشید.

ماریا فیلیپیس در مصاحبه‌ای در سال 2006 علت این تصمیم ناگهانی خود را اینچنین شرح داد:

دوستان زیادی داشته‌ام که همگی به علت تصادفات مختلف در دنیای رقابت‌های مختلف اتوموبیلرانی از دنیا رفته بودند. لوئیجی موسو، پیتر کالینگز، آلفونسو دو پورتاگو، مایک هاوتورن؛ این‌ها دوستان من هستند که در حوادث مختلف رانندگی آن‌ها را از دست داده‌ام. ژان بهرا نیز کمی بعد در برلینگ جان خود را از دست داد. این مسائل برای من بسیار غم‌انگیز بود، زیرا در روحیه‌ام تاثیر زیادی گذاشته بود. باید در مسابقات شرکت می‌کردم ولی قصد نداشتم دوباره به پیست اتومبیلرانی برگردم.

در سال بعد، ازدواج کردم و سپس دخترم متولد شد. تنها چیزی که می‌توانست ارزش زندگی را برایم معنا کند زندگی قدرتمند و روشن خانوادگی بود.

این زن موفق، ماریا ترزا د فیلیپیس، در سال 2016 درگذشت؛ اما همچنان قدرت، عزم و موفقیت او الهام‌بخش همه افراد در این عرصه بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا