مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلیخبر

معرفی آئولوس D53، سدان جایگزین بهمن موتور برای مزدا3 در ایام تحریم

تابستان سال گذشته بود که اخباری مبنی‌بر عقد قرارداد برند DFM (دانگ فنگ) با برخی شرکت‌های خصوصی در میان کارشناسان صنعت خودرو منتشر شد. آذویکو، بهمن موتور، خودروسازی فردا، خودروسازی ستاره نیک آریا و… از جمله شرکت‌هایی بودند که با دانگ فنگ بر سر مونتاژ برخی محصولات این شرکت، مذاکراتی را انجام داده بودند.

اما در آن زمان، اخباری مبنی‌بر به نتیجه رسیدن قرارداد بهمن موتور با DFM بر سر مونتاژ چندین خودرو در سگمنت های کراس اوور، سدان و پیکاپ به گوش رسیده بود. ولی در نهایت ابتدا کراس اوور IX5 با نام دیگنیتی به عنوان جدیدترین محصول سواری گروه بهمن در ایام تحریم، وارد ایران شد.

اما اواخر سال 99 شد و بیلبوردهایی از گروه بهمن در برخی از راه‌های مواصلاتی و بزرگراه‌های تهران نصب گردیده بود. در آن بیلبوردها که علاوه بر محصولاتی چون دیگنیتی و فیدلیتی حضور داشتند، دو محصول ون و سدانی که پوششی برروی خود داشته، دیده میشد. باتوجه به همکاری که شرکت بهمن موتور و DFM داشته، برخی احتمال دادند که این سدان نیز یکی از محصولات برند مذکور خواهد بود. هم‌چنین باتوجه به برخی شایعات واصله، گویا قرار است تا دانگ فنگ آئولوس جایگزین خودرو مزدا3 در خطوط بهمن موتور شود.اینطور که معلوم است، قطعا بهمن موتور خودرو مذکور را با تغییر لوگو و نام به بازار ایران معرفی خواهد کرد. اما بهتر است بدانید که این خودرو در چین با نام دانگ فنگ آئولوس D53 یا دانگ فنگ فنگشن D53 عرضه می‌شود. آئولوس که از نمای بیرون و بواسطه کروم کاری های خاص، زیبا به نظر می‌رسد؛ در سال 2019 به بازار چین معرفی شده و به نوعی خودرویی بروز است.

آئولوس D53 با دو نوع پیشرانه در بازارهای جهانی عرضه شده که این دو پیشرانه یکی یک لیتری سه سیلندر است که توانایی تولید 123 اسب بخار، قدرت و 196 نیوتن متر، گشتاور را دارد. و اما دومی هم یک پیشرانه چهارسیلندر بوده که 1.5 لیتر حجم داشته و با اتصال به یک گیربکس 6 سرعته CVT توانایی تولید 148 اسب بخار، قدرت و 220 نیوتن متر، گشتاور را دارد. لازم به ذکر بوده که این پیشرانه با کد SFG15T شناخته می‌شود. البته آنطور که برخی منابع می‌گویند، گویا قرار است تا آئولوس با همین پیشرانه چهارسیلندر که با موتور خودرو دیگنیتی نیز یکسان بوده، در خطوط تولیدی بهمن موتور مونتاژ شوند. هم‌چنین گویا قرار است تا بجای گیربکس CVT، یک گیربکس دوکلاچه جایگزین شده تا عملکرد آئولوس را کمی بهبود بخشد.

اما به بخش جذاب امکانات می‌رسیم. جایی که اگر بهمن موتور رعایت کرده باشد، می‌توان موفقیت آئولوس D53 را تضمین کرد. ولی در هرحال و بواسطه نمونه‌های مشابه صادراتی، می‌توان انتظار داشت که این خودرو با امکاناتی مشابه موارد ذیل وارد کشور خواهد شد:

  • دوربین 360 درجه به همراه سنسورهای هشدار دهنده موانع در قسمت جلو و عقب خودرو
  • سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای
  • ترمز پارک برقی (در نمونه فول دارای اتوهولد نیز می‌باشد)
  • سانروف
  • آمپر دیجیتالی
  • تنظمیات تهویه مطبوع بصورت لمسی
  • کروز کنترل
  • سامانه کنترل پایداری
  • فرمان کمکی برقی
  • 4 ایربگ ایمنی
  • آینه تاشو برقی
  • سنسور نور و باران
  • و….

ابعاد دانگ فنگ آئولوس D53 نیز به ترتیب طول، عرض و ارتفاع عبارت است از 4660، 1812 و 1490 میلی‌متر. فاصله بین دو محور این خودرو نیز 2680 میلی‌متر ذکر شده است.این‌طور که احتمال دارد، گویا قرار است تا نمونه تجاری سازی شده این خودرو برای بازار ایران، در نیمه اول امسال معرفی و رونمایی شود. همچنین باتوجه به قطعی شدن حضور نسخه فیس لیفت چری آریزو5 توربو، رقابت سنگینی میان این خودرو ایجاد خواهد شد. قطعا برنده این رقابت، محصولی خواهد بود که قیمت مناسب، امکانات بالا و مشخصات فنی بهتری داشته باشد.

پس با چرخان همراه باشید تا در آینده‌ای نزدیک، اخبار جدیدی را برای شما مخاطبان عزیز، منتشر کند.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. از پشت شبیه پریوسه. امیدوارم بی خیال این گیربکسای cvt بشن و اون گیربکس ۲ کلاجه تیپ ترونسک رو بزارن که آدم از رانندگی لذت ببره

  2. عاشق داشبوردش شدم کاش کارخانجان ایران یککم یاد بگیرن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا