مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌ها

چرا فروش خودروهای کار کرده بیشتر از خودروهای جدید است؟

شاید شما نیز دقت کرده باشید که خودروهای جدید نسبت به خودروهای کار کرده فروش کمتری دارند. اما دلیل این مسئله چه چیزی می‌تواند باشد؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که به دلیل کمبود وسایل نقلیه جدید، بسیاری از اتومبیل‌های دست دوم نسبت به همتایان جدید خود با قیمت بیشتری به فروش می‌رسند.

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با دلیل‌های مختلف این مسئله در بازار خودرو آشنا شوید.

اکنون 30 درصد از میزان اتومبیل‌های دست دوم گران‌تر از سال گذشته قبل از قرنطینه شده‌اند. طبق گفته خبرگزاری‌ها، قیمت اتومبیل‌های دست دوم در هر سه هفته گذشته 1.7 درصد افزایش یافته است که این نیز شامل بیش از شش میلیون وسیله نقلیه در حراجی‌های عمده فروشی نیز می‌شود.

اگر یکی از مدل‌های کیا را در اینجا بخواهیم بررسی کنیم، مدل کاملا جدید کیا سوئل LX مدل 2021 با قیمت 17724 دلار ثبت شده است. با این حال، خودروی کیا سوئل LX یک ساله یعنی مدل 2020 با همان رنگ و با گزینه‌های مشابه در بزرگترین شرکت حراج عمده فروشی در جهان، Manheim، به قیمت 18500 دلار فروخته شد. این خودرو 5000 مایل را در کیلومتر شمار خود ثبت کرده است.

اما این تمام ماجرا نیست. خریدار همچنین مجبور به پرداخت 500 دلار اضافه به عنوان هزینه خرید خواهد شد. اگر بررسی‌های 200 دلاری پس از فروش، هزینه‌های حمل و نقل و تعویض روغن را نیز به این لیست اضافه کنید، این اختلاف قیمت بین 1500 تا 2000 دلار بیشتر برای مدل کار کرده افزایش می‌یابد.

خودروی کیا ریو LX مدل 2016 (پایین، سمت چپ) خودرویی بود که چند ماه پیش با قیمت ارزانی فروخته شد. خودروهای کوچک که برای مثال سه سال پیش به بازار عرضه شده‌اند، معمولا با کمتر از 10 هزار دلار در دسترس هستند. اما امروزه به قیمت 12400 دلار به علاوه هزینه خرید 500 دلار فروخته می‌شود. این قیمت بیش از 4000 دلار بیشتر از متوسط قیمت عمده فروشی پیش‌بینی شده آن یعنی 8275 دلار است.

اگر وسیله نقلیه‌ای را کرایه کرده‌اید، ممکن است بخواهید خودرو را قبل از پایان یافتن اجاره نامه خریداری کنید و آن را به فروش بگذارید.

حتی خودروهای نه چندان مشهور و آسیب دیده نیز از حق بیمه بالایی برخوردار هستند. خودروی هیوندای اکسنت 2017 با تقریبا 75000 مایل و گیربکس نه چندان عالی در مقابل متوسط فروش عمده 5700 دلاری 8000 دلار فروخته می‌شود.

شاسی‌بلندهای بدون هیچ مشکلی نیز همچنان مانند همیشه محبوب علاقمندان هستند. فورد Escape SEL مدل 2019 با 21000 مایل (بالا، سمت راست) به طور معمول فقط 19150 دلار ارزش دارد، می‌تواند با قیمت بالای 22400 دلار حتی بیشتر از کیا ریو به فروش برسد.

اگر شما نیز ماشین اضافی دارید و نیازی به آن ندارید، می‌توانید آن را بفروشید. چون مسلما با قیمت‌های بسیار بالایی به فروش می‌رسند.

حالا تمام این اتفاقات چرا رخ می‌دهند؟ خب پاسخ این است: عرضه و تقاضا. کارخانه‌های خودروسازی به دلیل کمبود میکرو تراشه باعث کاهش تولید می‌شوند. اتومبیل‌های جدید به کامپیوتر، تراشه و سنسور نیاز دارند.

بازار خودروهای دست دوم کاملا به بازار خودروهای جدید وابسته است!

بازار خودروهای دست دوم به طور قابل توجهی بزرگتر از بازار اتومبیل‌های جدید است: حدود 40 میلیون ماشین دست دوم در سال 2019 فروخته شد، در حالی كه حدود 17 میلیون وسیله نقلیه جدید در همان سال به فروش رفت. اما باید گفت صنعت این دو نوع خودرو به همدیگر وابسته است. بازار خودروهای دست دوم به موجودی کالا متکی است. سهام نیز در بازار دست دوم از مشتریانی حاصل می‌شود که اتومبیل‌های قدیمی خود را با اتومبیل‌های جدید معامله می‌کنند یا خودروی اجاره شده خود را تحویل می‌دهند.

اما با شیوع همه‌گیری ویروس کرونا، عناصر این زنجیره تحت تأثیر اختلالات خودروهای قدیمی قرار گرفت. فروش اتومبیل‌های جدید به شدت سقوط کرد، زیرا تعداد خودروهای جدید کمتری برای فروش وجود داشت. در حالی که بازار اتومبیل‌های جدید ضربه بزرگی به فروش وارد کرد، اما این امر بر عرضه بازار خودروهای کار کرده تأثیر می‌گذارد، زیرا دیگر افرادی که به میزان قبلی اتومبیل معامله کنند یا به طور منظم اجاره اتومبیل خود را بدهند، وجود ندارد.

پس از بحران مالی سال 2008، دولت فدرال سعی کرد صنعت خودرو را با تصویب قانون جدیدی برای خریدن خودروهای جدید برانگیزد. این قانون اینگونه بود که افراد می‌توانستند با تخفیف 3500 دلار یا 4500 دلار خودروی قدیمی خود را با خرید یک وسیله نقلیه جدیدتر و کم مصرف جایگزین کنند.

به دنبال بهبود صنعت خودرو و افزایش سرعت تأمین تقاضای فعلی، برنامه مشابهی پس از آخرین رکود اقتصادی به وجود نیامد. انواع خاصی از اتومبیل‌ها و انواع خاصی از مشتریان بازار خودروهای جدید را سرپا نگه می‌دارند: بسیاری از خریداران به دنبال شاسی‌ بلندهای بزرگ و وانت مانند هستند. این محبوبیت باعث شده است تا قیمت این نوع خودروها حدودا هزار دلار افزایش یابد.

برای بعضی‌ها، این مشکلی نیست. افرادی که در حال خرید اتومبیل جدید هستند از نظر اقتصادی مشکلی ندارند، زیرا می‌توان مشاهده کرد که قیمت معاملات در حال افزایش است. اما نمایندگی‌های اتومبیل جدید و دست دوم تمایل به خرید سهام و انواع مختلفی از سهام را دارند.

با در دسترس نبودن اتومبیل‌های جدید در بازار، برخی از خریداران به خرید خودروهای دست دوم روی می‌آورند!

ممکن است خودروهای گران قیمت در بسیاری از مناطق وجود داشته باشند، اما کمبود اتومبیل‌های ارزان‌تر، خریداران جوان و کم درآمد را از بازار اتومبیل جدید خارج می‌کند. خریدارانی که توانایی خرید تویوتا هایلندر جدید را ندارند به دنبال چیزی مقرون به صرفه‌تر هستند.

به گفته نیویورک تایمز، تقاضا برای وسایل نقلیه دست دوم به قدری افزایش یافته است که گویا فروشندگان در حال تبلیغات این نوع خودروها هستند. آنها این جهش را ناشی از ناتوانی اقتصادی می‌دانند که ممکن است مشتریان را ترغیب کند تا به دنبال گزینه‌ای ارزان‌تر باشند، اما این همه ماجرا نیست.

خرید یک ماشین دست دوم البته باعث افزایش تعداد ماشین‌های موجود در جاده نمی‌شود و فروش اتومبیل‌های جدید نتیجه چندانی ندارد. در صورت وجود، بخشی از دلیل ناگهانی این مسئله ناشی از افزایش چندین ساله قیمت خودروهای جدید و شاسی بلندها است.

مردم بدون در نظر گرفتن یک سری از عوامل اتومبیل می‌خرند که شامل نرخ بهره پایین همراه با سود است. اگر افراد به دنبال چیزی ارزان‌تر و کاربردی‌تر هستند، ممکن است به بازار خودروهای دست دوم روی بیاورند. این افزایش تقاضا همراه با زنجیره تأمین به این معنی است که حتی اگر فروش کم باشد، تقاضا و عرضه همچنان محدود است و باعث می‌شود قیمت‌ها بالا بمانند و کاهش نیابند.

در سال 2021 با وجود قرنطینه بودن بیشتر شهرها، فروش اتوموبیل به همان روش قدیمی کمی کار سختی به نظر می‌رسد. روش جدیدی که این روزها رایج شده است، فروش اتوموبیل به روش آنلاین است. در حال حاضر، نمایندگی‌های فروش اتومبیل‌های قدیمی در تلاشند همان شیوه‌های فعلی فروش اتومبیل را به صورت آنلاین تکرار کنند و اساساً تجارب نمایندگی را بازآفرینی می‌کنند که این یک اشتباه بزرگ است. این روش جدید نیاز به طرز تفکر متفاوتی دارد.

قیمت ماشین‌های دست دوم به دلیل ترکیب غنی‌تری از شاسی‌ بلندها و وانت‌های موجود در حال افزایش است. به عنوان مثال، مشتریان بیشتری در حال انتخاب وانت‌های سایز بزرگ یا متوسط هستند که باعث می‌شود قیمت‌ها به ترتیب بین سال‌های 2012 و 2017 به ترتیب 4.0 و 2.2 درصد افزایش یابد. از این رو، در حالی که قیمت خودروهای متوسط و جمع وجور به ترتیب 1.3 و 1.6 درصد كاهش داشتند، متوسط قیمت معاملات كلی بازار وسایل نقلیه دست دوم 2.7 درصد افزایش یافت. این تغییر احتمالا بازتاب اولیه حرکت کلی صنعت خودرو از خودروها به سمت شاسی بلندهای سبک در بازار وسایل نقلیه جدید است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا