مکمل بنزین
گزارشبرگزیده‌هاخبرداخلی

تشریح پیشرفت‌ها و فعالیت‌های صنایع تولیدی کروز در سال 99

ظهر امروز بود که شرکت کروز به عنوان پیشرفته‌ترین قطعه‌ساز صنعت خودرو کشورمان، اقدام به تشکیل وبیناری به صورت آنلاین با اصحاب رسانه کرد. در این وبینار که با حضور سه نفر از مدیران این شرکت برگزار شد، آقایان سخا، یوسفی و دهقانی به سوالات از پیش تعیین شده خبرنگاران پاسخ دادند.اما در حین پاسخ مدیران کروزی، گاهی نکات مهمی نیز به سوالات خبرنگاران داده میشد. پایگاه خبری چرخان نیز سعی دارد تا در ادامه، به صورت مختصر از سخنان رد و بدل شده در مراسم مذکور، را منتشر کند.

در همین رابطه مدیر فروش و توسعه بازار شرکت کروز با اشاره به اینکه کروز در برخی قطعات تا 70 درصد نیاز خودروسازان را رفع کرده و گاهی نیز در برخی قطعات تا حدود 30 درصد، سهمی در تولیدات شرکت‌های خودروسازی دارد. پس بطور حدودی، این شرکت سهم بیش از 50 درصدی در تامین چرخه تولیدی خودروسازان ملی را دارد.

هم‌چنین در ادامه بیان شد که سامانه و سیستم فرمان برقی در سال 1400، ویژه خانواده خودروهای دنا پلاس و پژو 207 در داخل کشور تولید خواهد شد؛ بطوریکه در صدد تامین خطوط تولید این سامانه هستند. درخصوص تولید فرمان برقی در شرکت کروز هم این‌چنین بیان شد که فرمان برقی برای اولین بار توسط شرکت کروز برای خودرو 207 تامین شد و باتوجه به اینکه قرار بود به تیراژ مطلوبی رسیده و توجیه اقتصادی هم داشته باشد، ولی به هرحال نشد، برنامه مان برای تولید این سامانه در کشور، تعلیق شده بود.

هم‌چنین مدیران کروز از اینکه در بحث تامین قطعات الکتریکی خودرو تارا قراردادی را با ایران خودرو منعقد نکردند، انتقاد کرده و گفتند در پروژه K132 که خودرو تارا می‌شود، تنها و بواسطه قراردادی که در زمان بحث تولید پژو 301 مطرح بود، شرکت کروز قطعاتی مانند استارتر و سوییچ را برای این خودرو تامین می‌کند.

اما یوسفی با بیان اینکه شرکت کروز در سال گذشته بیش از 30 درصد افزایش تولید را ثبت کرده، افزود که در سال گذشته توانست به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تامین کنندگان شرکت‌های خودروساز توانست بیش از 55 میلیون قطعه را تولید و در اختیار خودروسازان بزرگ داخلی قرار دهد و رکورد خوبی را در تولید قطعه کسب نماید. ایشان هم‌چنین بیان کردند که در صورت عدم وجود تحریم‌ها، توانایی تولید 75 میلیون قطعه را داشتیم.

اما در ادامه مدیران شرکت کروز در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری چرخان که مطرح کرده بود باتوجه به برنامه تولید خودروهای برقی و تحقیق و توسعه درباره فناوری اتوپایلوت در کشور، آیا کروز برنامه‌ای در این رابطه دارد، پاسخ دادند که این شرکت باتوجه به برنامه‌هایی که در بخش تحقیق و توسعه خود دارد، اقداماتی را در بحث هایی مانند الکتریکال، باتری و… نیز انجام داده است. ولی اینکه کروز بتواند قطعاتی را تولید کند، اما هیچ پیش زمینه ای در این رابطه در کشور وجود نداشته باشد، عملا از طرف مردم استقبال بالایی نخواهد شد و باتوجه به این نکات، تولید قطعات حساس خودروهای برقی، توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

اما در ادامه این مراسم، نادر سخا به عنوان مدیرعامل صنایع تولیدی کروز از بدهی بیش از 4 هزار میلیارد تومانی دو خودروساز بزرگ کشور به این شرکت خبر داد. هم‌چنین ایشان ذکر کردند که اگر قراردادهای مالی طرفین تعدیل شود، این میزان بدهی به 5 هزار میلیارد تومان تبدیل خواهد شد.

سخا در ادامه از داخلی سازی بسیاری از قطعات های‌تک مانند ACU،ECU و… خبر داده و بیان کرد که امسال داخلی‌سازی 35 قطعه را در دستور کار داریم؛ از جمله داخلی سازی قطعات های‌تک مانند ECU آغاز شده و داخلی‌سازی برخی قسمت‌های ترمز ABS در دستور کار است.
سخا تاکید کرد:‌ داخلی‌سازی قطعات الکترونیکی به دلیل اینکه نیازمند سرمایه‌گذاری بالا است، وابسته به تیراژ تولید می‌باشد و به همین دلیل در دستور کار نداریم. بطوریکه عمده شرکت‌های تولیدکننده قطعات الکترونیک در دنیا چین، کره و تایوان است که با تیراژ بالایی تولیدی که دارند در مقابل سرمایه گذاری که می‌شود به صرفه است.

سخا هم‌چنین به بیان برخی مشکلات و موانع صنعت تولید پرداخت. او افزود که محدودیت خارجی برای قطعات چند کاربردی بسیار مشکل‌ساز است. بطوریکه در واردات کالای نهایی، تنها یک کالا وارد می‌شود؛ اما در امر تولید، باید چندین موارد از قطعات به داخل کشور وارد شود، تا بالاخره به یک محصول نهایی تبدیل شود؛ برای مثال وقتی قصد وارد کردن ECU را داشته باشید تنها یک بورد و کاور وارد می‌کنید، اما وقتی نوبت به داخلی ساز یو تولید در کشور برسد باید چیزی حدود 300 قطعه تولید شود و این موضوع هر چند صرفه اقتصادی در تیراژ محدود ندارد و سخت است اما ما هر چه خودروساز خواسته را در این زمینه انجام داده‌ایم.

مدیرعامل کروز با سخن اینکه تولیدکننده از لحظه‌ای که اقدام به واردات قطعه‌ای می‌کند درگیر بروکراسی‌های داخلی زیادی می‌شود، سپس وارد بروکراسی گمرک می‌شود که بسیار به تولیدکننده آسیب می‌زند.

اما در اواخر برنامه مذکور، سخا از اینکه برخی مسئولان مهم صنعتی به بازدید خطوط تولیدی این شرکت نیامده‌اند، انتقاد کرده و از مسئولانی هم که قصد بازدید را دارند، استقبال به انجام می‌آورند.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا