مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هاخبر

کراس‌اوور اسپرت هیوندای کُنا N معرفی شد

پس از ماه‌ها وعده و عید، هیوندای سرانجام رسماً کراس‌اوور اسپرت کُنا N را معرفی کرده است. این خودرو با قرض گرفتن پیشرانه ولوستر N همراه با تجهیز به تعلیق سفت‌تر، گیربکس دوکلاچه و ظاهری اسپرت، از دیگر اعضای خانواده کُنا متمایز شده است. به همین دلیل، هیوندای این خودرو را اولین کراس‌اوور داغ واقعی خود می‌داند؛ اما این پایان فعالیت‌های بخش N این شرکت نیست زیرا کُنا N فقط یکی از هجده محصول اسپرت جدید هیوندای تا پایان سال آینده خواهد بود که الانترا N هم می‌تواند یکی از آن‌ها باشد.

با توجه به اینکه کُنا N برای ارائه عملکردی اسپرت و سریع طراحی شده، مهم‌ترین قسمت زیر کاپوت آن خواهد بود یعنی جایی که پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ متعلق به ولوستر N با 280 اسب بخار قدرت و 392 نیوتن متر گشتاور قرار گرفته است. این موتور که گشتاور دور پایین و کمترین تأخیر توربو را دارد، با فشردن دکمه «N گرین شیفت» می‌تواند به‌طور موقت قدرت را به 290 اسب بخار افزایش دهد. انتقال نیروی موتور هم از طریق یک گیربکس هشت سرعته دوکلاچه از نوع کلاچ روغنی انجام می‌گیرد که برای مطابقت با پرفورمنس بالای خودرو، تغییرات متعددی را تجربه کرده است. ازجمله این تغییرات می‌توان به تنظیم خاص ضرایب دنده و کالیبراسیون منحصربه‌فرد واحد کنترل اشاره کرد که تعویض دنده‌های سریع‌تری را به همراه دارد.

اما موضوع عجیب اینکه نیروی موتور در کُنا N صرفاً به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود و خبری از سامانه چهارچرخ محرک نیست. درهرحال، این کراس‌اوور اسپرت کره‌ای به لطف پیشرانه قدرتمند خود ظرف 5.5 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 240 کیلومتر بر ساعت را دارد. در کُنا N سه حالت مختلف به نام‌های «N گرین شیفت»، «N پاور شیفت» و «N ترک شیفت» تعبیه شده که اولی همان‌طور که اشاره شد، برای 20 ثانیه عملکرد پیشرانه و گیربکس را به حداکثر می‌رساند. حالت دوم در هنگام شتاب گیری سریع فعال شده و در زمان تعویض دنده، گشتاور را به حداکثر می‌رساند. حالت آخر هم برای رانندگی اسپرت، زمان‌بندی تعویض دنده‌ها را بهینه می‌کند.

ویژگی‌های اسپرت کُنا اما به اینجا ختم نمی‌شود زیرا این خودرو به رینگ‌های 19 اینچی آلیاژی و سیستم ترمز عملکرد بالا هم مجهز است. این کراس‌اوور داغ همچنین از دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی هم برخوردار است که در پیچ‌ها حداکثر لذت را برای راننده فراهم می‌کند. ازجمله دیگر ویژگی‌های کُنا N نیز می‌توان به اگزوز متغیر، ساختار تقویت‌شده و پنج حالت رانندگی مختلف شامل اکو، معمولی، اسپرت، N و سفارشی اشاره کرد.

کُنا N غیر از ویژگی‌های فنی اسپرت، در بیرون هم نمایی تهاجمی دارد که جلوپنجره منحصربه‌فرد، تریم قرمزرنگ، زه گلگیرهای همرنگ بدنه، رکاب‌های جانبی اسپرت و اسپویلر جلو از ویژگی‌های آن هستند. در عقب خودرو نیز تغییرات بزرگ‌تری مثل چراغ ترمز سوم مثلثی، دو سر اگزوز بزرگ و اسپویلر دو باله‌ای دیده می‌شود که نیروی رو به پایین را افزایش می‌دهد. برای این خودرو همچنین رنگ آبی جدیدی بنام سونیک هم در نظر گرفته شده که خاص N است.

در داخل کُنا N خریداران از یک غربیلک فرمان اسپرت خاص N، نمایشگر سربالا، صفحه آمپر دیجیتالی و نمایشگر 10 اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی با نقشه‌ها و تایمر پیست بهره‌مند خواهند بود. پدال‌های آلیاژی، صندلی‌های اسپرت با نشان N و تریم آبی‌رنگ هم از دیگر ویژگی‌های داخلی این کراس‌اوور اسپرت هستند. در بخش ایمنی هم کُنا N به مجموعه کاملی از سیستم‌های کمک‌راننده مثل دستیار جلوگیری از برخورد، دستیار حفظ حرکت میان خطوط، کروز کنترل هوشمند، دستیار دنبال کننده خطوط، دستیار جلوگیری از برخورد نقاط کور، دستیار نوربالا و هشدار خروج ایمن مجهز شده است.

رقبای مستقیم کُنا N در بازار اندک هستند و شاید اصلی‌ترین رقیب آن‌را بتوان فولکس‌واگن تی‌راک R دانست اما این کراس‌اوور کره‌ای با قیمتی ارزان‌تر و عملکردی هیجان‌انگیزتر می‌تواند رقیبی برای خودروهایی مثل آئودی SQ2 و مرسدس GLA35 AMG هم باشد. هیوندای کُنا N تا پیش از پایان سال جاری به بازار عرضه می‌شود اما قیمت آن هنوز اعلام نشده است. بااین‌حال انتظار می‌رود قیمت این کراس‌اوور اسپرت کره‌ای از چیزی در حدود 34 هزار دلار آغاز شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا