مکمل بنزین
گوناگونخبر

اعلام مشخصات رسمی رانا پلاس با گیربکس شش سرعته و سقف شیشه‌ای

در پاییز سال گذشته بود که ایران‌خودرو خبر از تولید رانا پلاس با گیربکس شش سرعته دستی داد و تولید آزمایشی آن‌را آغاز کرد. حال این شرکت مشخصات رسمی این نسخه جدید از رانا را در وب‌سایت خود منتشر کرده است. طبق اطلاعاتی که در سایت ایران‌خودرو دیده می‌شود، رانا پلاس علاوه بر تجهیز به گیربکس شش سرعته دستی جدید، به پیشرانه ارتقاءیافته TU5 پلاس هم مجهز شده که اساساً نسخه‌ای بومی از پیشرانه EC5 گروه پژو-سیتروئن محسوب می‌شود.

این موتور تغییراتی مثل تجهیز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها را تجربه کرده و حالا خروجی آن به 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور رسیده است که 8 اسب بخار و 2 نیوتن متر نسبت به TU5 معمولی افزایش یافته است. این همان پیشرانه‌ای است که در سینه تارا هم قرار گرفته است. این موتور در کنار گیربکس شش سرعته دستی جدید در رانا پلاس، بهبود 0.4 ثانیه‌ای در شتاب صفرتاصد را به دنبال داشته است به‌گونه‌ای که حالا رانا پلاس ظرف 11.6 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد. پایین نگه داشتن دور موتور، کاهش حداقل 2.5 درصدی مصرف سوخت، کاهش فشار روی پیشرانه در سرعت‌های بالا و افزایش عمر پیشرانه هم از دیگر مزیت‌های این گیربکس جدید خواهد بود.

رانا پلاس جدید اما علاوه بر برخورداری از قوای محرکه تازه، به سقف پانوراما یا شیشه‌ای هم مجهز شده است. این سقف مشابه سقف پژو 207 پانوراما، به‌صورت ثابت بوده و سایه‌بانی دستی دارد. آخرین تغییر این نسخه جدید نسبت به رانا پلاس قبلی هم تجهیز به سیستم فرمان برقی بجای هیدرولیک است. رانا پلاس شش سرعته اما در ظاهر هیچ تفاوتی با نسخه قبلی نداشته و از همان تغییرات ظاهری جزئی مثل گرافیک داخلی جدید چراغ‌های عقب، چراغ‌های جلو با دی‌لایت و جلوپنجرهٔ متفاوت بهره می‌برد.

اما بهتر بود حالا که ایران‌خودرو اقدام به ارتقاء قوای محرکه رانا کرده است، در ظاهر آن‌هم تغییرات و به‌روزرسانی‌های بزرگ‌تری انجام می‌داد تا چهره این خودروی نُه‌ساله که قرار است با قیمتی به‌مراتب گران‌تر از نسخه‌های قبلی به دست مصرف‌کننده برسد کمی مدرن‌تر می‌شد. در رانا پلاس شش سرعته حتی از رینگ آلومینیومی هم خبری نیست و خودرو همچنان با رینگ‌های فولادی و قالپاق ارائه می‌شود درحالی‌که ترمزهای عقب نیز کماکان کاسه‌ای هستند.

درهرحال، به نظر می‌رسد ایران‌خودرو قصد دارد به‌تدریج رانا را جایگزین پژو 206 صندوق‌دار کرده و این خودروی شیر نشان را از سبد محصولات خود حذف کند. انتظار می‌رود عرضه رسمی رانا پلاس شش سرعته از تابستان امسال آغاز شود.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا