مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلیخبر

جزئیات ورود خودرو BYD TANG توسط کارمانیا به ایران

احتمالا در چندماه گذشته از مذاکرات بین دو شرکت کارمانیا و BYD چین در رسانه‌ها را شنیده باشید. آنطور که کارمانیا اعلام کرده بود، این شرکت هم‌چنان نماینده رسمی برند BYD بوده و طرف چینی بدلیل مسائل تحریمی، برنامه‌های خود برای بازار ایران را تعلیق کرده بود. اما چندی است که به واسطه قرارداد 25 ساله میان ایران و چین و هم‌چنین قوت گرفتن رفع تحریم‌های آمریکا، زمزمه ورود و برگشت برخی برندهای خودروسازی نیز به ایران شنیده می‌شود. اینکه گفته می‌شود برگشت یک برند، به معنای این بوده که برندهای معتبر قصد بازگشت به بازار ایران را دارند؛ وگرنه برخی برندهای ناآشنا هم‌چنان در بازار ایران حضور دارند.

اما داستان چیست…

سریع به اصل مطلب می‌پردازیم؛ اینکه تا رفع رسمی تحریم‌ها برندی معتبر به ایران بازگردد و یا برنامه‌های خود را رفع تعلیق کند، مسئله ای عجیب بود. اما روز گذشته بود که نامه‌ای در فضای مجازی، جنجال آفرید. نامه‌ای که در دوازدهم اردیبهشت‌ماه سال جاری، توسط محسن برازوان به عنوان مدیرعامل شرکت کارمانیا به مدیرعامل صنایع خودرو نیرو محرکه ارسال شده، حاکی از آن است که ایشان درخواست مجوز واردات دو دستگاه خودرو بی وای دی تانگ در دو تیپ سوپریم (عالی) و کامفورت در جهت انجام آزمایشات فنی را کرده است.

اما ورود این دو خودرو در جهت انجام آزمایشات فنی و تطبیقی، چندین معنی می‌تواند داشته باشد که در رسانه‌ها به آن پرداخته نشده است. صحیح است که احتمال ورود این خودرو به بازار ایران، قوی‌تر شده، اما باید این را هم در نظر بگیریم که شرکت کارمانیا در سال 98 هم یک دستگاه BYD TANG نسل قبلی را برای انجام آزمایش‌های فنی وارد ایران کرده بود، اما باوجود انجام تست‌ها، خبری از به سرانجام رسیدن مونتاژ خودرو، نرسید.

هم‌چنین امکان دارد که شرکت کارمانیا با هماهنگی که با BYD کرده، خودروهای آزمایشی را زودتر وارد ایران کرده تا اگر مسائل سیاسی و تحریمی مذکور حل شود، بتواند زودتر فرآیند مونتاژ تانگ بنزینی را به سرانجام برساند. درصورت صحیح بودن این ادعا، می‌توان نتیجه گرفت که عملا کارمانیا با این اقدام، قصد دارد تا اصطلاحا برای چندمین بار دیگر، از حواله داران وقت خریده تا افرادی که قصد تحویل خودرو برقی سودا که اگر تولید شود را نداشته باشند، بتوانند با پرداخت مابه‌التفاوت، تانگ تحویل بگیرند. البته حواله داران خودرو BYD S7 اصلا نباید انتظار قیمت پایین خودرو تانگ را داشته باشند.

روایت دیگری هم که مطرح بوده، این است که باتوجه به قرارداد 25 ساله ایران و چین و بدون در نظر گرفتن تحریم‌های آمریکا، احتمال دارد که تانگ با برند اختصاصی کارمانیا وارد بازار ایران شود. مانند همان کاری که چانگان، دانگ فنگ، جک و جدیدا هم جتور و چری انجام داده‌اند.

اما به خود خودرو بپردازیم…

BYD که چندی است عزم ورود به بازار خاورمیانه را کرده، تاکنون با برخی محصولات جدید خود، از جمله تانگ، سانگ مکس و… به برخی کشورهای حوزه خلیج فارس وارد شده است. اما بیشتر از هرمحصول دیگر بی وای دی، خبر حضور تانگ در کشورهای ذکر شده بولدتر شده است.

پس با ما همراه باشید تا با این خودرو، بیشتر آشنا شوید…احتمالا به واسطه تکنولوژی بکار برده شده در نسخه پلاگین هایبرید BYD TANG که خود شرکت با عنوان سیستم 542 ذکر میکند، قیمت تانگ در بازارهای جهانی بسیار گران محسوب می‌شود. اما اگر بخواهیم نسخه ارزان‌تر این خودرو را خریداری کنیم و یا اینکه مشابه نسخه‌ای باشد که شرکت کارمانیا قصد مونتاژ آن را دارد، باید به نسخه بنزینی تک دیفرانسیل خودرو مذکور، اشاره کنیم. پس در عمل باتوجه به تشابه فنی و لیست امکانات، می‌توان نتیجه گرفت که تانگ بنزینی، در اصل همان نسل جدید بی وای دی S7 است. ( البته ذکر این نکته هم بد نیست که حواله داران، نسخه قبلی را در آن زمان با چه قیمت خریداری میکردند و در آینده نزدیک، نسخه جدید را باتوجه به نرخ ارز و تورم، تانگ بنزینی (S7) را با چه قیمتی خریداری خواهند کرد؟!)

اما باتوجه به حضور نسخه دو لیتری توربوشارژ تانگ در ایران (باتوجه به نامه فوق)، بهتر است بدانید که موتور این خودرو باتوجه به فناوری GDI و با اتصال به گیربکس 6 سرعته دوکلاچه، توانایی تولید 205 اسب بخار، قدرت و 320 نیوتن متر، گشتاور را دارد. اینطور که برند سازنده اشاره کرده، شتاب صفر تا صد BYD TANG حدود 9/2 ثانیه است.اما به قسمت جداب امکانات و آپشن تانگ می‌رسیم. قسمتی که علی‌رغم حذف شدنش نسبت به نسخه پلاگین هایبرید، اما باز هم قابل قبول است. رادارهای نقطه کور و هشدار خروج از خط، جک برقی صندوق عقب به همراه اتوترانک، سنسور نور و باران، سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سامانه نور بالای اتوماتیک، دوربین 360 درجه، رادار پیشگیری از تصادف و کروز کنترل هوشمند ( در تیپ فول)، 7 نفره، تنظیم برقی صندلی های ردیف اول به همراه حافظه صندلی راننده، سقف پانورامیک، مانیتور لمسی چرخان (تحت لیسانس پایگاه خبری چرخان 🙂 )، آمپر دیجیتالی، تهویه مطبوع سه کاناله، 6 ایربگ، سیستم پایش خودرو در سراشیبی و… از جمله لیست بلند بالای امکانات این خودرو بوده و باید صبر کرد و دید تا بالاخره شرکت کارمانیا کدام نسخه از تانگ را وارد خطوط مونتاژی خود خواهد کرد.قبل از این، برخی شایعاتی در فضای خودرویی کشور منتشر شده بود که گویا شرکت کارمانیا قرار بوده تا با برند سوئست چین، خطوط تولیدی خود را احیا کند که این شایعه (شایعه خبری است که صحت و سقم آن مشخص نباشد) با تولید محصول DX3 سوئست در کارخانه شرکت دیارخودرو و برنامه دیارخودرو برای عرضه محصولات دیگر این برند، رد شد.

آنطور هم که قبلا کارمانیا اعلام کرده بود، این شرکت در اردیبهشت ماه امسال قصد داشت یک خودرو را معرفی کرده و گزینه ای برای حواله داران معوق باشد.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

  1. سلام آقای هاشمی ، امکان داره با توجه به علاقه کارمانیا به خودروی برقی ، خودروهای byd e3 و e2 و d1 رو هم وارد کنه؟؟ (البته اگه بی وای دی بخواد برگرده) چون قیمت e3 قیمت معقولی هم با توجه به برقی بودن داره

  2. این کارمانیا چرا ول نمیکنه، چه اصراری داره ماشین تولید کنه، صدتا مدل ماشین تا حالا آورده و پیش فروش کرده و تنها کاری که بلده فروش میکنه

  3. این هم حقه جدید کارمانیا است برای کلاهبرداری، کارمانیا اگه خودرو ساز بود 3 سال خریداران قبلی رو معطل نمی‌کرد توی این چند سال جز دروغ چیز دیگه ای از کارمانیا ندیدیم

  4. این هم حقه جدید کارمانیا است برای کلاهبرداری، کارمانیا اگه خودرو ساز بود 3 سال خریداران قبلی رو معطل نمی‌کرد توی این چند سال جز دروغ چیز دیگه ای از کارمانیا ندیدیم

  5. اگر کارمانیا حتی نیت قالب کردن این ون های پیتون به جای s6 , s7 را داشته باشد کل اعتبار گذشته و آینده اش را به باد خواهد داد وقتی s6 را با قیمت قطعی و تحویل 3 ماهه ابتدای سال 97 ثبت نام کردند و ادعا داشتند خط تولیدش را دارند حداقل باید الان همان را از شرکت بی وای دی بگیرند تحویل دهند و حداقل طبق قرارداد عمل کنند البته اگر به جایش ماشین به روز تری بدهند مشتری حق دارد چون پاداش 3 سال صبر و تحمل مشتری همین است و فقط اینگونه آبروی به باد رفته کارمانیا باز خواهد گشت. و فقط با تحویل سانگ پلاس هیبرید و تانگ هیبرید به جای ُs7 , s6 میتونه به انتخاب مشتریهاش احترام بذاره و کل بازار خودرو آینده را قبضه کنه و اعتبار گذشته اش را باز یابد وگرنه در آینده تا مدت ها باید درگیر شکایت مشتری های قبلی اش باشد و چاره ای جز جمع کردن کارخانه های خط تولید s6 رویایی اش نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا