مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلیداخلی

مقایسه پلاس‌های جدید ایران‌خودرو، سورن پلاس یا رانا پلاس؟

پلاس‌سازی رویه‌ای است که طی یکی دو سال اخیر در صنعت خودروسازی کشورمان مُد شده است. خودروسازان داخلی که نمی‌خواهند دست از سر محصولات قدیمی خود بردارند و یا برای به‌روزرسانی کلی و معرفی نسل جدید آن‌ها هزینه کنند، نسخه پلاس این خودروهای سالخورده را با چند به‌روزرسانی جزئی و افزودن چند آپشن معمولی معرفی کرده‌اند تا از این طریق بتوانند مجوز افزایش قیمت چندین میلیونی آن‌ها را هم دریافت کنند.

دو نمونه از این خودروها، سورن پلاس و رانا پلاس هستند که چند وقتی است به بازار آمده و به خاطر انحصار شدید بازار خودروهای زیر 300 میلیون تومان کشور تا حدودی موردتوجه قرار گرفته‌اند. هرچند این دو خودرو در کلاس‌های متفاوتی قرار دارند و نمی‌توانند رقبای مستقیم یکدیگر باشند اما از لحاظ قیمت نزدیک به هم هستند و ممکن است خریداران را در دوراهی قرار دهند. به همین دلیل، در این مطلب دو پلاس جدید ایران‌خودرو را باهم مقایسه کرده‌ایم.

معرفی

در این مقایسه، سورن خودروی قدیمی‌تری است که به‌عنوان اولین فیس‌لیفت عمده سمند در سال 1385 معرفی شد و یک سال بعد به بازار آمد. طی سال‌های بعد، ایران‌خودرو نسخه‌های جدیدی از این خودرو مثل سورن ELX با داشبورد جدید و سورن توربو با پیشرانه توربوشارژ را ارائه کرد و حالا جدیدترین نسخه آن تحت نام سورن پلاس به بازار آمده است.

از سوی دیگر، رانا که بر اساس پلت‌فرم پژو 206 ساخته شده است، پس از فراز و نشیب‌های مختلف سرانجام در سال 1392 به بازار آمد و جایگزین تیپ‌های ارزان‌تر پژو 206 صندوق‌دار شد؛ بنابراین رانا حدود هفت سال از سورن جوان‌تر است اما بااین‌وجود این سدان ساب‌کامپکت هیچ‌گاه نتوانست آن‌طور که باید توجهات را به خود جلب کند و همواره زیر سایه پژو 206 قرار داشت. به همین دلیل، حالا ایران‌خودرو با عرضه مدل به‌اصطلاح جدید رانا پلاس می‌خواهد جایگاه آن‌را در بازار ارتقاء دهد.

طراحی بیرونی

همان‌طور که گفته شد، سورن و رانا هردو خودروهایی سالخورده هستند که طراحی آن‌ها کاملاً تکراری شده است. البته در نسخه‌های پلاس، ایران‌خودرو به‌روزرسانی‌هایی در ظاهر آن‌ها انجام داده اما به دلیل کاهش هرچه بیشتر هزینه‌ها، این تغییرات بسیار جزئی هستند و تأثیر چندانی در بروز کردن چهره این سدان‌های پیر نداشته‌اند. درهرحال، در هردو خودرو گرافیک داخلی چراغ‌های جلو و عقب تغییر کرده و هردو در مجموعه چراغ‌های جلو به دی‌لایت مجهز شده‌اند.

دیگر تغییرات بیرونی سورن پلاس شامل دستگیرهای در آسان‌بازشو مشابه دنا، اسپویلر لبه درب صندوق، جلوپنجره مشکی براق و رینگ‌های آلومینیومی جدید می‌شود درحالی‌که برای رانا پلاس طرح جدید جلوپنجره و آینه‌های جانبی جدید در نظر گرفته شده است. انتخاب خودروی زیباتر از بین این دو گزینه بیشتر به سلیقه افراد بستگی دارد زیرا هیچ‌کدام در بیرون حرفی برای گفتن ندارند اما بااین‌وجود، طراحی سورن پلاس را می‌توان هماهنگ‌تر و باوقارتر دانست.

طراحی داخلی

دو خودرو در داخل نیز از طراحی قدیمی و کسل‌کننده‌ای رنج می‌برند اما در اینجا هم می‌توان شرایط سورن را به‌مراتب بهتر دانست. سورن پلاس از همان داشبورد جدیدی استفاده می‌کند که چند سال پس از معرفی سورن اولیه، در نسخه ELX ارائه شد. این داشبورد برای آن زمان طراحی قابل‌قبولی داشت اما حالا کاملاً رنگ و بوی کهنگی گرفته است. بااین‌وجود، در سورن پلاس، ایران‌خودرو با استفاده از غربیلک فرمان جدید دنا، افزودن نمایشگر کوچک مشابه پژو 206 به بالای داشبورد، تودوزی مشکی‌رنگ با خطوط قرمز و تغییراتی در قطعات تزئینی، تا حدودی کابین خودرو را بروز کرده است.

کابین رانا اما با دریچه‌های تهویه دایره‌ای و کنترل‌های دستی، کاملاً قدیمی‌تر از سورن به نظر می‌رسد. مهم‌ترین به‌روزرسانی داخلی در رانا پلاس، تجهیز به غربیلک فرمان جدید پژو 207 با دکمه‌های کنترلی است که به‌مراتب بهتر از غربیلک فرمان قبلی به نظر می‌رسد. صفحه آمپر جدید با نمایشگر دیجیتالی، رو دری‌های جدید با تریم پارچه‌ای، کنسول میانی جدید، تزئینات طرح فیبر کربن و صندلی‌های جدید متعلق به پژو 207 هم از دیگر تغییرات داخلی رانا پلاس هستند؛ اما بااین‌وجود، کابین رانا پلاس هنوز هم قدیمی‌تر و ارزان‌تر از سورن پلاس به نظر می‌رسد و این تغییرات هرچند مثبت هستند ولی کمک چندانی به بروز شدن آن نکرده‌اند.

تجهیزات و آپشن‌ها

تجهیزات این دو خودرو تقریباً در یک سطح و مطابق دیگر خودروهای داخلی این بازه قیمتی بوده و شامل مواردی معمولی می‌شود که در بین خودروهای مدرن جهانی اصلاً آپشن قابل‌ذکری به‌حساب نمی‌آیند. درهرحال، در هردو خودرو دو ایربگ، فرمان هیدرولیک با دکمه‌های کنترلی روی غربیلک، آینه‌های جانبی برقی راهنمادار، پنجره‌های برقی جلو و عقب، کروز کنترل و سنسور دنده‌عقب وجود دارد اما سورن با برخورداری از کنترل تهویه اتوماتیک و کانال تهویه برای سرنشینان عقب، آینه‌های جانبی تاشو برقی، تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو، کامپیوتر سفری، آنتی تراپ و پاور ویندوز، یک سر و گردن بالاتر از برادر کوچک‌تر خود قرار می‌گیرد.

در هردو خودرو ترمزهای عقب کاسه‌ای هستند که این موضوع خصوصاً برای سورن به‌عنوان پرچم‌دار خانواده سمند کاملاً جای سؤال دارد. در همین حال، فقدان کنترل تهویه اتوماتیک یا حتی دیجیتالی در رانا پلاس هم بسیار ناامیدکننده است. از لحاظ فضای کابین، سورن به لطف ابعاد بزرگ‌تر خود کاملاً برتری دارد و فضای کافی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد اما در رانا خصوصاً در صندلی‌های عقب، مشکل کمبود فضای پا همچنان مثل پژو 206 وجود دارد و به همین دلیل نمی‌تواند گزینه مناسبی برای خانواده‌های پرجمعیت باشد. صندوق بار سورن نیز با 500 لیتر فضا، 100 لیتر از رانا بزرگ‌تر است.

از سوی دیگر، به‌زودی رانا پلاس با سقف پانوارما (شیشه‌ای) و فرمان برقی ارائه خواهد شد که شاید بتواند توجهات بیشتری را به سمت این خودرو جلب کند اما مطمئناً این نسخه با افزایش قیمت چند دَه میلیون تومانی همراه خواهد بود.

قوای محرکه

دو خودرو در بخش پیشرانه کاملاً باهم متفاوت هستند زیرا رانا پلاس به پیشرانه 1.6 لیتری TU5 مجهز است درحالی‌که سورن پلاس از موتور 1.7 لیتری EF7 استفاده می‌کند. موتور TU5 که 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور دارد، جزء پرطرفدارترین موتورهای داخلی بوده و مشکلات کمتری از آن نسبت به EF7 گزارش شده است. البته EF7 با 115 اسب بخار قدرت و 159 نیوتن متر گشتاور، خروجی بالاتری داشته و ایران‌خودرو هم به‌مرور مشکلات آن‌را تا حدودی برطرف کرده است.

این موتور به لطف قدرت و گشتاور بیشتر خود، از پس وزن سنگین‌تر سورن برمی‌آید به‌گونه‌ای که شتاب صفرتاصد سورن پلاس از سوی ایران‌خودرو 12 ثانیه اعلام شده که دقیقاً با رانا پلاس برابر است.

بااین‌وجود، رانا پلاس به خاطر وزنی که حدود صد کیلوگرم از سورن پلاس سبک‌تر است، مصرف سوخت کمتری دارد و به‌صورت ترکیبی در هر صد کیلومتر حدود نیم لیتر بنزین کمتری می‌سوزاند. انتقال نیروی موتور در هردو خودرو توسط گیربکس پنج سرعته دستی انجام می‌گیرد اما ایران‌خودرو به‌تازگی گیربکس شش سرعته جدیدی را برای رانا پلاس ارائه کرده که همراه با پیشرانه TU5 پلاس ارائه خواهد شد. این موتور به لطف تغییراتی مثل تجهیز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها، کمی قوی‌تر شده و 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

رانا پلاس با این موتور و گیربکس جدید، حدود نیم ثانیه زودتر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد بدون آنکه افزایشی در مصرف سوخت داشته باشد اما این نسخه جدید هنوز برای فروش ارائه نشده و قیمت آن مشخص نیست.

قیمت

هرچند در ابتدا گفتیم که این دو سدان ایران‌خودرویی از لحاظ قیمتی تقریباً در یک سطح هستند اما بااین‌وجود رانا پلاس با قیمت کارخانه‌ای 180 میلیون تومانی، حدود 25 میلیون تومان از سورن پلاس 204 میلیون تومانی ارزان‌تر است. هرچند شاید این اختلاف قیمت چندان چشمگیر نباشد اما در قیمت‌های بازار اختلاف بسیار بیشتر است زیرا سورن پلاس هم‌اکنون در بازار با قیمتی در حدود 257 میلیون تومان معامله می‌شود درحالی‌که این عدد برای رانا پلاس حدود 208 میلیون تومان است که نشان از اختلافی حدوداً 50 میلیونی دارد.

اختلاف بیشتر میان قیمت کارخانه و بازار سورن پلاس می‌تواند به معنای محبوبیت بیشتر آن در بین خریداران باشد درحالی‌که به نظر می‌رسد بازار هنوز هم روی چندان خوشی به رانا پلاس نشان نداده است. البته شاید با آمدن نسخه‌های جدید این خودرو اوضاع تغییر کند اما رانا با سقف پانوراما یا موتور و گیربکس جدید قطعاً به محدوده قیمتی سورن وارد خواهد شد.

نتیجه گیری

اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، هیچ‌کدام از این دو خودرو و به‌طورکلی همه خودروهای داخلی با این سطح کیفیت، تکنولوژی و تجهیزات، به‌هیچ‌عنوان با این قیمت‌ها ارزش خرید ندارند اما بازار انحصاری، افرادی که خواهان خودرویی صفرکیلومتر هستند را مجبور کرده از بین این گزینه‌ها یکی را انتخاب کند. با توجه به این موضوع، در این مقایسه، سورن پلاس را می‌توان گزینه بهتری دانست زیرا از طراحی بهتر، کابین جادارتر و تجهیزات بیشتری برخوردار است اما قیمت بیشتر آن که در بازار به 50 میلیون تومان می‌رسد را هم باید در نظر داشت.

از سوی دیگر، رانا پلاس به خاطر ابعاد کوچک‌تر و وزن سبک‌تر، برای استفاده‌های شهری خودروی چابک‌تری است و مصرف سوخت کمتری هم دارد و می‌تواند برای خانواده‌های کم‌جمعیت گزینه مناسبی باشد.

 

مشخصات فنی

رانا پلاس

سورن پلاس

پیشرانه TU5 EF7
حجم موتور 1.6 لیتری 1.7 لیتری
تعداد سوپاپ 16 16
قدرت 105 اسب بخار 115 اسب بخار
گشتاور 142 نیوتن متر 159 نیوتن متر
گیربکس 5 سرعته دستی 5 سرعته دستی
محور محرک جلو جلو
شتاب صفرتاصد 12 ثانیه 12 ثانیه
حداکثر سرعت 190 کیلومتر/ساعت 190 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت 7.0 لیتر ترکیبی 7.5 لیتر ترکیبی
ظرفیت باک 50 لیتر 66 لیتر
وزن 1164 کیلوگرم 1257 کیلوگرم
طول 4,292 میلی‌متر 4,534 میلی‌متر
عرض 1,684 میلی‌متر 1,720 میلی‌متر
ارتفاع 1,453 میلی‌متر 1,460 میلی‌متر
حجم صندوق بار 400 لیتر 500 لیتر
قیمت کارخانه 180 میلیون تومان 204 میلیون تومان
قیمت بازار 208 میلیون تومان 257 میلیون تومان

نوشته های مشابه

‫12 دیدگاه ها

  1. نتیجه گیری
    اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، هیچ‌کدام از این دو خودرو و به‌طور کلی همه خودروهای داخلی با این سطح کیفیت، تکنولوژی و تجهیزات، به‌ هیچ‌عنوان با این قیمت‌ها ارزش خرید ندارند اما بازار انحصاری، افرادی که خواهان خودرویی صفرکیلومتر هستند را مجبور کرده از بین این گزینه‌ها یکی را انتخاب کند.

    با سپاس فراوان از شما بابت بیان نتیجه گیری صادقانه…

  2. یعنی واقعا ملت واسه سمند بزک شده نزدیک ۳۰۰ میلیون پرداخت میکنن؟؟من که با این قیمت ها هرگز گاری مونتاژی نخواهم خرید

  3. سورن نسبت به رانا خیلی کیفیت بهتری داره ولی کلا ایرانخودرو دزدی میکنه ترمز عقب شده کاسه ای رینگ دو رنگ شده تک رنگ مانیتور نداره هیچ گوسفندی هم جوابگو نیست

  4. عالی بود تحلیلتون درسته ارزش نداره ولی در مقابل سرمایه اندکی که داریم و اوراقی شدن ماشین هامون بهتر از اینا در این وضعیت نمیشه گرفت بازم ممنونم از اطلاعاتتون

  5. از نظر من رانا پلاس خیلی به روز تر از سورن پلاسه و از نظر من رانا پلاس بهتره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا