مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌ها

با فاحش‌ترین کپی‌های خودروسازان چینی آشنا شوید

پیشرفت خیره‌کننده خودروسازان چینی بر هیچ‌کس پوشیده نیست. این روزها این خودروسازان نسبتاً نوپا با مدیریت صحیح به‌سرعت در حال کاهش فاصله خود با خودروسازان معتبر جهانی هستند؛ اما بسیاری از خودروسازان چینی کار خود را با ساخت کپی‌هایی از خودروهای مشهور جهانی آغاز کردند. البته امروزه کپی‌کاری در بین خودروسازان چینی بسیار کاهش یافت و بیشتر برندهای خودروسازی چینی حتی زبان طراحی خاصی را برای خود ایجاد کرده‌اند اما بااین‌حال هنوز هم کم‌وبیش خودروهای کپی چینی ساخته و معرفی می‌شوند و ازاین‌جهت توجهاتی را به خود جلب می‌کنند. به همین دلیل قصد داریم در این مطلب فاحش‌ترین خودروهای کپی ساخت چین را معرفی کنیم. البته در این مطلب بیشتر به سراغ کپی‌های جدیدتر و همین‌طور کپی‌های بسیار فاحش رفته‌ایم وگرنه دامنه کپی‌کاری چینی‌ها بسیار گسترده‌تر از این بیست خودرویی است که در ادامه ملاحظه خواهید کرد.

بایک BJ80 کپی از مرسدس بنز G کلاس

 

BJ80 یک شاسی‌بلند میان سایز لوکس است که توسط شرکت خودروسازی پکن یا همان بایک ساخته شده است. این خودرو که رسماً در نمایشگاه پکن 2016 رونمایی شد، کپی تقریباً کاملی از مرسدس بنز G کلاس است. BJ80 با دو پیشرانه 2.3 لیتری چهار سیلندر بنزینی توربو ساخت ساب با 250 اسب بخار قدرت و 2.8 لیتری چهار سیلندر توربودیزل عرضه می‌شود. تمام مدل‌های این خودرو به سامانه چهارچرخ محرک مجهز هستند.

چانا CX70 کپی از فورد اکسپلورر

چانا زیربرندی متعلق به شرکت چانگان است که صرفاً به ساخت پیکاپ، کراس‌اوور، ون و ام‌پی‌وی می‌پردازد. این برند در نمایشگاه پکن 2016 کراس‌اوور میان سایز سه ردیفه جدیدی بنام CX70 را معرفی کرد که با نگاه به فورد اکسپلورر طراحی شده است. این خودرو با دو پیشرانه 1.5 لیتری توربو و 1.6 لیتری تنفس طبیعی به بازار چین عرضه می‌شود.

چانا X70A کپی از لندروور دیسکاوری

لندروور در سال 2016 به تولید نسل قبلی دیسکاوری پایان داد اما گویا این اتفاق برای چانگان خوشایند نبوده چراکه در نمایشگاه گوانگژو 2017 از طریق زیر برند چانا، کپی نسل چهارم لندروور دیسکاوری را با نام X70A معرفی کرد! این خودرو یک کراس‌اوور میان سایز است که در ظاهر آن به‌وضوح استایل جعبه‌ای شکل و سنتی دیسکاوری 4 دیده می‌شود.

چانگان CS95 کپی از لندروور دیسکاوری

CS95 بزرگ‌ترین کراس‌اوور چانگان است که رسماً در نمایشگاه گوانگژو 2016 به نمایش درآمد. طراحی این کراس‌اوور فول سایز با نگاهی به محصولات لندروور و خصوصاً نسل جدید دیسکاوری شکل گرفته است؛ بنابراین به نظر می‌رسد چانگان کلاً به لندروور دیسکاوری علاقه زیادی دارد! CS95 به یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر توربو مجهز است که 233 اسب بخار قدرت و 380 نیوتن متر گشتاور دارد.

گونو GX6 کپی از رنجروور اووک

گونو یکی از برندهای گروه خودروسازی گوانگژو یا همان گک موتور است که به ساخت پیکاپ، شاسی‌بلند و ون می‌پردازد. این شرکت در سال 2014 شاسی‌بلند جدیدی بنام GX6 را معرفی کرد که طراحی بیرونی آن کاملاً تحت تأثیر رنجروور اووک شکل گرفته و حتی داخل هم از این کراس‌اوور بریتانیایی الگو گرفته است. GX6 یک شاسی‌بلند سنتی با شاسی مستقل است و با موتورهای 2.4 لیتری بنزینی و 2 لیتری توربودیزل عرضه می‌شود.

هنگتیان L4600 کپی از تویوتا لندکروزر

دستگاه کپی‌برداری چینی‌ها حتی به تویوتا لندکروزر افسانه‌ای هم رحم نکرده است. هنگتیان L4600 کپی بسیار دقیقی از لندکروزر است تا جایی که نمای عقبی آن دقیقاً با شاسی‌بلند تویوتا یکسان است اما در جلو تفاوت‌هایی دیده می‌شود. L4600 که سال گذشته رخ نشان داد، به یک پیشرانه 4.8 لیتری V8 ساخت خود چینی‌ها مجهز شده که تنها 286 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این خودرو در ابعاد بیرونی حتی از لندکروزر هم بزرگ‌تر است اما بسیار ارزان‌تر بوده و قیمت آن از حدود 38 هزار دلار آغاز می‌شود.

هوانگای لنداسکیپ V3 کپی از لکسس RX

هوانگای برندی متعلق به گروه خودروسازی SG است. این شرکت نه‌چندان معروف چینی در پکن 2010 کراس‌اوور میان سایزی بنام لنداسکیپ V3 را معرفی کرد و سپس نسخه تولیدی نهایی آن در نمایشگاه شانگهای 2011 به نمایش درآمد. طراحی این خودرو اما یک کپی بسیار دقیق و موبه‌مو از نسل دوم لکسس RX است. تولید لنداسکیپ V3 در سال 2015 به پایان رسید.

جک A60 کپی از آئودی A6

شرکت جک در نمایشگاه شانگهای 2015 سدان میان سایز جدیدی بنام A60 را رسماً رونمایی کرد. طراحی این خودرو در جلو و عقب شباهت قابل‌توجهی به نسل قبلی آئودی A6 دارد. البته جک چندی بعد اقدام به فیس‌لیفت A60 کرده و طبق زبان طراحی جدید خود، جلوپنجره جدیدی را برای آن طراحی کرد تا شباهت آن با آئودی A6 کمتر شود اما بااین‌حال هنوز هم فرم چراغ‌های A60، سدان آئودی را تداعی می‌کند.

جک V7 کپی از تویوتا هایلوکس

جک اوایل سال 2018 پیکاپ جدیدی بنام V7 را روانه بازار چین کرد که نمای جلویی آن کاملاً از تویوتا هایلوکس کپی شده است. دیگر قسمت‌های این پیکاپ چینی اما درنهایت ناهماهنگی، توسط خود جک طراحی شده و شباهتی با هایلوکس در آن دیده نمی‌شود. V7 با یک پیشرانه 2 لیتری دیزلی با 115 اسب بخار قدرت و صرفاً با گیربکس دستی به بازار عرضه می‌شود.

جینبی دیازی کپی از آکورا MDX

جینبی (Jinbei) برندی متعلق به شرکت برلیانس است. این شرکت در سال 2016 کراس‌اووری بنام دیازی را معرفی کرد که به دقیق‌ترین شکل ممکن از آکورا MDX کپی شده است! این خودرو به‌قدری به آکورا شبیه است که اگر لوگوی جینبی از روی آن برداشته شود، کسی نخواهد فهمید که با یک کراس‌اوور چینی طرف است. دیازی به یک پیشرانه 1.5 لیتری توربو با 150 اسب بخار قدرت مجهز شده است.

کاوِی K1 کپی از فورد F150

یک برند ناشناخته چینی بنام کاوِی (Kawei) در سال 2014 پبکاپ میان سایزی بنام K1 را معرفی کرد که با الگوبرداری از دو نسل قبل فورد F150 طراحی شده است. نمای جلویی این پیکاپ چینی کاملاً از روی نسل دوازدهم F150 کپی شده است. K1 با یک پیشرانه 2.4 لیتری بنزینی چهار سیلندر ساخت میتسوبیشی به همراه یک گیربکس پنج سرعته دستی به بازار عرضه می‌شود.

لندویند X7 کپی از رنجروور اووک

به نظر می‌رسد چینی‌ها علاقه بسیار زیادی به لندروور دارند زیرا بسیاری از خودروسازان این کشور اظهار لطفی به محصولات لندروور داشته‌اند! یکی از جنجالی‌ترین این کپی‌ها، لندویند X7 است که دقیقاً از روی رنجروور اووک کپی شده است. این خودرو به‌قدری دقیق و موبه‌مو کپی شده که شکایت جگوار-لندروور از لندویند را به همراه داشت. البته سازنده چینی بعداً طی فیس‌لیفتی، از میزان شباهت X7 با اووک کاست.

لندویند Xiaoyao کپی از مرسدس بنز GLA

لندویند در پروژه کپی‌کاری بعدی خود به سراغ مرسدس بنز GLA رفته و کراس‌اوور کامپکتی بنام Xiaoyao را در نمایشگاه چنگدو 2017 رونمایی کرد. هرچند در بخش جلویی این خودرو شباهت چندانی با GLA دیده نمی‌شود اما بخش عقبی و فرم کلی بدنه آن کاملاً کراس‌اوور آلمانی‌ها را تداعی می‌کند. Xiaoyao با دو پیشرانه 1.5 لیتری مختلف به بازار چین عرضه می‌شود.

لیفان 330 کپی از مینی کوپر

لیفان در سال 2008 هاچ‌بک ساب‌کامپکتی بنام 320 را معرفی کرد که طراحی بیرونی آن از مینی کوپر کپی شده بود. سپس در نمایشگاه شانگهای 2013، این شرکت چینی نسخه فیس‌لیفت شده 320 را رسماً با نام 330 معرفی کرد. با وجود این فیس‌لیفت، 330 هنوز هم شباهت زیادی به مینی دارد اما کمی از ویژگی‌های طراحی فیات 500L هم چاشنی آن شده است!

لیفان Xuanlang کپی از فورد S-Max

قربانی دیگر کپی‌کاری‌های لیفان، مینی‌ون فورد S-Max است که سازنده چینی یک کپی دقیق از آن‌را با نام Xuanlang رسماً در نمایشگاه گوانگژو 2016 به نمایش درآورد. این مینی‌ون چینی ظرفیت حمل هفت نفر را دارد و با چهار پیشرانه بنزینی مختلف به بازار عرضه می‌شود. لیفان حتی طراحی داخلی و داشبورد Xuanlang را هم از S-Max کپی کرده است.

ترام Meet 3 کپی از مرسدس بنز GLC

در بین تمامی خودروسازان چینی، شرکت زوتی بیشترین شهرت را در زمینه کپی‌کاری دارد چراکه اکثر محصولات آن کپی‌هایی از خودروهای مختلف جهانی هستند. زوتی به‌تازگی زیربرندی بنام ترام را هم تأسیس کرده که این زیربرند هم از کپی‌های شرکت مادرش بی‌بهره نمانده است! Meet 3 نام یکی از محصولات ترام است که کپی فاحشی از مرسدس بنز GLC محسوب می‌شود.

هانلونگ کوانگشی کپی از رنجروور

هانلونگ هم شرکتی نوپایی است که در سال 2016 توسط زوتی ایجاد شده است. این شرکت اولین محصول خود بنام کوانگشی را در در آوریل سال 2020 روانه بازار چین کرد. این خودرو کپی واضحی از رنجروور است که این موضوع را می‌توان در فرم کلی بدنه و دماغه آن مشاهده کرد. کوانگشی که یک شاسی‌بلند هفت‌نفره است، با یک پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر توربو ارائه می‌شود که 218 اسب بخار قدرت دارد.

یِما F12 کپی از کیا اسپرتیج

شرکت کوچک یِما (Yema) هم مثل زوتی کپی‌های زیادی در کارنامه خود دارد که معروف‌ترین آن‌ها، کراس‌اوور F12 است. این خودرو بر اساس نسل دوم سوبارو فورستر ساخته شده اما دماغه آن به‌طور کامل با کپی‌برداری از نسل قبلی کیا اسپرتیج طراحی شده است. البته شباهت با اسپرتیج در همین‌جا به پایان می‌رسد زیرا دیگر قسمت‌های F12 تقریباً با سوبارو فورستر یکسان هستند.

زوتی دامای X7 کپی از فولکس‌واگن کراس کوپه GTE کانسپت

معمولاً خودروسازان چینی برای کپی کردن به سراغ خودروهای تولیدی می‌روند اما زوتی که از پیش‌کسوتان عرصه کپی است (!)، در اقدامی نوآورانه، به سراغ کانسپت فولکس‌واگن کراس کوپه GTE رفته و کپی آن‌را با نام دامای X7 معرفی کرده است. این خودرو کراس‌اوور میان سایزی است که حتی داخل آن‌هم از کانسپت فولکس‌واگن کپی شده است. شاید زوتی از اطاله فرایند تولید این کانسپت توسط فولکس‌واگن خسته شده و تصمیم گرفته خود آن‌را تولید کند!

زوتی SR9 کپی از پورشه ماکان

پورشه ماکان هم یکی دیگر از قربانیان دستگاه کپی زوتی است. این شرکت چینی در نوامبر سال 2016 کراس‌اوور میان سایزی بنام SR9 را معرفی کرد که به‌طور کامل با نگاه به پورشه ماکان شکل گرفته است. زوتی با معرفی این کپی نام خود را در مجامع خودرویی جهانی مطرح کرد. البته هرچند در طراحی چراغ‌های SR9 تفاوت‌هایی با ماکان دیده می‌شود اما فرم کلی آن کاملاً به کراس‌اوور اشتوتگارتی شباهت دارد.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. در مورد RX دیگه نمیشه گفت کپیه! لامصب خودشه، واقعا چرا دنیا جلوی این بلا رو نمیگیره، دارن میبلعن دنیا رو

  2. همون کاری که تو وسایل الکتریکی و خانگی و همه وسایل دیگه دارن میکنن
    مثلا الان یه دریل بوش شده ۶میلیون اونا با ۶۰۰هزار تومن همونو میزنن ولی با کیفیت کمتر
    تو خود اروپا و امریکا هم مشتری دارن فقط ما که نیستیم
    اتفاقا کار خوبیه
    با هزینه کمتر درسته کیفیت کمتره ولی حداقل تولید میشود و دست من و شما میرسه الان ماشیناشونو تو ایران دارن ۲برابر قیمت چین شرکت ها و گمرک ایران میچپونه در حالی که با قیمت واقعی بدن هیشکی سوار اشغالای ایرانی نمیشه

  3. میدونستید تمام تشکیلات سایپا و ایرانخودرو اصلا قالب بدنه فلزی و پرس هیدورولیکی مناسب برای زدن ساید پنل یه خودرو suv در قواره هنگتیان۴۶۰۰ رو ندارن؟!؟!
    اینو گفتم تا بگم حتی کپی کاری از روی دست بزرگان خودش یک هنره و نیاز به زیرساخت های حرفه ای صنعتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا