مکمل بنزین
گوناگونگزارشخبر

اولین اتوبوس برقی ایرانی با نام شتاب رونمایی شد

مراسم رونمایی از نخستین اتوبوس برقی داخلی، روز چهارشنبه 12 خرداد ماه در شهر مشهد برگزار شد. این مراسم با حضور عباس علی‌آبادی مدیرعامل گروه مپنا، محمدرضا کلایی شهردار مشهد و جمعی از اعضای شورای شهر و مدیران شهری مشهد برگزار و از اتوبوس برقی طراحی و ساخته شده داخلی رونمایی شد.این اتوبوس محصولی از شركت تولید اتوبوس برقی پارسان با نام تجاری شتاب است که با مشاركت گروه مپنا و گروه تولیدی صنعتی عقاب افشان، در شهریور ماه سال 1399 با هدف هوشمندسازی حمل‌ونقل عمومی تاسیس شده است.

شتاب که در طراحی خود از بدنه و شاسی یکپارچه بهره می‌برد، بر بستر مهندسی مدیریت چرخه عمر محصول تولید شده است که در کشور بی‌نظیر است. علاوه بر ویژگی‌های ساختاری ظاهری مانند نداشتن پله در راهرو و ورودی که تردد مسافران را تسهیل می‌کند، اتوبوس برقی شتاب ویژگی‌های مهمی مانند هوشمندی، اتصال به مرکز داده، بازگشت انرژی، شیوه‌های شارژ سریع، سامانه‌­های نمایشگر پیشرفته و سامانه‌­های خنک­‌کاری به‌روز طراحی شده بر اساس اقلیم ایران را دارا است.

این اتوبوس قابلیت بکارگیری در خطوط مختلف اتوبوس‌رانی با پکیج­‌های متفاوت باتری را بر اساس تعداد سفارش دارا است. همچنین زیرساخت طراحی و توسعه این محصول به گونه‌ای است که با برترین محصولات دنیا در این حوزه رقابت نموده و توان صادرات به کشورهای در حال توسعه و حتی توسعه‌یافته را خواهد داشت. تجهیز ناوگان کشور به اتوبوس برقی شتاب، موجب حرکت به سمت برقی‌سازی حمل و نقل عمومی همگام با کشورهای توسعه‌یافته، بهره‌مندی از هوای پاک با کاهش تولید آلاینده‌ها، کاهش میزان وابستگی به لحاظ دسترسی به فناوری‌های قابل دسترس در کشور، کاهش میزان مصرف سوخت دیزل، کاهش هزینه‌های بهره‌برداری ناوگان حمل ونقل عمومی، هوشمندسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور و ایجاد اشتغال فناورانه و تولیدی در کشور خواهد شد.شایان ذکر است، شرکت تولید اتوبوس برقی پارسان به نام تجاری “شتاب” با مشارکت گروه مپنا و مجموعه عقاب افشان، شهریور ماه سال 1399 و در راستای تحقق اهداف کلان کشور در حوزه برقی‌سازی و هوشمند کردن حمل و نقل عمومی، تأسیس شد. مأموریت این شرکت طراحی، تولید و عرضه اتوبوس برقی داخل شهری در فاز اول و سپس توسعه سایر خودروهای تجاری برقی و به موازات توسعه بستر حمل و نقل برقی و هوشمند خواهد بود.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. به درد نمیخوره اسکانیا هزینش بالاست ولوو خیلی بهتره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا