مکمل بنزین
گزارشبرگزیده‌هاخبر

کراس اوور فیدلیتی (FIDELITY) رسما توسط بهمن موتور معرفی شد

روزهای گذشته بود که باتوجه به نزدیک شدن زمان فروش محصول جدید شرکت بهمن موتور یعنی فیدلیتی پرایم، مدیران این شرکت به برخی سوالات اصحاب رسانه به صورت مجازی پاسخ دادند.

اما شرکت بهمن موتور به واسطه سرمایه‌گذاری عظیم و به قول مدیرعامل این شرکت، هزینه هنگفتی برای خریداری پلتفرم خودرو فیدلیتی پرداخت شده، پس باید شاهد بازاریابی بیشتری نیز برای این محصول باشیم. به همین منظور، صبح امروز باتوجه به دعوت شرکت بهمن موتور از برخی رسانه‌های خودرویی مطرح، توانستیم تا بیشتر به این خودرو پرداخته‌ و همچنین تست رانندگی را نیز با این کراس اوور بزرگ تجربه کنیم. البته لازم به ذکر است که بهمن موتور خودرو فیدلیتی را یک SUV فرض کرده و از بکار بردن نام کراس اوور آن‌چنان خوشش نمی‌آید.

اما در همین جا لازم است بدانید که باتوجه به برخی تعاریف، این خودرو تنها یک کراس اوور سایز بزرگ محسوب شده و برخلاف نیت مدیران بهمن موتور، فیدلیتی یک SUV نیست!

اما نگاه اول…

با ورود به شوروم مرکزی شرکت بهمن موتور، برای اولین بار نگاهمان به نسخه تولیدی خودرو فیدلیتی پرایم افتاد. در نگاه ابتدایی، چراغ‌های جلوی خودرو باتوجه به اتاق بزرگی دارد، کوچک به نظر می‌رسد. اما این کوچکی چراغ‌ها باتوجه به پیوسته و متصل بودن به جلوپنجره، آنقدر به چشم نمی‌آید! هم‌چنین باتوجه به فراگیری بیشتر بخش اصطلاحا مه‌شکن ها که دیگر در فیدلیتی بخش دی لایت (چراغ روز) جایگزین مه‌شکن ها شده است، باعث شده تا نمای بهتری به طراحی جلوی فیدلیتی ببخشد. در اینجا لازم است بگوییم که خداروشکر شرکت بهمن موتور نسخه 2021 و بروز نسخه X70s را وارد خطوط تولیدی خود کرده و نسخه جدید در مقایسه با نسخه 2020، در جزئیات جلوپنجره تفاوت‌هایی دارند.

اما در نگاهی دیگر، به بخش جانبی فیدلیتی رسیدم. در اینجا بهتر است بگوییم که اگر بخش جلویی و انتهایی خودرو را مشاهده نکنیم، شاید در نگاه اول، تصور کنیم که این یک هیوندای سانتافه 2018 است! اما در همین بخش، رینگ های 20 اینچی خودرو هم بسیار جلب توجه کرده و بنا به اعلام بهمن موتور، این شرکت فیدلیتی را با دو نوع طرح رینگ 20 اینچی عرضه خواهد کرد. کالیبر ترمزها هم به رنگ قرمز بوده و دیگر نیازی نیست مشتریان خود این قسمت را رنگ آمیزی کنند! 😀 به انتهای خودرو رسیدیم. در نمای عقب فیدلیتی برخلاف دیگنیتی، شاهد طراحی به مراتب ساده تری هستیم. چراغ ها بیش از حد بالا بوده و کمی در ذوق هربیننده‌ای خواهد زد. ولی از صداقت که نگذریم، گرافیک داخلی چراغ‌های عقب فیدلیتی بسیار خوب و منظم طراحی و ساخته شده‌اند. صندوق عقب هم بوسیله جک برقی باز شده و افراد نیز می‌توانند بوسیله سنسور پایی درب صندوق را باز یا بسته کنند.

در نسخه 5 نفره فیدلیتی، صندوق عقب بسیار جادار بوده و در نسخه 7 نفره باتوجه به داشتن دو صندلی اضافه، ظرفیت حمل اشیاء کاهش یافته است. البته می‌توان صندلی‌های دو ردیف دوم و سوم را به طور کامل خوابانده و در اندازه یک وانت اساس را جابجا کرد!

اما همان‌طور که فیدلیتی را بررسی می‌کردیم، به بخش کابین و داخل خودرو رسیدیم. با ورود به کابین شاهد یک داشبورد اصطلاحا تخت هستیم. نمای داخلی فیدلیتی را بیشتر می‌توان ساده و در عین حال محافظه کارانه توصیف کرد. اگر نگویید که دنبال تعریف این خودرو هستیم، بهتر است بدانید که سبک طراحی بیشتر شبیه تفکر و سبک طراحی محصولات برند فولکس واگن است. اکثر ادوات کنترلی و دکمه ها در اختیار راننده قرار گرفته؛ اما مسئله ای که کمی در ذوقمان زد، جاگیری و قرارگیری بد دکمه ترمز پارک برقی و اتوهولد بوده است؛ که برای فعال یا غیرفعال کردن هرکدام از این ها، باید ژست گرفت!

اما با فعال کردن برق خودرو بوسیله دکمه استارت، شاهد فعال سازی و روشن شدن آمپر دیجیتالی شدیم. با اینکه گرافیک خوبی داشت، اما در مقایسه با گرافیک آمپر برخی خودروها، جذاب نبود. اما در هرحال قابل قبول بوده و بهتر از آمپر آنالوگ است. پس از آمپر، بخش بعدی که جذبمان کرد، مانیتور و مولتی مدیای 10.25 اینچی فیدلیتی بود. از نظر ارگونومی، مانیتور خودرو در بهترین حالت قرار گرفته است؛ اما شاید در هنگام رانندگی و یا حتی تابش نور زیاد، سایه مانیتور باعث ایجاد نقاط کور در بخش جلویی خودرو شود. در اینجا بهتر است بگوییم که نوع قرار گرفتن مانیتور لمسی در دیگنیتی بهتر از فیدلیتی است. از نظر کارکرد و حالت لمسی، مانیتور فیدلیتی خوب ارزیابی شده و کاربری‌های جذابی هم برای مخاطبان ایجاد شده است.

اما با نگاهی به سایر بخش ها، نگاهمان به بخش جلویی دسته دنده افتاد. جایی که از 5 دکمه، سه دکمه فعال بود و مکان دو دکمه بعدی خالی…! باتوجه به اینکه ما ایرانیان به داشتن خودرویی پراپشن و پر از دکمه علاقه داریم، خالی بودن جای دکمه ها کمی در ذوقمان خورد! 😆

اما جدا از مسائل مذکور، فیدلیتی را باید جزو پرآپشن ترین خودروهای چینی مونتاژی در ایران نام برد. با جستجویی میتوان فهمید که تابحال تنها خودرویی که با فیدلیتی امکانات یکسانی دارد، ریگان کوپا در مدل فلگشیپ بوده که این خودرو هم بدلیل عرضه بد شرکت ریگان خودرو، در دومین سال ورودش به کشور، به فنا رفت. اینکه خودرویی با این سطح امکانات تا سه سال گذشته وارد کشور نشده، یکی از آثار تحریم ها بوده و در سال‌هایی که کشورهایی مانند چین و… مانند سرعت نور، خودروسازانشان پیشرفت می‌کردند، خودروسازان ایرانی به دنبال اتصال با برند همکارشان بودند! اما دریغ از یک خداحافظی رسمی و پاسخ به ایرانی ها…

از امکانات خودرو بهمن فیدلیتی پرایم، میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

  •  رادارهای نقطه کور و هشدار خروج از خط
  • دوربین 360 درجه با توانایی نشان دادن سه بعدی
  • ترمز پارک برقی به همراه اتوهولد
  • آمپر دیجیتالی
  • سقف پانوراما
  • مانیتور 10.25 اینچی به همراه نویگیشن
  • سامانه کنترل پایداری و کنترل کشش
  • سنسور نور و باران
  • صندلی های برقی راننده و سرنشین جلو همراه با گرمکن
  • فرمان دی کات
  • سنسورهای هشدار دهنده موانع در قسمت عقب و جلو خودرو
  • حالت های رانندگی اسپرت و اکو
  • تهویه مطبوع تک کاناله
  • تریم چرمی صندلی ها
  • نورپردازی کابین
  • سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای
  • جک برقی صندوق عقب به همراه سنسور پایی
  • کروزکنترل
  • و…

فیدلیتی دارای یک پیشرانه ۴ سیلندر بوده که مجهز به سیستم توربوشارژ است. این موتور با اتصال به سیستم انتقال قدرت 6 سرعته دوکلاچه، توانایی تولید 155 اسب بخار، قدرت و 230 نیوتن متر، گشتاور دارد. شاید برای برخی سوالی ایجاد شود که آیا موتور و پیشرانه این خودرو با محصولات چری یکسان است؟

در پاسخ می‌توان گفت که آری! این موتور دقیقا همان موتور محصولات چری بوده؛ این موتور که در سالهای گذشته توسط شرکت چری بروزرسانی شده، هم اکنون از 147 اسب بخار به 155 و از گشتاور 210 نیوتن متری به 230 نیوتن متر رسیده است. این سری از موتورها فعلا وارد ایران نشده و شرکت مدیران خودرو احتمالا قصد دارد تا امسال این موتور را نیز برروی محصولات خود نصب کند.

لازم به ذکر بوده که باتوجه به قیمت اعلامی توسط مدیران گروه بهمن، قیمت بهمن فیدلیتی پرایم در فروش های اولیه، قیمتی زیر 700 میلیون تومان خواهد داشت. لازم به ذکر است که فیدلیتی در دو تیپ 5 و 7 نفره، با 6 طیف رنگی و با دو طرح رینگ 20 اینچی عرضه خواهد شد.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫9 دیدگاه ها

  1. خوبه اتفاقا از اشغالای ایران خودرو و سایپا بهتره و زیاد شدن چینیا باعث میشه خودروهای اروپایی افت قیمت بیشتری رو داشته باشن.

  2. من مزدا 3 مدل 97 دارم.
    از خدمات بهمن خودرو که اصلا رضایت ندارم. بهمن خودرو توی اصفهان سه تا نمایندگی داره که همشون فقط در حد تعویض روغن کار مشتری رو راه می ندازند.
    ماشین من مشکل پمپ بنزین در کیلومتر 30 هزار داشت که شرکت زیر بار نرفت و مجبور شدم با هزینه شخصی تعمیر کنم.
    از عایق بندی خودرو کاملا ناراضی هستم درصورتی که عایق بندی مزدا های تیب 3 به مراتب بهتر می باشد.
    با توجه به تجربه شخصی خودم از بهمن خودرو، به هیچ عنوان حاضر به خرید خودرو از گروه خودروسازی بهمن نیستم.

  3. سلام بر سایت چرخان
    خودروی SWM هم رقیب این ماشین است و از روی عمد ذکر نکردید
    چون همواره تبلیغ می کنید

    1. فکر میکنی سپند خودرو بهتر از بهمنه؟اون کمپانی از اینم بدتره…

  4. من هم بانظریکی ازدوستان درمورد بهمن خودرو که شرکت خوبی نیست موافقم،کاش مزداباشرکت دیگری کارمیکردتاآبرویش حفظ شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا