مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هاخبر

نسل جدید تویوتا لندکروزر معرفی شد

بدون شک، یکی از مهم‌ترین خودروهای جدید امسال، تویوتا لندکروزر است که حالا سرانجام نسل جدید آن رسماً معرفی شده است. خودرویی که بازارهای خاصی در جهان مثل خاورمیانه و روسیه بسیار منتظر آن بودند. در نگاه اول شاید این لندکروزر جدید که با کُد 300 شناخته می‌شود، بیشتر از آنکه نسل جدید باشد، یک فیس‌لیفت کلی از نسل سالخورده 200 به نظر برسد اما این خودرو روی پلت‌فرم جدیدی ساخته شده و تغییراتی اساسی داشته است.

لندکروزر 300 بر اساس پلت‌فرم جدید GA-F شکل گرفته که مبتنی بر معماری جهانی جدید تویوتا یا همان TNGA است. این پلت‌فرم جدید یک شاسی سبک‌تر با استحکام پیچشی بیشتر را به همراه داشته که مرکز ثقل خودرو را به زمین نزدیک‌تر کرده و وزن کلی آن‌را 200 کیلوگرم کاهش داده است. تویوتا همچنین لندکروزر جدید را در اختیار رانندگان زیادی قرار داده تا آن‌را آزمایش کنند. یکی از این آزمایش‌ها در مسابقات رالی داکار انجام گرفته تا از توانایی رقابت خودرو روی جاده و خارج از جاده اطمینان حاصل شود. این آزمایشات منجر به بهبود اساسی سیستم تعلیق شده که امکان انعطاف بیشتری را برای چرخ‌ها فراهم کرده است.

 

زیر کاپوت نسل جدید لندکروزر هم دیگر از پیشرانهٔ 5.7 لیتری V8 تنفس طبیعی قبلی خبری نیست و حالا یک نمونهٔ 3.5 لیتری V6 توئین توربو با 415 اسب بخار قدرت و 650 نیوتن متر گشتاور جایگزین آن شده است. این موتور شش سیلندر جدید علیرغم اینکه دو سیلندر کمتر دارد، به لطف دو توربوشارژر، حدود 30 اسب بخار قدرت و 110 نیوتن متر گشتاور بیشتری نسبت به موتور V8 قبلی تولید می‌کند و درعین‌حال مصرف سوخت کمتری دارد. برای انتقال نیروی این موتور هم یک گیربکس 10 سرعته اتوماتیک جدید در نظر گرفته شده است. لندکروزر با این قوای محرکه، ظرف 6.7 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

هنوز مصرف سوخت لندکروزر 300 اعلام نشده اما به گفتهٔ تویوتا، تولید دی‌اکسید کربن لندکروزر جدید نسبت به نسل قبلی سالانه 10 درصد کمتر خواهد بود. علاوه بر این پیشرانه بنزینی توربو، در برخی بازارها یک موتور 3.3 لیتری V6 توربودیزل با 310 اسب بخار قدرت و 700 نیوتن متر گشتاور و همین‌طور یک نمونه بنزینی V6 تنفس طبیعی با گیربکس شش سرعته اتوماتیک هم برای لندکروزر ارائه خواهد شد. در همین حال، تویوتا وعدهٔ ارائهٔ نسخهٔ اسپرت و قوی‌تر GR Sport را هم برای لندکروزر جدید داده است. البته تویوتا فعلاً هیچ جزئیاتی در مورد این نسخه منتشر نکرده و صرفاً با انتشار تصاویری گفته است که در اواخر سال جاری آن‌را رونمایی خواهد کرد.

ابعاد، فاصلهٔ محوری و زوایای آفرود لندکروزر جدید تغییری نداشته و با نسل 200 یکسان است؛ بنابراین، نسل جدید هم 4,990 میلی‌متر طول و 1,980 میلی‌متر عرض دارد، فاصلهٔ محوری آن 2,850 میلی‌متر است و زوایای حمله و فرار آن به ترتیب 32 درجه و 24 درجه هستند. این خودرو به‌صورت استاندارد با سامانه چهارچرخ محرک و سه قفل دیفرانسیل ارائه خواهد شد.

در ظاهر لندکروزر 300 همچنان فرم سنتی و جعبه‌ای شکل خودرو حفظ شده ولی بااین‌وجود، با ویژگی‌هایی مثل چراغ‌های جلوی باریک LED، جلوپنجرهٔ بزرگ و برجسته، دهانهٔ مربعی گلگیرها و دو برآمدگی روی کاپوت، نمای مدرن‌تری به خود گرفته است. همچنین طراحی لندکروزر با توجه به رانندگی‌های آفرودی شکل گرفته است. به‌عنوان‌مثال، سپرها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در حین رانندگی آفرود آسیب نبینند و چراغ‌ها در جایی نصب شده‌اند که در معرض ضربه و ترک خوردن قرار نگیرند.

داخل لندکروزر جدید اما تغییرات بزرگ‌تری را تجربه کرده و حالا به‌صورت استاندارد به یک نمایشگر 9 اینچی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی مجهز شده است که می‌توان به‌صورت سفارشی آن‌را با نمونه بزرگ‌تر 12.3 اینچی جایگزین کرد. البته علیرغم وجود این نمایشگر بزرگ، به‌منظور سهولت در استفاده هنوز هم تعداد دکمه‌های فیزیکی زیاد است که به گفتهٔ تویوتا، این تصمیم به خاطر دسترسی آسان در شرایط آفرود اتخاذ شده است. علاوه بر این، درحالی‌که این روزها صفحه آمپرهای دیجیتالی بسیار رایج شده‌اند، تویوتا عمداً تصمیم گرفته در لندکروزر جدید از صفحه آمپر آنالوگ سنتی استفاده کند. البته بین آمپرهای اصلی این صفحه، یک نمایشگر جای گرفته که لااقل برخی اطلاعات دیجیتالی را به نمایش درمی‌آورد.

بااین‌وجود، خریداران از ویژگی‌های مدرن و لوکسی مثل اپل کارپلی، اندروید اتو، شارژر بی‌سیم گوشی‌های هوشمند، نمایشگر سربالا، گرم‌کن و تهویهٔ صندلی‌ها، دوربین 360 درجه و سیستم صوتی JBL برخوردار خواهند بود درحالی‌که امکان سفارش درب صندوق برقی، تنظیم برقی غربیلک فرمان و حتی سیستم احراز هویت از طریق اثرانگشت هم وجود خواهد داشت. در کنار این ویژگی‌ها، تکنولوژی‌های ایمنی زیادی هم در قالب پکیج ایمنی فعال Safety Sense تویوتا برای لندکروزر جدید ارائه شده که مواردی مثل کروز کنترل تطبیقی، دستیار حفظ حرکت میان خطوط، نوربالای تطبیقی و… را شامل می‌شود.

نسل جدید تویوتا لندکروزر از تابستان امسال در بازارهای خاصی در سراسر جهان عرضه خواهد شد اما فعلاً هیچ برنامه‌ای برای فروش آن در ایالات‌متحده وجود ندارد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا