مکمل بنزین
رپورتاژ

۷ نکته مهم که در خرید لاستیک جدید، باید بدانید

خرید لاستیک مناسب تأثیر زیادی در رانندگی، مصرف سوخت، نرمی و حتی ایمنی دارد. در اصول مهندسی خودرو، لاستیک به عنوان عضوی از خانواده انتقال قدرت شناخته می‌شوند که همان خانواده گیربکس، میل لنگ، دیفرانسیل و محورها است. شاید عجیب باشد اما حساسیت این قطعه به دلیل لمس مداوم با محیط خارجی (آسفالت، گل، شن و …) از فضای داخلی خودرو بیشتر است، بنابراین در انتخاب و خرید لاستیک خودرو باید دقت داشت. در ادامه به نکاتی پرداخته‌ایم که در زمان تعویض لاستیک شما را یاری می‌کند.

۱- بودجه‌ی خرید لاستیک

قیمت لاستیک نقش بسیار مهمی را در انتخاب نوع تایر بازی می‌کند. مقدار بودجه در نظر گرفته شده به شما امکان می‌دهد از میان تایرهای خارجی به دنبال یک مدل باشید یا در میان تایرهای ایرانی.

آنچه که مشخص است قیمت لاستیک خارجی در مقایسه با تایر ایرانی بیشتر است البته این موضوع برای تمامی تایرهای خارجی صادق نیست چرا که لاستیک‌های چینی نیز جزو لاستیک‌های وارداتی محسوب می‌شوند اما این لاستیک‌ها کارایی و قیمت مناسبی نسب به دیگر تایرهای خارجی دارند. بنابراین سعی کنید با توجه به توان خرید خود بهترین برند را برای خرید تایر انتخاب کنید.

۲- لاستیک استاندارد = دوام و طول عمر بیشتر

تهیه لاستیکی استاندارد یکی از واجباتی است که برای حفظ سلامت خود و سرنشینان خودرویتان، باید همیشه آن را مد نظر قرار دهید. با انتخاب برندی با محصولات با کیفیت، شما این مهم را پشت سر خواهید گذاشت. قطعا برندهای داخلی و خارجی خوشنامی در این حوزه فعالیت می‌کنند که با کمی تحقیق به لیست طولانی از آنها دست پیدا خواهید کرد.

برندهای خوشنام در تولید لاستیک از مواد اولیه مرغوب استفاده می‌کنند و همین موضوع سبب می‌شود تا عمر لاستیک و کارایی آن افزایش یابد. از سویی دیگر برند معتبر همیشه برای دسترسی به محصولی بهتر و برتر، آزمایش و تحقیق را سرلوحه کار خود قرار می‌دهد و همین موضوع سبب پیشرفت و تولیدات به روزتر خواهد شد.

اگر چه ممکن است قیمت لاستیک این برندها بالاتر از سایرین باشد اما این را در نظر داشته باشید که خرید محصول بی‌کیفیت همیشه هزینه بیشتری برای شما به دنبال دارد.

۳- اهمیت تایرهای یکسان برای رانندگی بهتر

بسیاری از کارشناسان توصیه می‌کنند که ۴ حلقه لاستیک خودرو را از یک برند و یک نوع تهیه کنند تا اینگونه تجربه خوشایندی در رانندگی داشته و فرمان‌پذیری خودرو افزایش یابد. اگر تنها می‌خواهید یک حلقه از تایرهای خودرو را تعویض کنید بهتر است از همان نوع و برند سایر لاستیک‌های خودرو، یک مدل تازه تهیه کنید. به این ترتیب میزان نرمی و سفتی، صدای تولید شده و چسبندگی و… در همه آنها برابر خواهد بود.

۴- اهمیت در نظر داشتن تاریخ انقضای لاستیک

همانند بسیاری از محصولات، لاستیک نیز به سبب مواد شیمیایی استفاده شده در آن، تاریخ انقضایی دارد که حتما حتما در زمان خرید بایست به آن توجه کنید. حتی اگر تاریخ انقضای تایری کاملا نو، گذشته است آن را خریداری نکنید زیرا این کار سلامت شما و سرنشینان را به خطر خواهد انداخت.

۵- زمان تعویض لاستیک

اگر عمق شیارهای عاج تایر، به کمتر از ۲ میلی متر رسیده، اگر تاریخ انقضای لاستیک به پایان رسیده و یا اگر تایر خودرو دچار مشکل اساسی شده است که دیگر قابل استفاده نیست، یعنی زمان خرید یک لاستیک جدید فرا رسیده است. در فواصل زمانی منظم لاستیک‌‌ها را بررسی کنید تا با کاهش عمق شیارها یا با پایان تاریخ انقضای آنها اقدام به تعویض نمایید.

۶- خرید تایر مناسب فصل

شرکت‌های تولید کننده لاستیک برای عملکرد بهتر محصولاتشان در جاده‌های مختلف و همچنین شرایط آب و هوایی گوناگون، انواع مختلفی از تایر را تولید و عرضه کرده‌اند. به طور مثال تایر زمستانه، تایر چهار فصل، تایر آفرود، تایر تابستانه و… مواردی از این دست هستند. در کشور ما بدلیل قیمت بالای لاستیک، اکثر رانندگان از تایرهای چهار فصل استفاده می‌کنند در حالی که در اکثر کشورها رانندگان، تایرهای خود را در فصل زمستان و تابستان تعویض و تایر مناسب آن فصل را استفاده می‌کنند.

این مورد در نوع تایر نیز صدق می‌کند. اگر بیشتر اوقات در جاده‌های خاکی با فراز و نشیب‌های بسیار رانندگی می‌کنید، مسلما تایر آفرودی برای خودروی شما مناسب است. شکل عاج این تایرها به گونه‌ای طراحی شده است تا در چنین شرایطی عمکرد بسیار بالایی داشته و به راحتی از جاده‌های خاکی و ناهموار عبور کنند.

۷- شاخص سرعت و بار

سرعت و بار، دو مولفه‌ای که برای هر تایر، از سوی شرکت تولید کننده تعیین می‌شود. این بدان معناست که هر لاستیک تحمل بار و تحمل سرعت مشخصی دارد و اگر میزان سرعت یا تحمل بار از این مقدار تجاوز کند، از عمر لاستیک کاسته شده و یا ممکن است خطرساز باشد. در نتیجه بهتر است برای افزایش دوام تایرها این دو مورد را در زمان رانندگی در نظر داشته باشید تا بیش از حد مجاز ماشین را سنگین نکرده و یا با سرعت غیر مجاز رانندگی نکنید.

خرید حضوری یا غیر حضوری تایر؟

پس از بررسی و در نظر داشتن موارد بالا، نوبت به خرید می‌رسد. بسیاری ترجیح می‌دهند که خرید لوازم و قطعات خودرو خود را بصورت حضوری انجام دهند این در حالی است که فروشگاه‌های اینترنتی بسیاری در حال حاضر محصولات مورد نیاز انواع خودرو را بصورت آنلاین ارائه می‌کنند. خرید غیر حضوری به خصوص در شرایط کنونی همه‌گیری کرونا می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها باشد. با انتخاب یک فروشگاه اینترنتی معتبر ابتدا شما می‌توانید در هر کجا با دسترسی به اینترنت لوازم مورد نیاز خودرو را تهیه نماید. سپس به مجموعه متنوعی از محصولات برندهای گوناگون دسترسی داشته و از میان آنها دست به انتخاب زنید.

فروشگاه اینترنتی یدک لند یکی از آن فروشگاه‌های معتبری است که شما به دنبالش خواهید بود. مجموعه کاملی از انواع لوازم جانبی خودرو را می‌توانید در این فروشگاه اینترنتی مشاهده و به سادگی خریداری کنید. اگر مدت‌هاست که در فکر تعویض تایرهای قدیمی خودرویتان هستید، با مراجعه به یدک لند مجموعه بی‌نظیری از لاستیک‌های بریجستون، کنتیننتال، دانلوپ، کویر تایر، تری انگل و بسیاری دیگر را در صفحه موبایل یا تبلت خود مشاهده خواهید کرد که پس از بررسی می‌توانید یک مدل مناسب و با کیفیت را از برند معتبر تهیه نمایید.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و چرخان در تهیه آن نقشی نداشته است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا