مکمل بنزین
گوناگونخبر

سوپراسپرت هیبریدی جدید فراری معرفی شد

مدل دینو که در دهه 60 و 70 میلادی تولید می‌شد، آخرین محصول شش سیلندر فراری بود اما حالا این شرکت ایتالیایی پس از نیم قرن، دوباره سوپراسپرت شش سیلندر جدیدی را معرفی کرده است. این خودرو که 296 GTB نام دارد، برای قرار گرفتن در جایگاهی بالاتر از F8 تریبوتو طراحی شده است. این خودرو که اولین سوپراسپرت شش سیلندر فراری از زمان مدل دینو 246 محسوب می‌شود، به قوای محرکه پلاگین‌هیبریدی بسیار قدرتمندی مجهز شده است.

پیشرانه بنزینی 296 GTB از نوع 3 لیتری V6 با زاویه 120 درجه است که به‌تنهایی 663 اسب بخار قدرت دارد. این یعنی این پیشرانه به ازای هر لیتر از حجم خود، 221 اسب بخار قدرت تولید می‌کند که به گفته فراری، بیشترین نسبت قدرت به حجم در بین همه خودروهای تولیدی بازار محسوب می‌شود. یک موتور الکتریکی با 167 اسب بخار قدرت نیز این پیشرانه بنزینی را همراهی می‌کند و مجموع خروجی سیستم را به 830 اسب بخار قدرت و 740 نیوتن متر گشتاور می‌رساند تا 296 GTB را به سوپراسپرت قوی‌تری از F8 تریبوتو 720 اسب بخاری و مک‌لارن آرتورا هیبریدی تبدیل کند.

این موتور الکتریکی بین پیشرانه بنزینی و گیربکس هشت سرعته دوکلاچه نصب شده و توسط یک پکیج باطری 7.45 کیلووات ساعتی تغذیه می‌شود که زیر کف خودرو جای گرفته است. کل نیروی این قوای محرکه به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود تا به گفته فراری، خودرو ظرف 2.9 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت و ظرف 7.3 ثانیه به 200 کیلومتر بر ساعت برسد. حداکثر سرعت این سوپراسپرت هیبریدی 330 کیلومتر بر ساعت خواهد بود و یک دور پیست فیورانو را هم ظرف 1 دقیقه و 21 ثانیه طی می‌کند که 1.5 ثانیه بهتر از F8 تریبوتو است.

مثل سوپراسپرت SF90 استراداله و همین‌طور مک‌لارن آرتورا، 296 GTB هم از حالت تمام الکتریکی برخوردار است و می‌تواند تا 25 کیلومتر را بدون استفاده از پیشرانه بنزینی طی کند. مثل مک‌لارن، فراری هم در توسعه این سوپراسپرت جدید به‌سختی تلاش کرده تا بتواند اضافه‌وزن ناشی از سیستم هیبریدی را جبران کند. به همین دلیل، 296 GTB علاوه بر حذف دو سیلندر از پیشرانه خود، در ابعاد هم 46 میلی‌متر طول کمتر و 50 میلی‌متر فاصله محوری کمتری نسبت به F8 تریبوتو دارد.

با این اقدامات، وزن خشک 296 GTB به 1470 کیلوگرم رسیده که تنها 35 کیلوگرم از F8 تریبوتو بیشتر است. در همین حال، خریداران می‌توانند با پرداخت مبلغی بیشتر، از وزن سوپراسپرت خود کم کنند زیرا فراری برای این خودرو پکیجی سفارشی بنام فیورانو را ارائه می‌کند که قطعات بدنه فیبر کربنی، کاور پیشرانه کامپوزیتی و لاستیک‌های چسبنده میشلن کاپ 2 R را به همراه دارد و 12 کیلوگرم از وزن خودرو می‌کاهد. علاوه بر این، با سفارش رینگ‌های فیبر کربنی هم می‌توان 7 کیلوگرم دیگر از وزن را کاهش داد.

296 GTB در طراحی بیرونی به‌طور گسترده‌ای از مدل پرچم‌دار SF90 استراداله و همین‌طور مدل مسابقه‌ای کلاسیک LM 250 دهه 60 وام گرفته است. در عقب خودرو نیز یک اسپویلر فعال تعبیه شده که در سرعت 250 کیلومتر بر ساعت 360 کیلوگرم داون‌فورس تولید می‌کند. در داخل خودرو، طراحی کلی کاملاً متمرکز بر راننده بوده و هیچ نشانی از نمایشگرهای لمسی بزرگی که این روزها در خودروهای مدرن می‌بینیم وجود ندارد. شکل کلی داشبورد بدون اتصال به کنسول میانی هم یادآور داشبورد دینو دهه 70 است.

فراری 296 GTB اوایل سال آینده به خریداران اروپایی و اواخر سال جاری به آمریکایی‌ها تحویل داده خواهد شد. فراری هنوز قیمت این سوپراسپرت هیبریدی برای بازار ایالات‌متحده را اعلام نکرده اما قیمت آن در اروپا از 269 هزار یورو آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا