مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هاخبر

جزئیات تیپ جدید و اتوماتیک راناپلاس افشا شد!

به تازگی تصاویری بدست پایگاه خبری چرخان رسیده که حاکی از تولید نمونه های آزمایشی رانا پلاس دنده موسی می‌باشد. با نگاهی بیشتر به کلیات این فرم از دنده، به نبود حالت به P در این بخش پی می‌بریم. نبود حالت یا دکمه P در یک گیربکس (به جز دستی) نشانگر نیمه اتوماتیک بودن یک گیربکس است. پس می‌توان نتیجه گرفت که گیربکس نیمه اتوماتیک یا همان AMT رانا شکلی جدید به خود گرفته و باتوجه به نوشته M و نبود حالت‌های مثبت – منفی در این بخش، احتمال داده میشود که راناپلاس AMT مجهز به دنده‌های پشت فرمان خواهد بود.گیربکس های نیمه اتوماتیک در مقایسه با سایر گیربکس های اتوماتیک، ساختار به نسبت ساده تری داشته و ارزانتر هم محسوب می‌شوند. در واقع در این نوع گیربکس ها، توصیه می‌شود که اکثرا در حالت منوآل (دستی) رانندگی شده تا فشار کمتری به گیربکس و جعبه دنده‌ها وارد شود. باتوجه به نام گرفتن نیمه اتوماتیک، دیگر خبری از کلاچ پایی نبوده و رانندگان نیازی به کلاچ گیری ندارند. همچنین گیربکس نام برده شده، دارای حالت های برفی و اسپرت است.

باتوجه به اعلام قبلی گروه صنعتی ایران خودرو، گیربکس نیمه اتوماتیک خودرو راناپلاس 6 سرعته بوده و قرار است تا در کارخانه نیرو متحرکه قزوین تولید گردد. همچنین ایران خودرو برنامه دارد تا این گیربکس 6 سرعته را با موتور EC5 یا همان TU5 پلاس نصب کند. پیشرانه ای که به صورت مشترک در خودروهایی مانند تارا، راناپلاس، پژو 207i جدید، پارس پلاس و… نصب خواهد شد. این پیشرانه که 1.6 لیتر حجم دارد، تنفس طبیعی بوده و توانایی تولید 113 اسب بخار، قدرت و 144 نیوتن متر، گشتاور را دارد. در جدیدترین بروزرسانی انجام شده، شاهد بکارگیری فناوری هایی مانند زمان بندی متغییر سوپاپ های ورودی هوا و سوخت (CVVT)، پمپ روغن متغییر، استاندارد آلایندگی یورو ۵ و… در این موتور هستیم.

اما جدا از مسائل ذکر شده، ایران خودرو قصد دارد تا بزودی خودرو رانا پلاس را در تیپ های مختلفی نیز عرضه کند. پس از تیپ بیسیک رانا پلاس، ایران خودرو نسخه سقف شیشه ای و گیربکس 6 سرعته دستی این خودرو را به مردم ایران خواهد فروخت. هم‌چنین پس از این نسخه، تیپ مجهز به گیربکس 6 سرعته AMT رانا پلاس عرضه خواهد شد.

البته براساس لیست قیمتی که در روزهای گذشته منتشر شد، ایران خودرو قیمت رانا پلاس را در پایه ترین تیپ حدود 180 میلیون تومان اعلام کرده است. اما نکته‌ای که وجود دارد، این شرکت قیمت نسخه رانا پلاس مجهز به پیشرانه TU5 پلاس را نیز حدود 193 میلیون تومان اعلام کرده است. هنوز مشخص نیست که این تیپ خودرو، به چه گیربکس و چه سطح آپشنی مجهز خواهد بود.

بهتر است بدانید که در پایه ترین تیپ رانا پلاس، شاهد امکاناتی چون سیستم کروزکنترل، فرمان کمکی برقی، دو کیسه هوا، ادوات کنترلی برروی فرمان، کامپیوتر سفری، بالا و پایین برهای برقی شیشه های چهار درب و… هستیم. همچنین در تیپ های بالاتر، رانا پلاس مجهز به سقف شیشه‌ای، گیربکس 6 سرعته دستی است.

پس با چرخان همراه باشید تا در روزهای آینده، بیشتر راجع این خودرو و یا حتی سایر خودروهای جدید بازار کشورمان آشنا شوید…

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. ایران خودرو اگه میخواد بگه من پیشرفت کردم، حداقل اون دستگیره ‌های بیرونی رانا رو به مدل آسان بازشو عوض کنه

  2. تهویه ش هنوز دستیه
    ضبطشو ببین
    دستگیره در هم درست میگید البته

  3. واقعا حق ملتی که برای پلتفرم تاریخ گذشته 206 ایرانیزه شده حدود ۳۰۰ میلیون باید بپردازن این نیست که محصول تحویلی مجهز به سیستم ناوبری و سرگرمی با مانیتور ۷ اینچ چیزی که روی پایه ترین محصولات جهانی هست باشه؟؟!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا