مکمل بنزین
برگزیده‌ها

با ارزان‌ترین خودروی دنیا آشنا شوید

چند سال پیش شرکت هندی تاتا با معرفی مدل نانو مدعی شد ارزان‌ترین خودروی دنیا را ساخته و سروصدای زیادی به پا کرد؛ اما بااین‌وجود نانو نتوانست آن‌طور که انتظار می‌رفت موفق عمل کرده و به فروش خیلی بالایی دست پیدا کند. حال اما چند سالی است یکی دیگر از سازندگان هندی یعنی باجاج خودرویی بنام Qute را معرفی نموده و بدین ترتیب عنوان ارزان‌ترین خودروی دنیا را از تاتا نانو گرفته است.

باجاج Qute خودرویی بسیار کوچک و جمع جور است که حتی باجاج آن‌را به بازارهای خارج از هند مانند روسیه هم صادر کرده است؛ اما این وسیله را سخت می‌توان خودرو نامید تا جایی که بسیاری آن‌را یک موتورسیکلت چهارچرخ می‌دانند. Qute با دو ترکیب صندلی‌های 1+3 و 2+2 عرضه شده و برای بازارهای مختلف به‌صورت فرمان راست یا فرمان چپ تولید می‌شود. درواقع باجاج این ماشین را به‌عنوان جایگزین ایمن‌تری برای موتورسیکلت‌های سه‌چرخ موسوم به Tuk Tuk در نظر گرفته است که در بسیاری از کشورها ازجمله خود هند مورداستفاده قرار می‌گیرند.

باجاج این خودروی ارزان‌قیمت را به بازارهایی چون آفریقا، بنگلادش و… صادر می‌کند که در آن‌ها موتورسیکلت‌های سه‌چرخ سهم بالایی در حمل‌ونقل داشته و بنابراین پتانسیل فروش عظیمی برای این خودروی ارزان‌قیمت هندی وجود خواهد داشت. باجاج قیمت پایه Qute را تنها 2 هزار دلار اعلام کرده است. پیشرانه این ماشین یک نمونه تک سیلندر چهارزمانه چهار سوپاپ به حجم 217 سی‌سی است که در قسمت عقب خودرو نصب شده و حداکثر 13 اسب بخار قدرت و 20 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این نیرو توسط یک گیربکس پنج سرعته دستی به چرخ‌های عقب انتقال میابد. پیشرانه نیز با استانداردهای آلایندگی یورو سه تطابق دارد.

Qute می‌تواند به حداکثر سرعت 70 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند که برای استفاده‌های شهری مناسب به نظر می‌رسد. در داخل خودرو داشبوردی ساده به چشم می‌خورد که تماماً از پلاستیک ساخته شده و صفحه آمپر در مرکز آن قرار دارد. در زیر صفحه آمپر نیز دسته‌دنده قرار گرفته درحالی‌که دو فضا برای قرار دادن اشیاء و یک غربیلک فرمان بسیار ساده از دیگر موارد قابل‌ذکر این هاچ‌بک هندی هستند. دید رو به بیرون سرنشینان مناسب است و یک صندوق بار به حجم 44 لیتر در جلوی خودرو تعبیه شده است درحالی‌که روی پیشرانه، پشت صندلی‌های عقب نیز فضایی به حجم 60 لیتر وجود دارد.

درون کابین فضایی برای نشستن چهار سرنشین وجود دارد اما صندلی‌های بسیار ساده و البته نه‌چندان راحت هستند. همچنین در پنجره‌های جانبی هم بجای شیشه از طلق‌های شفافی استفاده شده که برای ورود هوا به کابین باید با باز کردن زیپ‌هایی، آن‌ها را به سمت بالا به‌صورت رول جمع کرده و توسط بندهایی در آنجا نگاه داشت! البته می‌توان با پرداخت هزینه اضافه پنجره‌های شیشه‌ای کشویی را برای خودرو سفارش داد. چرخ زاپاس نیز در داخل خودرو و در زیر داشبورد سمت سرنشین جلو قرار گرفته و برای پاک کردن شیشه جلو هم یک تیغه برف‌پاک‌کن در نظر گرفته شده است. سقف Qute نیز قابل برداشتن است اما برای این کار باید 34 پیچ را باز کرده و سپس سقف پارچه‌ای خودرو را از جای خود خارج نمود.

باجاج Qute تنها 2.75 متر طول و 1.31 متر عرض دارد درحالی‌که فاصله محوری آن برابر با 1.92 متر است. همچنین این خودرو بسیار سبک‌وزن است به‌گونه‌ای که تنها 400 کیلوگرم وزن دارد که از تمامی خودروهای سگمنت A دنیا تا 30 درصد سبک‌تر است. به لطف این وزن سبک و البته پیشرانه تک سیلندر، Qute مصرف سوخت بسیار پایینی هم دارد به‌نحوی‌که ادعا شد در هر صد کیلومتر تنها 2.7 لیتر بنزینی می‌سوزاند. این در حالی است که ساخته ارزان‌قیمت باجاج می‌تواند با سوخت‌های CNG و LPG هم کار کند. این ماشین در هر کیلومتر تنها 66 گرم دی‌اکسید کربن تولید می‌کند و شعاع گردش آن نیز برابر با 3.5 متر است که موجب سهولت استفاده در محیط‌های شلوغ شهری می‌گردد.

هنگام نشستن پشت Qute احساس می‌کنیم به دوران آنالوگ بازگشته‌ایم! چون هیچ اثری از تکنولوژی در این ماشین دیده نمی‌شود و همه‌چیز در نهایت سادگی کار شده است. به لطف وزن سبک خودرو می‌توان حرکت را با دنده دو آغاز کرد و به دلیل ضرایب کوتاه گیربکس و همین‌طور نبود دورسنج موتور می‌توان همواره با حداکثر سرعت حرکت کرد؛ اما پس از رسیدن به سرعت 70 کیلومتر در ساعت مشخص می‌شود که سرعت Qute روی این عدد محدود شده است! البته به گفته باجاج می‌توان با حذف محدودیت، حداکثر سرعت را به 90 کیلومتر در ساعت افزایش داد اما این ارزش ریسک کردن را ندارد.

شاسی Qute بسیار خوب تنظیم شده اما حرکات خودرو بی‌دقت است و در صورت انجام مانورهای کمی شدیدتر، یک سمت ماشین از زمین بلند می‌شود! Qute روی رینگ‌های بسیار کوچک 12 اینچی قرار گرفته است اما بااین‌حال تعلیق خوب کار می‌کند و ترمزها عالی هستند ولی سروصدای ماشین زیاد است. پیشرانه تک سیلندر آن صدای زیادی دارد و گیربکس هم زوزه می‌کشد درحالی‌که پانل‌های پلاستیکی بدنه نیز موجب افزایش صدا می‌شوند. باک Qute تنها 8 لیتر ظرفیت دارد اما با توجه به مصرف سوخت 2.5 تا 2.7 لیتری آن در هر صد کیلومتر، این حجم مناسب به نظر می‌رسد. در کل شاید بتوان Qute را به‌عنوان یک خودرو یا موتورسیکلت چهارچرخ 2 هزار دلاری مناسب دانست که در درجه اول برای بازار داخلی هند گزینه مناسبی بشمار می‌رود اما باجاج در بازارهای صادراتی هم امید زیادی به موفقیت آن دارد.

مشخصات فنی

Bajaj Qute

پیشرانه تک سیلندر 217 سی‌سی
قدرت 13 اسب بخار
گشتاور 20 نیوتن متر
گیربکس 5 سرعته دستی
محور محرک عقب
طول/عرض/ارتفاع 2.75/1.31/1.65 متر
فاصله محوری 1.92 متر
وزن 400 کیلوگرم
ظرفیت سرنشین چهار نفر
حجم صندوق بار 44 لیتر
ظرفیت باک 8 لیتر
مصرف سوخت 2.7 لیتر در صد کیلومتر
تولید آلایندگی 66 گرم در کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو 3
حداکثر سرعت 70 کیلومتر در ساعت
قیمت پایه 2000 دلار

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا