Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

با پیکاپ الکتریکی جالب آلمانی آشنا شوید

یک شرکت استارتاپی آلمانی بنام الکتریک برندز (Electric Brands) از پیکاپ جالب خود بنام XBus رونمایی کرده است. البته این وسیلۀ سبک‌وزن با 3,640 میلی‌متر طول، 1,600 میلی‌متر عرض و 1,940 میلی‌متر ارتفاع، طبق قوانین اروپا، خودرو به‌حساب نمی‌آید و در دستۀ چهارچرخه‌های کلاس L7e قرار می‌گیرد. در کلاس L7e، ظرفیت حمل بار به 450 تا 600 کیلوگرم محدود بوده و استانداردهای ایمنی هم سختگیری کمتری دارند. بااین‌حال، XBus به لطف قوای محرکۀ الکتریکی و فرم جعبه‌ای شکل، می‌تواند تا چهار سرنشین و چمدان‌های آن‌ها را در خود جای دهد.

بهترین ویژگی XBus اما برخورداری از بدنه‌ای ماژولار است که بسیار قابل‌تغییر و تنظیم برای کاربری‌های مختلف خواهد بود و می‌تواند آن‌را به ون مسافری، ون باری، پیکاپ تک کابین، کانورتیبل و ون کاروانی تبدیل کند. دراین‌بین، نسخۀ کاروان از پانل عقبی و سقف بازشونده برخوردار است تا بتواند یک تختخواب دونفره را در کابین خود که از چوب ساخته شده جای دهد. این نسخه از سینک ظرف‌شویی، تلویزیون، گاز و یخچال هم مجهز است. همۀ مدل‌های این خودرو در نسخۀ آفرودی هم قابل سفارش هستند که از فاصلۀ بیشتر از سطح زمین و لاستیک‌های آل‌ترین بهره می‌برد تا بهتر بتواند از سامانۀ چهارچرخ محرک خود استفاده کند.

XBus با اوورهنگ جلوی کشیده و چراغ‌های جلوی LED دایره‌ای که در ارتفاع بالایی قرار گرفته‌اند، چهرۀ دوست‌داشتنی و جالبی دارد. در همین حال، به لطف طراحی هوشمندانه، به‌راحتی می‌تواند انواع مختلفی از پانل‌های بدنه را در عقب خودرو نصب کرد. در داخل این چهارچرخه هم داشبورد با ویژگی‌هایی مثل صفحه‌نمایش لمسی و دو پورت USB برای بلندگوها، طراحی بسیار ساده‌ای دارد زیرا اکثر دکمه‌ها حتی دکمه‌های گیربکس روی غربیلک فرمان تعبیه شده‌اند.

XBus به چهار موتور الکتریکی درون چرخی مجهز است که سامانۀ چهارچرخ محرک دائمی را برای آن فراهم می‌کنند. اوج قدرت این موتورها روی هم به 75 اسب بخار می‌رسد اما خروجی مداوم آن‌‎ها تنها 20 اسب بخار است. هرچند ممکن است این قدرت چندان زیاد به نظر نرسد اما گشتاور موتورها بیش از 1000 نیوتن متر است. XBus به‌صورت استاندارد با باطری‌های 10 کیلووات ساعتی ارائه می‌شود که برد 200 کیلومتری را فراهم می‌کنند اما امکان سفارش باطری‌های 30 کیلووات ساعتی هم وجود دارد که به همراه پانل‌های خورشیدی سفارشی، برد را به 600 کیلومتر افزایش می‌دهند.

علاوه بر این، باطری‌های Xbus از نوع کشویی و قابل برداشتن هستند و می‌توان آن‌ها را در یک نمایندگی یا توسط دو نفر بدون نیاز به ابزارهای تخصصی، با نمونه‌های شارژ شده جابجا کرد. این شرکت در ابتدا 600 نمایندگی در اروپا خواهد داشت اما این تعداد نهایتاً به 1000 نمایندگی افزایش پیدا خواهد کرد. هرچند قوانین اروپا ظرفیت بار XBus را به حداکثر 600 کیلوگرم محدود می‌کنند اما این چهارچرخه می‌تواند تا 1000 کیلوگرم بار را حمل کند که از این لحاظ هم‌سطح پیکاپ‌های یک تنی بازار اروپا مثل فولکس‌واگن آماروک و فورد رنجر خواهد بود. حداکثر سرعت XBus هم به 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

قیمت XBus در آلمان از 18,070 یورو برای ارزان‌ترین نسخه آغاز شده و نهایتاً به 32,370 یورو برای نسخۀ کاروان آفرودی می‌رسد. هم‌اکنون امکان سفارش این خودرو در وب‌سایت رسمی شرکت الکتریک برندز وجود دارد اما قرار است تولید آن از اواسط سال 2022 در آلمان آغاز شود.

1 نظر
  1. kastech می گوید

    کاشکی فقط قبل از اینکه بمونه لای دوتا کامیون ازش چندتا عکس میگرفتن! حیف شد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.