مکمل بنزین
گوناگونرپورتاژ

۱۰ نکته مهم که هنگام خرید خودروی کارکرده باید به آن توجه کرد!

خرید خودروی کارکرده در کشور ما، یک کار پر ریسک و پرچالش است. به دلیل تنوع بسیار زیاد خودرو در ایران، پیدا کردن یک نمونه تمیز و سرحال، گاهی کاری سخت و زمان‌بر می‌شود. به علاوه هنگام خرید باید با مسائل فنی خودرو، و زیر و بم بدنه و سلامت آن آشنا بود که احیانا کلاهی بر سرمان نرود! در این مطلب می‌خواهیم نکات مهمی که باید هنگام خرید خودرو مورد توجه قرار داد را بررسی کنیم!

۱- بررسی شاسی و سقف و ستون‌ها

تصادف‌های سنگین، بیشترین آسیب را به شاسی و ستون‌های خودرو می‌زند. آسیبی که در نگاه اول قابل تشخیص هم نیست. خرابی شاسی، باعث مشکلات مختلف برای جلوبندی و قطعات مختلف آن می‌شود. تصادف‌های منجر به چپ شدن هم ستون و سقف خودرو را از بین می‌برد. ممکن است البته در مناطق بسیار گرم، تابش آفتاب باعث از بین رفتن سقف خودرو شود، اما یک کارشناس خبره به راحتی متوجه می‌شود که مشکل سقف از تصادف است یا آفتاب!

۲- بررسی تمامی بخش‌های بدنه

این روزها، همزمان با پیشرفت خودروها، صافکارها و نقاش‌ها هم حرفه‌ای شده‌اند و با تخصص خود، تمامی آثار تصادف و برخوردها را از بین می‌برند. بررسی بخش‌های مختلف خودرو، به خصوص گلگیرها، زیر کاپوت، درز درها، فنرها، بخش‌های مختلف بدنه، برای اطمینان از رنگ نشدن، به شما کمک می‌کند، گنجشک را به جای قناری نخرید!

۳- پوسیدگی را جدی بگیرید

بعضی قسمت‌های خودرو بیشتر از دیگر قسمت‌های بدنه، در معرض پوسیدگی و آسیب است. با توجه به منطقه آب و هوایی که از آن ماشین می‌خرید، به زیر سپرها، رکاب، گلگیرها و حتی اگزوز توجه کنید. ضربه بر اثر ناهمواری‌های جاده‌ها و یا وجود رطوبت در هوا، باعث آسیب به این قسمت‌ها می‌شود.

۴- کابین تمیز خودرو نشانه دقت مالک است

همانقدر که باید در بررسی ظاهر خودرو وسواس داشت، باید کابین را هم خیلی با دقت بررسی کنید. تمیزی کابین، سالم بودن روکش‌ها، تمیز بودن سقف، کنسول، و زیر صندلی‌ها، نشان‎دهنده مراقبت مالک قبلی خودرو است.

۵- بررسی فنی خودرو

بررسی عملکرد فنی خودرو، یکی از مهمترین بخش‌های خرید خودروی کارکرده است. به صدای موتور گوش بدهید. زوزه کشیدن یا هر صدای متفاوت، باید شما را به بررسی دقیق‌تر موتور تشویق کند. تسمه تایم، روغن ریزی، بررسی رنگ دود اگزوز، واشر سرسیلندر و تمامی بخش‌های دیگر فنی خودرو را با دقت و با توجه به نشانه‌ها و صداها بررسی کنید. یک نکته مهم دیگر در این قسمت، میزان کارکرد خودرو است که باید به آن توجه کنید. حواستان به  دستکاری آمپر خودرو باشد.

۶- تجربه رانندگی با خودرو

حتما خودرو را روشن کرده و با آن دور بزنید. شتاب، سرعت، گاز خوردن خودرو، صدای موتور، تست ترمزها، عملکرد جعبه دنده، فرمان‌پذیری، صداهای بخش‌های مختلف آن را به دقت بررسی کنید.

۷- بررسی سیستم برق‌کشی خودرو

سیستم برق رسانی خودرو یکی از بخش‌های مهم آن است که باید توسط یک فرد خبره بررسی شود. سالم بودن سیم‌های خودرو، مشکلات بعدی را برای شما بوجود نخواهد آورد. در کنار سیستم سیم کشی باید دینام، باطری‌ها و دیگر بخش‌های مربوط به آن‌ها را نیز به خوبی بررسی کرد.

۸- بررسی عملکرد آپشن‌ها

اگر خودرو دارای آپشن‌های رفاهی و تجهیزات ایمنی گوناگون است، از سلامت تک تک آن‌ها باید اطمینان حاصل کرد. هنگام خرید خودرو، دفترچه آن را بررسی کنید تا بدانید کدام یک از آپشن‌های خودرو به صورت فابریک کارخانه روی آن قرار دارد و کدام یک را مالک به خودرو اضافه کرده است. آپشن‌های اضافه شده گاهی به عنوان نقطه ضعف برای خودرو محسوب می‌شوند.

۹ـ  بررسی مدارک خودرو

بیمه نامه و مدارک رسمی ماشین را بررسی کنید. اعتبار بیمه، تخفیف بیمه و دیگر مسائل مربوط به آن، تاثیر زیادی در قیمت تعیین شده خواهد گذاشت. کارت خودرو و معاینه فنی و تمامی بخش‌های حقوقی هر خودرو باید توسط فردی آشنا با امور حقوقی بررسی شود تا بعدا پشیمانی بوجود نیاید.

۱۰- کمک گرفتن از کارشناس خودرو

بازار خودروهای کارکرده، به صورت سنتی در دست دلالان و فروشندگان واسطه است. ممکن است این افراد برای فروش خودرو به قیمت بهتر، بسیاری از معایب آن را از چشم خریدار دور نگه دارند. مشورت با کارشناسان خودرو، احتمال اشتباه در خرید یک خودروی نامناسب را کم می‌کند. علاوه بر اینکه با خرید خودروهای کارشناسی شده که در سایت‌های معتبر خرید خودرو آگهی شده‌اند، دیگر ریسکی برای وجود مشکلات احتمالی وجود نخواهد داشت.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و چرخان در تهیه آن نقشی نداشته است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا