مکمل بنزین
گوناگونخبرداخلی

چراغ سبز شورای رقابت به افزایش قیمت خودرو!

امروز در نشست شورای رقابت میزان افزایش قیمت خودرو تعیین و مجوز افزایش قیمت برای سایپا و ایران‌خودرو به تصویب رسید.
به گزارش چرخان به نقل از اقتصاد آنلاین، دویست و چهل و هفتمین جلسه شورای رقابت با موضوع بررسی بازار خودرو و نحوه اجرای دستورالعمل تنظیم قیمت در سال گذشته، امروز از ساعت 13 آغاز شد و تا حدود ساعت ١٨ ادامه داشت.
در جلسه مذکور شورای رقابت برای محصولات ایران خودرو مجوز افزایش قیمت تا 1.81 درصد و برای گروه خودروسازی سایپا به دلیل کیفیت کمتر مجوز افزایش 0.4 درصدی قیمت محصولات را صادر نمود.

افزایش قیمت خودرو
این در حالی است که خودرو سازان به دنبال آزاد سازی قیمت خودرو و تعیین قیمت در بازار هستند و گفته می‌شود خودروسازان خارجی با شرایط فعلی حاضر به سرمایه گذاری در ایران نخواهند بود.
گفتنی است چندی پیش احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان گفته بود که خودروسازان باید بتوانند قیمت محصولاتشان را خودشان تعیین کنند و با قیمت‌گذاری دستوری خودرو مخالفند. البته این اظهارات با واکنش رییس شورای رقابت، شیوا، مواجه شد و وی اعلام نمود که همچنان قیمت خودروهای ساخت داخل زیر 1500 سی‌سی که در سال گذشته شورای رقابت دستورالعمل قیمت آن‌ها را تصویب کرده است، توسط شورا نظارت می‌شود و هیچ تشکیلات دیگری اجازه دخالت، قیمت‌گذاری و تعیین دستورالعمل جدید را نخواهد داشت.

افزایش قیمت خودرو در سال ۹۵
حتی در همین راستا خبری منتشر شد مبنی بر اینکه اعضای شورای رقابت نامه وزیر صنعت را پاره کرده‌اند و یک عضو ناظر این شورا اعلام کرد که این اولین بار نیست که وزیر صنعت از خودروسازان حمایت می‌کند و همیشه این کار را انجام داده است؛ در حالی‌که اینگونه اقدامات دخالت در کار شورا است و باید از اظهارات غیر کارشناسی و نادرست دوری کرد.
روز گذشته نیز رییس شورای رقابت اعلام کرد که برای تعیین میزان افزایش قیمت خودرو اطلاعات لازم را در مورد کیفیت محصولات شرکت‌های خودروسازی از شرکت بازرسی کیفیت دریافت کرده‌ایم. وی همچنین با بیان این موضوع که محصولات بی‌کیفیت تا 3 درصد جریمه و با کیفیت‌ها تا 3 درصد مجوز افزایش قیمت خواهد گرفت، گفت که قرار است اعضا در مورد دستورالعمل قیمت گذاری خودرو نقطه نظرات خود را بیان کنند. اگر تصمیم بر بازبینی دستورالعمل باشد این کار انجام می شود، در غیر این صورت براساس محاسبه هزینه‌های تولید در دستورالعمل و اطلاعات اخذ شده از بانک مرکزی؛ قیمت‌های جدید اعلام خواهد شد.
لازم به ذکر است با توجه به مجوز فوق پرايد و بيشترمحصولات سايپا حدودا صد و پنجاه هزارتومان افزايش قيمت خواهند داشت.

حامد دانشمند

مهندس IT، نویسنده و مترجم در حوزه خودرو و فناوری اطلاعات

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا