مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌ها

اتومبیل‌ها چگونه نامگذاری می‌شوند؟

نامگذاری اتومبیل ها به اندازه نامگذاری افراد مهم است. کارخانه‌های اتومبیل سازی نیز همواره سعی دارند با انتخاب نام‌های مناسب بر فروش خود بیافزایند. در این میان آمریکایی‌ها بیشتر ماشین خود را با اسم نامگذاری می‌کنند مانند فورد موستانگ، شورولت کامارو، شورولت مالیبو که اولی به معنی اسب وحشی، دومی بدون معنی و سومی نام سواحلی در اقیانوس آرام در نزدیکی لس آنجلس است.

گاهی اوقات نیر کمپانی‌ها از شماره نیز برای ماشین‌های خود استفاده کرده‌اند مانند کرایسلر 300 که اگر این شماره بین اعداد 200 و 500 باشد، ممکن است نماینده حجم موتور به اینچ مکعب باشد که برای تبدیل باید از عدد 17 به عنوان ضریب استفاده نمایند. بنابراین یک ماشین 300 اینچ مکعبی می‌تواند 5100 سی سی حجم داشته باشد. اروپایی ها بیشتر به نظم و ترتیب در نامگذاری علاقه دارند و سعی می‌کنند فرمول خاصی را دنبال کنند اگرچه فرمول ممکن است هر از گاهی تغییر کند.

نامگذاری خودرو های آلمانی

در کمپانی بی ام و، در سال های 60 و 70 میلادی حجم موتور نام اتومبیل بود مانند بی ام و 2000 یا 3000 ولی بعد‌ها با استفاده از ترکیبی از سه شماره فرمول جدیدی یافتند که اولی نماینده نوع اتاق و عدد دوم و سوم ضربدر 100 سی سی نماینده حجم موتور است. مثلا در بی ام‌ و 520 اتاق از نوع 5 و موتور 2000 سی سی بود و این قانون‌ها تا سال ها رعایت شد ولی ناگهان موتور 520 به 2200 سی سی تبدیل شد و فرمول تا تا حدی به هم خورد.

با آمدن مدل‌های 4WD حرف X برای آنها استفاده و یا Z مدل رودستر شد. کارخانه بنز در ابتدا تا سال 1990 با استفاده از عددی که 0.1 حجم موتور بود، مدل ماشین‌های خود را مشخص می‌کرد و بنز 190 مدلی بود که 1900 سی سی بود و 280 یعنی 2800 سی سی اگرچه در بنز C200 حجم موتور 1800 سی سی است.

حروف دیگری مانند E،C،L،S و… در همین کارخانه در زمان‌های مختلف معانی مختلف داشته اند. مثلا E از ابتدا مخفف EINSPRITZUNG یا انژکتوری بود در مدل‌های دهه هفتاد میلادی مانند 280SE نماینده اتاق S با حجم موتور 2800 سی سی و انژکتور بود ولی اکنون E به کلاس متوسط بنز تبدیل شده است و دیگر معنی انژکتور نمی‌دهد، زیرا دیگر انژکتور چیز عجیب غریبی نیست در حالی که انژکتور بودن در دهه هفتاد تبلیغ بود.

حرف C در زمان های گذشته به معنی  COUPE یا دو در بود، در صورتی که اکنون نماینده اتاق C است. حرف S زمانی به عنوان SUPER و زمانی به عنوان SPORT یا SPESIAL استفاده شده واکنون نماینده کلاس S است. L زمانی به عنوان LONG مثل مدل S500L که در آن اتاق طویل تر S500 بوده و زمانی به عنوان  LIGHT به معنای سبک استفاده می‌شود مثل SL500 در مدل SL حروف SPORT LIGHT و در مدل SLK کلمه KURTZ یا کوتاه به زبان آلمانی نیز به آن اضافه می‌شود.

حرف T به معنای TOURISTIK همیشه به ماشی های استیشن 5 در اتلاق می‌شد. در سال 1991 کمپانی بنز نوع نامگذاری خود را تغییر داد و به جای مثلا مدل S500L آن را تبدیل به SL500 نمود که اول نام مدل اتاق و بعد حجم موتور بیاید. در این نامگذاری جدید متاسفانه همانطور که قبلا گفتیم، نام کلاس ها از یک تا سه حرفی تعیین شد، مثلا شما اتاق CL ،C و CLK داشتید که بسیار گیج کننده بود و بالاخره در سال 2010 کمی اصلاح شد و مثلا مدل CL در واقع همان S کوپه خوانده خواهد شد.

نامگذاری خودرو های برند ژاپنی

ژاپنی ها بیشتر مدل آمریکایی را برای نامگذاری انتخاب می‌کردند ولی لکسوس این روند را شکست و با یک روش بسیار منظقی شامل استفاده از دو حرف و سه عدد تکلیف خود را مشخص کرد. حرف LS به معنای LUXURY SEDAN یا سدان لوکس، GS مدل سدان متوسط، ES سدان کوچک، GX مدل تویوتا پرادو، LX مدل لندکروز فول سایز، RX مدل کراس اور و IS مدل اسپورت است. سه عدد بعدی ضربدر ده مانند مرسدس بنز حجم موتور بوده ولی LS600H هیبریدی جزء موارد استثناء است.

البته لکسوس با معرفی مدل LFA  سنت شکنی کرد. درکل بد نیست بدانید حروف الفبا هیچکدام معنی خاصی ندارند و سازندگان بیشتر به دنبال حروف هیجان انگیز هستند. کمپانی های ژاپنی از حروف دیگری در محصولات خود استفاده می‌نمایند که معانی آن ها بدین شهر است

  • DE\DX مدل لوکس
  • CE مدل کلاسیک
  • SE مدل اسپورت
  • LE\LX مدل لوکس
  • XLE\EX مدل بالا تر از لوکس

نامگذاری عجیب خودروهای فراری!

عجیب ترین و بی‌رویه ترین سیستم نامگذاری متعلق به کمپانی فراری است که برای روشن شدن فقط نام چند مدل و معنی آن را توضیح می‌دهیم. جالب اینجاست که این کمپانی برای ارائه یک شماره زیبا در هر لحظه ممکن است از هر یک از فرمول‌های گذشته خود استفاده کند.

  • فراری 430 موتور 4300 سی سی
  • فراری 355 موتور 5 سوپاپه حجم موتور 3500 سی سی
  • فراری 456 حجم هر یک از 12 سیلندر 456 سی سی
  • فراری 512 موتور 5 لیتری 12 سیلندر
  • فراری 458 موتور 4500 سی سی هشت سیلندر
  • فراری 599 موتور 5999 سی سی

این اعداد بیشتر جنبه بازاریابی دارند و برایشان یک معنی نیز پیدا می‌کنند که زیاد هم بی‌ربط نباشد.

شما از نامگذاری محصولات خودرویی چه میدانید؟ آیا موردی هست که برای شما هنوز مورد سوال باشد؟ نظرتان در مورد نامگذاری خودروهای ایرانی چیست؟!

 

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. خودروهای وطنی اسماشون بالکل از روی اسم دختر بچه های اطراف مدیران شرکتها تعیین میشه!تارا ساینا تیبا رانا همش اسمای دخترونس!هههههه

  2. سمند تیبا دنا ساینا شاهین تارا آریا . عزیزم یکی پسر یکی دختر هست خخخ. آخرین بارت باشه به چیزای وطنی گیر بدی ها. میام می‌خورمت. شایعه نساز. آفرین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا