مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌ها

نسل جدید خودروهای داخلی در آن سوی آب‌ها چه شکلی شده‌اند؟

قدیمی و از رده خارج بودن بسیاری از خودروهای داخلی داستانی تکراری است که تاکنون بارها و بارها شنیده‌ایم؛ بنابراین در این مطلب قصد نداریم تکرار مکررات کنیم بلکه می‌خواهیم ببینیم خودروهای قدیمی داخلی که همچنان در حال تولید هستند در آن سوی آب‌ها چه شکلی شده‌اند، تاکنون چند نسل عوض کرده و چقدر پیشرفت کرده‌اند.

پس با چرخان همراه باشید.

از پراید تا کیا ریو

پراید در اصل خودرویی بود که توسط مزدا طراحی و توسط فورد از سال 1986 به تولید رسید. این خودرو از ایالات‌متحده به کره جنوبی هم صادر می‌شد تا اینکه از اوایل سال 1987 کیا تولید آن‌را با نام پراید آغاز کرد. کیا تا سال 2000 پراید را به تولید رساند درحالی‌که یک سال قبل یعنی در سال 1999 مدل جدید ریو را به‌عنوان جایگزین آن معرفی کرده بود. ریو حتی در برخی بازارها با همان نام پراید عرضه می‌شد و کیا تا سال 2017 همچنان از این نام استفاده می‌کرد.

ریو تاکنون چهار تغییر نسل را تجربه کرده و نسل کنونی آن در نمایشگاه خودروی پاریس سال 2016 معرفی شد. این خودرو هم‌اکنون در دو نسخه سدان و هاچ‌بک تولید می‌شود و هیچ شباهتی به پراید ندارد. این در حالی است که سایپا تا سال 1399 پراید را در نسخه‌های مختلفی با تغییراتی جزئی و البته کیفیت پایین‌تر روی خط تولید خود نگه داشت و تولید نسخه وانت آن همچنان ادامه دارد.

از پژو 405 تا 508

پژو 405 زمانی که در سال 1369 راهی بازار کشورمان شد، خودروی کاملاً بروز و یکی از بهترین سدان‌های اروپا محسوب می‌شد اما تنبلی ایران‌خودرو باعث شد این خودرو سال‌های سال بدون تغییر چشمگیری تولید شده و سالخورده و سالخورده‌تر شود. این در حالی است که پژو در سال 1995 مدل جدید 406 را به‌عنوان جانشین 405 معرفی کرد و در سال 2004 هم 407 به بازار آمد. سپس در سال 2010، سری 5 پژو که از زمان خاتمه تولید 505 در سال 1992 از سبد محصولات این شرکت فرانسوی کنار رفته بود، دوباره در قالب مدل کاملاً جدید 508 معرفی و جایگزین 407 شد.

هم‌اکنون هم نسل دوم 508 در حال تولید است که در نمایشگاه خودروی ژنو 2018 معرفی شد و با طراحی داخلی و خارجی جذاب، یکی از سدان‌های چشمگیر و برتر اروپا محسوب می‌شود. پژو همچنین به‌تازگی نسخه اسپرت این خودرو را هم با نام 508 PSE با پیشرانه هیبریدی 360 اسبی معرفی کرده است. این در حالی است که ایران‌خودرو همچنان در حال تولید 405 SLX با پیشرانه TU5 و تغییراتی جزئی در چراغ‌ها است!

از پژو 206 تا 208

مثل 405، پژو 206 هم زمانی که در سال 1380 مهمان ایران‌خودرو شد، خودروی کاملاً بروزی بود اما این هاچ‌بک فرانسوی هم به سرنوشت دیگر خودروهایی که به خط تولید خودروسازان داخلی راه یافتند دچار شد و سال‌های سال روی خط تولید ماند. در آن سوی آب‌ها اما پژو در سال 2006 مدل جدید 207 را به‌عنوان جایگزین 206 معرفی کرد درحالی‌که ایران‌خودرو در سال 1389 نسخه فیس‌لیفت همان 206 که توسط شعبه برزیلی پژو تولید شده و در اروپا با نام 206 پلاس شناخته می‌شد را با نام 207 به خریداران ایرانی غالب کرد!

در همین حال، در نوامبر سال 2011 پژو مدل 208 را جایگزین 207 کرد و در نمایشگاه خودروی ژنو 2019 هم نسل دوم 208 معرفی شد. این هاچ‌بک فرانسوی که از طراحی چشمگیری بهره می‌برد، به‌عنوان خودروی سال 2020 اروپا انتخاب شد.

از تندر 90 تا لوگان

در این لیست، تندر 90 کمترین قدمت را دارد زیرا تولید این خودرو پس از کش‌وقوس‌های فراوان در سال 1386 در کشورمان آغاز شد. تندر در اصل نسل اول لوگان است که در سال 2004 توسط داچیا (شرکتی رومانیایی که تحت مالکیت رنو است) معرفی شد و به لطف قیمت مناسب در بازارهای جهانی به موفقیتی چشمگیری دست پیدا کرد. سپس در نمایشگاه خودروی پاریس 2012 نسل دوم لوگان معرفی شد که به‌صورت وارداتی با نام رنو سیمبل به کشورمان هم راه یافت.

به‌تازگی یعنی حدود یک سال پیش هم داچیا سومین نسل لوگان را با پیشرفت‌های چشمگیری در طراحی و تجهیزات معرفی کرد. در کشورمان اما هرچند تولید نسل اول لوگان در سال 1398 به دلیل تحریم‌ها و خروج رنو از ایران متوقف شد ولی چند وقت پیش خبر رسید که سایپا قصد دارد نسخه بومی یا ایرانیزه تندر را با تغییراتی نسبتاً کلی در داخل و خارج تولید کند.

از مزدا سری B تا BT-50

پیشینه وانت‌های سری B مزدا به سال 1961 بازمی‌گردد یعنی زمانی که نسل نخست این پیکاپ معرفی شد اما وانت مزدایی که ما سال‌ها است در ایران شاهد تولید و تردد آن در خیابان‌ها هستیم، نسل سوم وانت سری B است که در سال 1977 معرفی شد. تولید این نسل توسط مزدا در سال 1985 خاتمه یافت و نسل چهارم جایگزین آن شد که تعداد محدودی از آن در کشورمان هم عرضه شد. پرونده وانت‌های سری B مزدا اما در سال 2006 با خاتمه تولید نسل پنجم بسته شد و پیکاپ کاملاً جدید BT-50 جایگزین آن شد.

این پیکاپ نیز هم‌اکنون در نسل سوم خود قرار دارد که برای اولین بار در ژوئن 2020 در استرالیا معرفی شد. این یعنی وانت مزدا از مدلی که در ایران همچنان تولید می‌شود تاکنون پنج بار نسل عوض کرده است! در اینجا اما گروه بهمن تولید نسل سوم سری B را در سال 1363 آغاز کرد و در طول این نزدیک به چهار دهه تنها کاری که روی آن انجام داده تغییر نام به کارا و جایگزینی پیشرانه آن با یک موتور چینی بوده است!

از نیسان جونیور تا ناوارا

همه خودروهایی که در اینجا معرفی کردیم بسیار سالخورده شده و مدت‌زمان زیادی است که روی خط تولید خودروسازان وطنی قرار دارند اما هیچ‌کدام از آن‌ها از لحاظ قدمت به گرد پای نیسان جونیور یا همان نیسان آبی هم نمی‌رسند! تولید این خودرو در سال 1349 توسط زامیاد آغاز شد و همچنان با قدرت به خط تولید وفادار مانده است!

البته در جدیدترین اظهارات، گفته شده تولید نیسان آبی بالاخره تا پایان امسال متوقف می‌شود ولی تجربه نشان داده که خیلی نمی‌توان به این گفته‌ها اعتماد کرد. نیسان جونیور برای اولین بار در سال 1956 معرفی شد اما مدلی که در ایران همچنان تولید می‌شود نسل سوم آن است که در سال 1970 به بازار آمد.

نیسان تا سال 1982 به تولید جونیور ادامه داد و در سال 1985 پیکاپ جدید D21 به‌طور غیرمستقیم جایگزین آن شد. D21 در برخی بازارها با نام ناوارا عرضه می‌شد. ناوارا هم‌اکنون در نسل سوم خود قرار دارد که در سال 2014 معرفی شد و به‌تازگی فیس‌لیفتی را تجربه کرده است. البته در ایران هم زامیاد تلاش‌های ارزشمندی برای بروز کردن جونیور انجام داده که حاصل آن‌ها شاهکارهایی مثل شوکا و پادرا با اتاق‌های پیوندی چینی بودند!

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. به نظرم این این مقایسه یه اشکال داره. اونم اینه که آپدیت کردن ها با تغییر نام اتفاق افتادن که به اون اشاره نشده. برای مثال پراید تا کوییک پلاس اتومات و اطلس، یا برای مثال ۴۰۵ تا دنا پلاس . درسته شاید آپدیت خودشون بهتر باشه ( و بعضاً آپدیت کل پلتفرم) ولی به هر حال بهتر بود گفته میشد. با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا