مکمل بنزین
گوناگونتحلیلیداخلی

سمند توربو دیزل، خودرویی که در یک قدمی بازار آمد اما عرضه نشد!

بدون شک نام سمند برای تمام مردم ایران آشنا است! اولین خودروی ملی که از سال ۸۱ در بازار ایران در حال عرضه است و با نسل های مختلف آن مانند سورن، سریر، x7 ، x و در حال حاضر نسل جدید آن یعنی دنا و دنا پلاس سروکار داریم. این خودرو در ابتدا با پیشرانه پدر خود یعنی XU7 پژو ۴۰۵ عرضه شد و تا الان هم در حال تولید است،

سال ۸۶ نسخه بزرگ تر و کشیده تر سمند با نام سریر عرضه شد که برای استفاده در سفارت ایران ساخته شده بود، موتور این خودرو نسخه ارتقا یافته XU7 معروف به XU7 I4 بود که دارای ۱۶ سوپاپ بود که در سیتروئن زانتیا مورد استفاده قرار گرفته بود. این موتور ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن گشتاور داشت که برای یک خودروی نیمه لوکس ایرانی کافی به نظر می‌رسید.


در همان سال ۸۶ نسل جدید سمند با نام سمند سورن عرضه شد که تغییرات آن بیشتر در نمای ظاهری خصوصآ قسمت جلو ماشین صورت گرفته بود و به چهره قدیمی سمند رنگ تازه ای بخشیده بود. همچنین سمند سورن از اولین خودروهای ایران خودرو محسوب میشد که دارای ایربگ راننده و ترمز ABS_EBD بود.

سال ها گذشت و نسل جدید سمند یعنی دنا به بازار عرضه شد که انقلابی برای ایران خودرو به حساب می‌آمد! طراحی خارجی و داخلی خودرو متفاوت از خانواده سمند بود و امکانات رفاهی آن هم مناسب خانواده‌ها بود، همانگونه که سمند با نسل جدید بروز می‌شد، دنا هم نسل جدیدتر خود یعنی دنا پلاس را راهی بازار کرد.

سمند با پیشرانه های مختلف بنزینی یه بازار آمده بود اما ایران‌خودرو به فکر یک حرکت جدید بود، عرضه سمند با موتور دیزلی!

رویای خاک خورده ایران‌خودرو

از این خودرو فقط یک نمونه آن هم در مرکز تحقیقاتی ایران‌خودرو وجود دارد که می‌توانست به صورت انبوه در بازار باشد. ایران‌خودرو با موتورهای سری ای اف رابطه خوبی دارد و به فکر تولید سمند با موتور EFD افتاده بود که فعلا ناکام مانده است.

مشخصات موتور دیزلی سمند

موتور EFD یک موتور ۴ سیلندر خطی ۱۴۹۷ سی سی توربو دیزل بود که ۱۲۲ اسب بخار قدرت داشت و می‌توانست گشتاور مناسب ۲۵۶ نیوتن متری خود را از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل کند. یکی از مشخصات موتورهای دیزلی تراکم بالاتر آنها نسبت به موتور های بنزینی است و تراکم این موتور ۱۶.۱ است که نشان دهنده حرارت بالای موتور است.

طبق تست هایی که بر روی این خودرو انجام شده بود، این پیشرانه ویژگی‌های متفاوتی نسبت به سمند بنزینی دارا بود.

ویژگی اول این موتور، صدای کم خودرو حتی در دورهای بالا نسبت به موتور های بنزینی است. ویژگی دوم کشش بسیار خوب آن حتی با وجود ۵ سرنشین است که یکی از دلایل آن به خاطر گشتاور بالای موتور است؛ شتاب صفر تا صد این خودرو با توجه به تست‌ها در محدوده ۱۰ الی ۱۱ ثانیه متغیر است، همچنین مصرف سوخت آن طی تست‌های صورت گرفته به طور ترکیبی ۵.۵ لیتر به ازای هر 100 کیلومتر پیمایش تعریف شده که مصرف سوخت کمی به حساب می‌آید.

یکی از معایب این خودرو هرزگردی زیاد در دنده ۱ بود که مهمترین علت آن، به خاطر گشتاور زیاد موتور نسبت به بدنه است که قطعا می‌بایست تغییراتی روی آن انجام شود.

اگر ورود سمند دیزلی به بازار قطعی می‌شد ایران‌خودرو بایستی تغییراتی در سیستم ترمز انجام می‌داد؛ زیرا گشتاور خودرو با سیستم ترمز سمند متناسب نبوده و امکان حادثه را زیاد میکرد.

سخن پایانی

سمند اولین و یکی از شناخته شده ترین خودروی‌های ایرانی به حساب می‌آید که نسل‌های جدید آن به زودی به بازار راه پیدا می‌کنند، اگر سمند با موتور دیزلی به بازار راه پیدا می‌کرد به دلایلی چون مصرف سوخت پایین، گشتاور بالا و کشش خوب می‌توانست موفق شود. باید دید که ایران‌خودرو در آینده چه تصمیمی میگیردِ نظر شما چیست!؟ آیا تولید یک خودروی دیزلی میتواند در بازار کشور تحول ایجاد کند؟!

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام
    از این موضوع اطلاع نداشتم
    جالب بود
    با تشكر از زحمت شما

  2. سلام . خیلی خوب میشد اگه سمند دیزلی به بازار می اومد ای کاش از تولیدش حمایت می کردن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا