مکمل بنزین
گوناگونآموزشبرگزیده‌ها

سامانه کروزکنترل تطبیقی چیست و چگونه کار می‌کند؟

با توجه به افزایش خودروهایی که در جاده در تردد هستند، می‌بایست جهت جلوگیری از تصادفات طولی فاصله خودرو با وسایل نقلیه جلویی در حد معقولی حفظ شود و راننده باید مراقب سرعت و فاصله خود از خودروهای دیگر باشد تا بتواند در زمان‌های بحرانی، واکنش مناسبی از خود نشان دهد. به همین منظور سامانه کروز کنترل تطبیقی موسوم به ACC ابداع شده که در این مقاله سعی در معرفی آن داریم.

سیستم ACC چیست؟

ازین سیستم برای اولین بار برای حفظ فاصله بین خودروها در ترافیک‌های سنگین استفاده کردند که در آن راننده می‌توانست حرکت خودرو را در یک سرعت مشخص تنظیم کند و وقتی در حین رانندگی به خودرویی رسید که سرعتش کمتر است، سرعت خود را با آن تنظیم نماید. این عمل به طور خودکار و با فعال کردن 20 درصد از نیروی کل ترمز صورت می‌گیرد و اگر نیروی ترمز بیشتری مورد نیاز باشد، از طریق چراغ اخطار و صدا به راننده اخطار داده می‌شود. توجه داشته باشید اگر راننده بخواهد سبقت بگیرد و یا خودروی مذکور از جلوی آن کنار رود، سیستم دوباره به حالت تنظیم شده باز می‌گردد. در شرایطی که راننده تشخیص دهد که نیاز به سرعت بیشتری دارد، می‌تواندبا فشار بر پدال گاز به این هدف برسد و زمانی که پا را از روی پدال گاز بردارد، خودرو باز در سرعت تنظیم شده حرکت می‌کند.

تنها در صورتی سیستم غیر فعال می‌شود که راننده پدال ترمز را فشار دهد. با کوچکترین فشاری روی پدال ترمز، سیستم غیر فعال شده و راننده باید خود سرعت خودرو را کنترل کند. لازم به ذکر است که یک نشان دهنده، میزان فاصله با اتومبیل جلویی را نشان می‌دهد. در مدل‌های جدید ACC یک سری تغییرات کوچک جهت بهبود سیستم انجام شده مثلا اگر دو خودرو وارد پیچ شوند و طوری باشد که خودروی جلویی از مسیر رادار خودروی عقبی خارج شود و خودروی داخل پیچ سرعت را کم کند. این کاهش سرعت مخابره شده و توسط سیستم خودروی عقبی دریافت می‌شود و با توجه به اطلاعات دریافتی، سرعت مناسبی برای خودروی عقبی در نظر گرفته می‌شود. اگر خودرو بخواهد از سرعت تعیین شده، سریعتر حرکت کند، سیستم هشدار داده و سرعت خودرو را کاهش می‌دهد. توجه داشته باشید بعد از خارج شدن از پیچ، خودروی جلویی توسط رادار کشف شود، اطلاعات جدید دریافت شده از رادار برای انتخاب سرعت مناسب انتخاب می‌شود.

برای نصب سیستم ACC وجود سامانه های زیر بر روی خودرو لازم است :

  1. شبکه CAN که یک سیستم مالتی پلکس است
  2. سیستم ESP
  3. جعبه دنده اتوماتیک با کنترل الکترونیکی
  4. سیستم کنترل الکتنرونیکی موتور که پدال و دریچه گاز آن از نوع الکترونیکی و قابل کنترل باشد.

رادار سیستم ACC امواجی را می‌فرستد وبا توجه به زمان‌ برخورد این امواج به جسم مقابل (که می‌توان خودروی مقابل را در نظر گرفت) فاصله خود را با آن می‌سنجد، بعد از طریق شبکه CAN این اطلاعات را به ECU سیستم ارسال می‌کند و سپس ECU با توجه به اطلاعات دریافتی از سیستم ACC چنان‌چه فاصله تا خودروی مقابل از حد تنظیم شده کمتر باشد، با فعال کردن نسبی ترمز (20 درصد کل نیروی ترمز) و همچنین کنترل کردن قدرت خروجی موتور و گیربکس، فاصله را در حد تنظیم شده ثابت نگه می‌دارد.

شرح تصویر اجزا سیستم :

  1. رادار، حسگر و واحد کنترل الکتریکی ACC
  2. اهرم فعال کننده سیستم ACC
  3. ECU موتور
  4. حسگرهای سیستم ESP (حسگر شتاب جانبی، حسگر زاویه فرمان و حسگر سرعت چرخ ها)
  5. واحد کنترل هیدرولیکی و الکترونیکی سیستم ESP
  6. دریچه گاز با کنترل الکترونیکی
  7. کنترل الکترونیکی جعبه دنده خودکار

با توجه به ترافیک سنگین شهرهای بزرگ و همچنین مشکلات روزانه که فکر بیشتر رانندگان را به خود مشغول می‌کند، انتخاب چنین سیستمی می‌تواند در کاهش حجم تصادفات نقش بسزایی داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا