مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هابررسی

نگاهی کوتاه به KMC T8 کرمان‌موتور

سدان‌های خانوادگی، ممکن است همچنان در بین ایرانی‌ها محبوب باشند اما آنچه که در این سالها جای پای خود را بسیار باز کرده است کراس اورها و تا حدی وسایل تجاری سبک است. این همان چیزی است که کرمان موتور به آن توجه کرده و در کنار سدانها تصمیم گرفته است علاوه بر S5 و S3 به ارائه S7 و T8 بپردازد . T8 وانت جدید کرمان موتور، محصولی از کمپانی جک چین است و چه راهی بهتر از آوردن یک وانت کاملا جدید برای جذب خریداران بیشتر.

اخیرا کرمان موتور،جک T8 را با عنوان رسمی کی ام سی T8 به بازار عرضه کرده است. می‌خواهیم نگاهی به این خودرو بیندازیم تا ببینیم جک چه چیزی برای بازار ایران ارائه کرده است.

وانت‌های امروزی با کامیون‌های کوچکی که یک دهه پیش دیده می‌شدند بسیار متفاوت هستند. آنها دیگر کسل کننده نیستند و مانند کراس اورها یا اس یو وی ها ظاهری چشمگیر دارند که در برخی اوقات، از خط و خطوط مرتب، منحنی‌های زیبا و نمای جلوی جذاب برخوردارند. طراحی جک T8 زیباترین و چشمگیرترین وانت نیست اما در طراحی آن،‌ بیش از حد اغراق نشده است. چراغ‌های جلو و جلو پنجره، جذابیت بصری خاصی به T8 می‌دهند. چراغ‌های جلوی خودرو، زیبا طراحی شده‌اند که طراحی کلی آن، نه خشن و نه خسته کننده است و به طور کلی به نوعی شبیه یک وانت خاصی از تویوتاست.

اگرچه رینگها

زیبا هستند ولی با طرحی الهام گرفته از گل‌ها، کمی با ظاهر T8 سازگاری ندارند. در عقب، چراغ‌های عمودی، مانند استاندارد خیلی از وانت‌ها، کمی کسل کننده است،‌ اما جک سعی کرده است با ارائه نقوش منحصر به فرد LED کمی از تکراری و کسل کنندگی آن بکاهد،‌ به گونه ای که نه تنها در شب قابل توجه هستند بلکه ظاهری چشم نواز به این وانت می‌دهند. اگرچه T8 در مقایسه با وانت‌های آمریکایی و ژاپنی، چندان شیک به نظر نمی‌رسد ولی در بازار غیر رقابتی ایران،‌ حرف زیادی برای گفتن دارد.

 

فضای داخلی :

همانند نمای بیرونی، فضای داخلی وانت‌های قدیمی، نه زیبا بودند و نه راحت.با گذر زمان، این رویه در حال تغییر است و این رویه در حال تغییر، شامل حال T8 نیز شده است. در جک T8 داخل کابین، یعنی روی صندلی‌ها، داشبورد و تزئینات داخلی با چرم پوشانده شده است.

هنگام نشستن بر روی صندلی راننده، احساس طراحی مناسب و در برگیرنده، متناسب با ارگونومی بدن، قابل تشخیص است. صندلی راننده دارای تنظیم ارتفاع نیز هست که برای رانندگان کوتاه قد، یک امتیاز بزرگ محسوب می‌شود. فرمان نیز قابلیت تنظیم شیب را دارد که روی آن با چرم پوشانده شده است. داشبورد به همراه یک صفحه نمایش لمسی و دکمه‌های کنترلی دستی تهویه مطبوع، دارای طراحی ساده ای است. در زیر کنسول، قسمتی قرار دارد که سوکت برق ۱۲ ولت و پورت یو اس بی را در خود جای داده است.

مانند بسیاری از وانتها در قسمت عقب، چیز زیادی وجود ندارد و یک نکته منفی برای سرنشینان عقب، اینکه صندلی‌های عقب به حالت عمودی تنظیم شده‌اند که احتمالا برای سفرهای طولانی کمی آزار دهنده خواهد بود.

مشخصات فنی T8

T8 تولیدی کرمان موتور ،‌از یک موتور دو لیتری توربو شارژ بهره می‌برد. ظاهرا یک نسخه دو لیتری توربو دیزل، توسط جک در حال آزمایش است. باید منتظر بود و دید که آیا این نسخه نیز به بازار ایران عرضه خواهد شد یا خیر.

موتور بنزینی T8 توان تولید ۱۷۴ اسب بخار قدرت به همراه ۲۹۰ نیوتن متر گشتار را دارد که توسط یک گیربکس ۶ سرعته دستی به چرخها منتقل می‌شود. عملکرد کلاچ، نسبتا نرم بوده و به راننده این اجازه را می‌دهد که دنده ها به راحتی عوض شود.

گشتاور قابل قبولی از همین موتور جمع و جور دو لیتری در دسترس راننده است که خودرو را در زمان مناسبی به سرعت دلخواه خواهند برساند. T8 این قابلیت را دارد که در حمل نفرات و بار معقول، از لحاظ توان موتوری،‌ مشکل خاصی ایجاد نکند.

نحوه عملکرد و سواری T8 خوب است اما مانند بسیاری از وانتها،‌ با ارتفاع زیاد و وزن نسبتا سنگین،‌ خودروی مناسبی برای چرخش‌های تند و ناگهانی نبوده و باعث تکان‌های زیاد پهلو به پهلو می‌شود.

فرمان T8 برقی نیست اما از یک سیستم هیدرولیک مناسب برخوردار است اگرچه ممکن است قدیمی باشد ولی کاملا پاسخگوست.

سواری T8 تا حدوی نرم است و عبور از جاده های ناهموار با این خودرو مشکلی ندارد و حتی با چهار مسافر، کیفیت سواری، بهتر می‌شود. اگرچه هرگز با سواری یک اس یو وی یا کراس اور قابل مقایسه نیست اما به عنوان یک نکته مثبت برای یک وانت،‌ قابل ذکر است.

حسین محسنی

کارشناس ارشد علوم سیاسی، علاقه مند به دنیای بی نظیر خودرو

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. اگر مملکت اصولی مدیریت میشد باید حالا که با غرب قهریم و نگاهمون به شرقه(!!!)این پیکاپ مونتاژ داخل میومد و میشد جایگزین نیسان آبی با نزدیک به 60 سال سن و تکنولوژی شدیدا پایین.اما خب متاسفانه ایران تنها کشوریه که پیکاپ چینی برای مردمش سوپرلوکسه!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا