مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌ها

سنسور پارک چیست و چگونه کار می‌کند؟

صنعت خودروسازی روز به روز در حال پیشرفت چشمگیری است که هر یک از این پیشرفت‌ها باعث سهولت راننده هنگام استفاده از خودرو می‌شود. در زمان‌های قدیم تر هنگام پارک خودرو در جایی با فضای محدود، راننده نیاز به فردی کمکی داشت. شخص اول به راننده فرمان می‌داد که چقدر حرکت کند و کجا توقف کند و شخص دوم هم خود راننده بود. اما به لطف پیشرفت تکنولوژی دیگر نیازی به شخص اول نیست، سنسور‌ها وظیفه شخص اولی را انجام می‌دهند بدون هیچ دردسری!

موضوع مقاله ما سنسور عقب و نحوه کارایی آن است. سنسور عقب تقریباً بر همه ی خودرو های امروزی نصب شده است و وظیفه اصلی آن تخمین فاصله خودرو تا اشیای رو به رو یا عقب خودرو و واکنش نشان دادن آن نسبت به فاصله تا جسم است. همچنین سنسور پارک مانند ترمز ABS یکی از ملزومات ایمنی هر خودرویی است،

سنسور پارک یا سنسور عقب بر روی سپر قابل نصب است و برای خودروهای ارزان قیمت از ۲ و خودروهای کمی گران تر معمولا از ۴ سنسور برای تشخیص اشیا استفاده می‌شود و حتی بر خودروهای لوکس ۶ سنسور یا بیشتر استفاده شده تا تمامی جهات پوشش داده شود.

سنسور پارک متشکل از یک یونیت مرکزی جهت تجزیه و تحلیل سیگنال‌های ورودی و خروجی، سیم‌های رابط، چند سنسور خروجی، یک صفحه نمایشگر LCD با علائم هشداردهنده و نشان دهنده فاصله و بازر (buzzer) یا همان صدای هشدار است. اما در اکثر خودروهای امروزی که دارای مانیتور و دوربین عقب هستند، دیگر نمایشگر ال سی دی وجود ندارد و تمامی علائم هشداردهنده و نشان دهنده فاصله تا جسم توسط مانیتور و دوربین عقب نشان داده می‌شود.

سنسور عقب و جلو چگونه فعال می‌شوند؟

برای فعال کردن سنسور عقب هنگامی که شما دنده را روی حالت R قرار دهید سنسور عقب شروع به کار می‌کند و معمولا سنسورها از فاصله ۲ متری با جسم شروع به تولید صدا می‌کنند و هرچقدر که به جسم نزدیک تر می‌شوید قدرت و سرعت امواج سنسور بیشتر می‌شود.

همچنین سنسور جلو مانند سنسور عقب امواج صوتی پخش می‌کند و هرچقدر به جسم نزدیک تر شوید امواج آن بیشتر می‌شود، جالب است بدانید که سنسور جلو تا سرعت ۱۵ کیلومتر بر ساعت فعال است و پس از افزایش سرعت به طور خودکار غیر فعال می‌شود؛ همچنین در بعضی خودرو‌ها می‌توان با فشار دادن دکمه سنسور پارک سنسورها را فعال یا غیر فعال کنید.

 

تاریخچه سنسور

همیشه پیش آمده است که برخی افراد در زمینه‌های مختلف، ناگهان با حرکتی کوچیک، باعث پیشرفتی عظیم در صنعت خودرو شده باشند!

جالب است بدانید که سنسور عقب در اوایل برای نابینایان توسط یک دکتر انگلیسی طراحی شده بود، او در دهه ۷۰ میلادی ایده ساخت سنسور عقب برای خودروها به ذهنش رسید و پس از ۳،۴ سال تحقیق در این زمینه پیشنهاد آن را به شرکت‌های بزرگ خودرویی داد.

نتیجه گیری

سنسورها عضو بزرگی از قطعات خودرو‌ها هستند. در اکثر خودروهای امروزی علاوه بر سنسور عقب، از مانیتور، دوربین عقب، دوربین ۳۶۰، دوربین جلو، سنسور جلو، رادار نقطه کور و … استفاده می‌شود که علاوه بر سهولت در رانندگی بر ایمنی خودرو نیز تسکین می‌بخشند.

اگر قصد دارید که سنسور پارک بر روی خودروی خود نصب کنید، پیش یک متخصص ماهر بروید زیرا نصب سنسور چندان راحت نیست و باید کارهایی مثل سوراخ کردن سپر، وصل کردن سپر سنسور و … انجام شود که در صورت عدم نصب به صورت ماهرانه ممکن است به مشکل بر بخورید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا