Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

خرید 30 درصد از سهام پاگانی توسط عربستان سعودی

صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی موسوم به PIF با خرید 30 درصد از سهام شرکت ایتالیایی پاگانی موافقت کرده است. فعلاً جزئیات مالی این قرارداد فاش نشده است اما خانواده پاگانی همچنان به‌عنوان سهامدار عمده این شرکت باقی خواهد ماند و PIF به همراه شرکت‌های ایتالیایی نیکولا وُلپی و امیلیو پترونه سهام‌داران اقلیت پاگانی خواهند بود. همچنین هوراچیو پاگانی هم همچنان در سِمت خود به‌عنوان مدیر اجرایی و مدیر ارشد طراحی باقی خواهد ماند.

PIF وعده تأمین سرمایه برای توسعه تکنولوژی‌های جدید در پاگانی را داده است. به گفته این شرکت ایتالیایی، این معامله به پاگانی اجازه می‌دهد تا مسیر خلاقانه خود در صنعت هایپرکار را ادامه دهد و درعین‌حال فرصت‌های جدید رشد را بررسی کند. هوراچیو پاگانی در بیانیه‌ای دراین‌باره گفته است:

ما مفتخریم که همکاری مهمی را با PIF اعلام می‌کنیم که یک گام کلیدی در استراتژی رشد بلندمدت ما است. PIF شریک ایده‌آلی برای تثبیت موقعیت پاگانی به‌عنوان یک برند در بخش هایپرکارها است

پاگانی در اوایل دهه 90 میلادی زمانی متولد شد که هوراچیو پاگانی به‌عنوان یکی از کارکنان قدیمی لامبورگینی تصمیم گرفت فعالیت مستقلی را آغاز کند. وی این کار را با ایجاد بخش نمونه‌سازی و قطعات فیبر کربنی کامپوزیتی برای لامبورگینی آغاز کرد. علاوه بر این، هوراچیو که در طراحی هم تخصص قابل‌توجهی داشت، در سال 1991 مرکز طراحی مودنا دیزاین را تأسیس کرد؛ اما تمام مدتی که وی به این مشاغل مشاوره‌ای مشغول بود، روی طراحی خودروی شخصی خود هم کار می‌کرد.

این طرح سرانجام به ساخت پاگانی زوندا C12 و تولد یکی از افسانه‌ای‌ترین هایپرکارهای تاریخ انجامید. در فرایند توسعه زوندا، شاسی و آئرودینامیک توسط شرکت دالارا تکمیل شد و پیشرانه V12 از بخش AMG مرسدس بنز گرفته شد تا یکی از فوق‌العاده‌ترین خودروهای تمام دوران خلق شود. سپس پاگانی با گذشت زمان زوندا را اصلاح کرد و بیش از 30 نسخه ویژه و خاص از آن تولید کرد تا خریداران را در صف خرید این هایپرکار چند میلیون دلاری قرار دهد.

پاگانی امروزه با مدل هوآیرا به فعالیت خود ادامه می‌دهد که در سال 2011 به‌عنوان جانشین زوندا معرفی شد. هرچند این شرکت در ابتدا در جلب نظر وفاداران زوندا به هوآیرا مشکل داشت اما در ادامه این خودرو جایگاه خود را در بازار رقابتی هایپرکارها پیدا کرده و به یکی از خواستنی‌ترین خودروها تبدیل شد. از سوی دیگر، صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی یکی از بزرگ‌ترین صندوق‌های ثروت ملی در جهان است و تاکنون در شرکت‌های مختلفی در ایالات‌متحده 15.9 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است. این صندوق زمانی یک سهامدار کوچک در تسلا بود و به‌تازگی به یکی از سرمایه‌گذاران کلیدی شرکت آمریکایی لوسید تبدیل شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.