مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلیخبر

محصولات جدید ایران خودرو در نمایشگاه خودرو مسکو 2021 معرفی شدند!

طبق اعلامیه قبلی روابط عمومی برگزار کننده نمایشگاه خودرو در مسکو روسیه، این رویداد در سال 2021 از دوم شهریور آغاز شده و تا پنجم شهریورماه زمان بازدید خواهد داشت. اما بواسطه اخبار منتشر شده در فضای خودرویی کشور، مشخص گردید که گویا گروه صنعتی ایران خودرو هم در نمایشگاه خودرو مسکو 2021 شرکت کرده است.

اکنون و پس از گذشت 24 ساعت از آغاز این رویداد خودرویی در روسیه، برخی رسانه‌های روسی نیز به غرفه ایران خودرو نیز مراجعه و از محصولات به ظاهر جدید این خودروساز بزرگ کشورمان بازدیدهایی را انجام دادند. نکته جالب ماجرا این است که از سه محصول ایرانی حاضر در این نمایشگاه، دو محصول آن به نوعی برای ما ایرانیان جدید و ارتقاء یافته است. خودروهایی که به صورت رسمی در ایران رونمایی نشده‌اند و تنها تصاویر و مشخصات آن توسط وبسایت رسمی گروه صنعتی ایران خودرو منتشر گردیده است.

1- ایکو تارا اتوماتیک

همان‌طور که در جملات فوق گفته شد، تارا اتوماتیک هم خودرویی بوده که تنها تصاویری از آن برای ما ایرانیان منتشر گردیده و این خودرو به صورت رسمی در کشورمان رونمایی نگردیده است. اما گویا ایران خودرو در جستجو و بهانه‌ای برای معرفی و جهانی ساختن تارا اتوماتیک بوده که با برگزاری نمایشگاه خودرو مسکو 2021، این نیت ایران خودرو به سرانجام رسیده است.قبل از پرداختن به سایر جزئیات، بهتر است بدانید که گویا این تارا اتوماتیک همان تارایی است که چندی پیش ایران خودرو از آن در تبلیغاتش استفاده کرده بود و حواشی مانند درزهای بسیار زیاد و… نیز برایش ایجاد شده بود.

اما جدا از این مباحث، باید گفت که این اقدام ایران خودرو قابل ستایش بوده و ای کاش که دیگر خودروساز کشورمان یعنی سایپا که در این مدت تقریبا 2 سال به دستاوردهای مهمی دست یافته بود نیز در این نمایشگاه شرکت می‌نمودند.

طبق گفته منابع و رسانه‌های روسی، باتوجه به ارزان بودن خودروهای لادا نسبت به محصولات ایران خودرو (قبل ها ایکو و بعدها برند خزر آذربایجان)، مردم و مشتریان بیشتر به دنبال خودروهای کشور خود هستند. نکته ای که وجود دارد، این است که در تصاویر منتشر شده از تارا اتوماتیک توسط ایران خودرو، مکان دکمه استارت خودرو مشخص نبود. اما در بازدید خبرنگاران روسی و انتشار تصاویری مانند تصویر فوق، معلوم شد که ایران خودرو این دکمه را مانند روش استفاده شده در خودرویی مثل پژو 508، در طرف چپ فرمان نصب کرده است.

همان‌طور که ایران خودرو قبلها نیز گفته بود، نسخه اتوماتیک تارا مانند نسخه دستی آن، در ابتدا قرار است تا به پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی که در بازارهای جهانی با نام EC5 شناخته می‌شود، مجهز خواهد شد. این موتور باتوجه به داخلی سازی های انجام شده و مونتاژ آن در کشور، توسط ایران خودرو به TU5 پلاس تغییر نام داده شده است. این پیشرانه توانایی تولید 113 اسب بخار، قدرت و 144 نیوتن متر، گشتاور را دارد. لازم به ذکر است که سامانه زمان‌بندی متغییر سوپاپ‌های ورودی، فناوری پمپ روغن متغیر، ساختار پاشش سوخت جدید و… در این پیشرانه دیده می‌شود. این شرکت دارد تا مانند دناپلاس توربو اتوماتیک، تارا اتوماتیک را نیز به یک گیربکس 6 سرعته AT مجهز کند. مجموعه موتور و گیربکس باتوجه به تطبیق آنها به شرایط آب و هوایی کشور و سامانه خنک کاری بهتر، عملکرد تارا را حداقل برروی کاغذ نسبت به پژو 301 بهتر خواهد بود.

از امکانات و آپشن‌های این خودرو، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
• سانروف
• سیستم کروز کنترل و لیمت کنترل
• سنسورهای نور و باران
• سامانه کنترل پایداری
• شیشه بالابرهای برقی هرچهار درب
• چهار کیسه هوا
• سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای
• سنسورهای هشدار دهنده موانع در قسمت عقب خودرو
• مولتی مدیا همراه با دوربین دید عقب
• نویگیشن
• تهویه دستی همراه با نمایشگر
• دی لایت (چراغ های روشنایی در روز)
• سنسورهای اطلاع رسانی میزان فشارهای باد تایرها (TPMS)
• ترمزهای دیسکی جلو و عقب با ABS، EBD و BA
• و…

اما گروه صنعتی ایران خودرو کاتالوگی را نیز در این نمایشگاه به بازدیدکنندگان اهدا میکند که در زیر قابل مشاهده است.

2- ایکو راناپلاس مجهز به گیربکس 6 سرعته و سقف شیشه‌ای

خودرو بعدی که در این غرفه قرار دارد، رانا پلاس سقف شیشه‌ای مجهز به گیربکس 6 سرعته دستی است. این نسخه از رانا پلاس هم تنها در چند مراسمی مانند رونمایی از خط تولید گیربکس 6 سرعته دستی شرکت نیرو محرکه و… دیده شده و مشخصات فنی آن نیز در سایت رسمی ایران خودرو بارگذاری شده است.رانا پلاس شش دنده دستی هم در بجث موتور و پیشرانه، دقیقابا تارا برابر است. این خودرو که قرار است تا به موتور TU5 پلاس (EC5) مجهز شود، توانایی تولید ۱۱۳ اسب بخار، قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر، گشتاور را دارد. این موتور در مقایسه با موتور پایه TU5، به فناوری CVVT یا همان زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها مجهز بوده که علاوه بر بهبود میزان آلایندگی، قدرت و گشتاور آن را افزایش داده است.

از مهم‌ترین تجهیزات خودرو رانا پلاس با گیربکس MT6 و سقف شیشه‌ای، می‌توان به برخوردار بودن آن از فرمان برقی، کروز کنترل، مجموعه کنسول میانی بین دو صندلی و مجموعه کلیدهای شیشه بالابر درها و آیینه برقی جدید، غربیلک فرمان با آرم کرومی به همراه کلیدهای کنترلی بر روی فرمان(MFC) اشاره کرد.این خودرو مانند راناپلاس فعلی، دارای امکانات و تجهیزات به روز شده‌ای مانند مجموعه داشبورد، چراغ‌های جلو و عقب جدید، جلوپنجره طرح جدید، مجموعه صندلی‌ها با روکش جدید به همراه ایزوفیکس، دستگیره‌ها و زه‌های جانبی هم رنگ بدنه، آینه‌های جانبی جدید راهنمادار و سنسور دنده عقب است.

کاتالوگ رسمی این خودرو در نمایشگاه خودرو مسکو 2021 هم در زیر قابل مشاهده است.

3- دنا پلاس توربو اتوماتیک

و در نهایت به آخرین خودرو غرفه ایران خودرو در نمایشگاه خودرو مسکو 2021 می‌رسیم؛ دناپلاس توربو اتوماتیک! خودرویی محبوب میان ایرانیان که چندی است نسخه دستی آن نیز در بازار کشور آذربایجان هم جزو محبوب ترین ها شده است.

دنا پلاس توربو اتوماتیک که دیگر برای اکثریت ما خودرویی آشناست، با همان نسخه‌ای که در ایران عرضه میگردد، در روسیه حاضر شده و بدلیل ارتقاءهایی که نسبت به مدل حاضر در بازار روسیه داشته است، یکی ار پربازدیدترین خودروهای غرفه ایران خودرو بوده است.

دنا پلاس توربو اتوماتیک به پیشرانه TC7 مجهز است که با حجم ۱۶۴۵ سی سی و فناوری توربو شارژ، توانایی تولید ۱۵۰ اسب بخار، قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر، گشتاور را دارد. توان این پیشرانه توسط جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک HPT ساخت کمپانی DAE به چرخ های جلو منتقل می‌شود. این جعبه دنده ۶ سرعته قابلیت تیپ ترونیک و حالت‌های اسپرت و برفی را در خود دارد.

هم‌چنین در کنار این ویژگی‌های فنی، دنا پلاس توربو اتوماتیک به امکاناتی نظیر فرمان کمکی برقی، سانروف، صندلی‌های جلوی برقی، کروز کنترل، ۴ کیسه هوا، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، رینگ های آلومینیومی ۱۶ اینچی، دوربین و سنسور پارک عقب، تهویه اتوماتیک، آینه های تاشو برقی، رهیاب ماهواره ای، نمایشگر لمسی، چراغ روشنایی روز، ترمز ABS، EBD و BA مجهز است.

کاتالوگ دنا پلاس توربو اتوماتیک حاضر در نمایشگاه مذکور هم در زیر قابل مشاهده است.

گویا با تغییر مدیریتی که در سال های گذشته در ایران خودرو رخ داده، مدیران ارشد این شرکت قصد افزایش سطح شناخت برند ایکو (ایران خودرو) و برندینگ لوگو ایران خودرو را دارند. زیرا قبل از این، قرار بود تا محصولات اصلی گروه صنعتی ایران خودرو با برند خزر آذربایجان در روسیه عرضه و شناخته تر شود. حتی متاسفانه، با اینکه در خط تولید شرکت خزر در آذربایجان برروی دنا پلاس داخلی سازی هایی انجام نمی‌شد، ولی این شرکت در نمایشگاه‌های گذشته خودرو در روسیه، از دنا و دنا پلاس (خزر SD و LD) به عنوان خودروهایی آذربایجانی این محصولات را معرفی می‌کرد.

باشد که مدیران قبلی این شرکت، رستگار شوند… 

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. همه این ماشینایی که بردن روسیه، بیس همشون پژوعه. اون وقت صاحبان این ماشینا تو ایران دارن پژو رو می‌کوبن!!!
    زیبا نیست؟!!!!!!!

  2. رنگ رانا پلاسو عشقه. فقط چرا باز رو تیپ سقف پانوراما هم رینگ آلومینیومی نداشتن آخه؟!!!!

  3. داداش اینا سیصد میلیون از مشتری بخاطر تارا دستی پول گرفتن،روش رینگ و سانروف نزاشتن انتظار داری رک این بزارن

  4. یه تارا تو پارکینگ ما هست، فقط دوست دارم از نزدیک ببینید اینقدر مونتاژ ضعیفه که انگار ماشین تصادفی رو جمع کردن

  5. انشاالله به امید آن روز که خودروسازا باتکیه بر شرکت های دانش بنیان ودانشمندان ومتخصصان بتونند جای پایی در جهان باز کنند وپیشرفت وترقی وبالندگی کشورمون روسرلوحه خود قراربدن همانطور که وزارت دفاع انجام داده وهمه روسرعقل آورده البته شرکت در اینگونه نمایشگاهها خیلی مفیده ازاین جهت که جایگاه خودشون رو نسبت به دیگر رقبا خواهند شناخت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا