مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلیخبر

اقدام مشابه چانگان/فردا؛ اینبار با خزر آذربایجان در عرضه خودرو!

نیمه دوم سال گذشته بود که پایگاه خبری چرخان، سیگنال‌هایی را از عرضه احتمالی یکی از محصولات اقتصادی برند چانگان در ایران خبر داد. مدتی پس از آن و طی گذشت ماه‌ها بالاخره شرکت خودروسازی فردا از عرضه خودرو چانگان آلسوین با نام فردا 511 خبر داد.

اما اینبار میخواهیم در مورد بازار کشور دیگری صحبت کنیم. اخباری از منابع آذربایجانی بدستمان رسیده که باتوجه به نوع بازار خودرو کشور آذربایجان، شاید برایتان عجیب به نظر برسد.

بگذارید کمی از قبل شروع کنیم. یکی از اخباری که طی سال‌های گذشته شاید از آن بسیار در رسانه‌های خودرویی کشور شنیده باشید، خبر همکاری ایران‌خودرو با یکی از شرکت‌های فعال در زمینه خودرو در کشور آذربایجان بود که همکاری این دو شرکت منجر به راه اندازی کارخانه خودروسازی در کشور آذربایجان شده و فناوری تولید محصولات خودروساز ایرانی مانند دنا، دناپلاس و… به این کشور منتقل شد.

شرکت آذرماش یکی از شرکت‌های بزرگ فعال در زمینه خودروسازی در کشور آذربایجان است که با همکاری ایران‌خودرو توانسته اولین سری خودروهای ایرانی را که تولید کارخانه مشترک ایران و آذربایجان است، رونمایی و تحت برند خزر به مشتریان ارائه نماید.

لازم به ذکر است که برخی منابع اعلام کرده‌اند که سرمایه اولیه این شرکت مشترک (خزر) چیزی در حدود 24 میلیون منات آذربایجان بوده که 25 درصد از این مبلغ توسط گروه صنعتی ایران‌خودرو تامین و پرداخت شده است و این شرکت صرفا مسئول انتقال تکنولوژی و آموزش و مدیریت راهبردی اقدامات در این شرکت خارجی است. توافقات اولیه راه اندازی این شرکت در سال 2016 با حضور وزرای صنعت ایران و آذربایجان انجام شده بود.

و اما اصل مطلب…

مطلبی که در ماه‌های گذشته از رسانه‌های آذربایجانی منتشر شده و به نسبت، سر و صدایی هم کرده، مونتاژ یک سدان چینی مدرن با برند خزر در کارخانه نفت‌چاله آذربایجان است. این خودرو که قرار است تا با نام خزر CC در کشور آذربایجان مونتاژ شود، در حقیقت همان چانگان ایدو (رائتون) CC است. نکته عجیبی که در این میان وجود دارد، این است که برند چانگان چین، خود به صورت مستقل در آذربایجان حضور داشته و به نوعی چندین سدان را نیز در این کشور بفروش می‌رساند.

اگر نبود و تعلیق برنامه برند چانگان به صورت رسمی در ایران را فاکتور بگیریم، می‌توان دید که چانگان اقدام مشابهی که در عرضه آلسوین با نام فردا 511 در ایران دارد، قصد دارد همان شیوه را اما در محصولی بهتر و جذاب‌تر در کشور آذربایجان انجام دهد. همانطور که از تصویر فوق مشاهده کردید، گویا فعلا چانگان قصد دارد تا هم به صورت وارداتی (رسمی) و هم به صورت مونتاژی با برندی دیگر (غیررسمی) در بازار کشور آذربایجان حضور گسترده ای داشته باشد.

البته گفتن این نکته هم بد نیست که مدیران مربوطه چانگان فهمیده‌اند که آذربایجانی ها به مبحث تولید و اشتغال احترام گذاشته و به همین دلیل از محصولاتی چون خزر LD و SD (دنا و دناپلاس) به خوبی استقبال کرده‌اند. شاید همین دلیل و هم‌چنین کمی ارزان تر شدن خودروها درصورت مونتاژ، باعث شده که چانگان به فکر مونتاژ و فروش بیشتر محصولاتش در آذربایجان بیافتد. گرچه که برند خودش نباشد و به قول عزیزی، فروش برای برخی چینی ها مهم است. حال چه با برند خود و یا چه با برندی دیگر!

گفتن این نکته هم بد نیست که باتوجه به سهامدار بودن ایران خودرو در کارخانه نفت‌چاله آذربایجان و باتوجه به ورود خودروهای چانگان و مونتاژ شدنشان در این کارخانه، ایران خودرو قطعا میتواند ارتباط موثرتری با چانگان داشته باشد.

کمترینش این است که دسته دنده خزر CC (چانگان ایدو (رائتون) CC) با جدیدترین محصول گروه صنعتی ایران خودرو، یعنی دسته دنده تارا اتوماتیک یکسان است.

گرچه که شاید گفتن این موضوع، نامربوط و یا خنده دار باشد، اما…!

نگاهی به خود محصول

چانگان رائتون CC که قرار است تا با نام خزر CC وارد بازار آذربایجان شود، در سال 2018 مورد فیس لیفت قرار گرفته است. این خودرو از سال 2020 بیشتر در بازارهای جهانی عرضه شده که باتوجه به همین زمان، در آذربایجان هم لانچ گردیده است. خزر سی سی مانند اکثر هموطنان خودش که در بازار ایران هم موجود هستند، مجهز به یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ است. این پیشرانه با اتصال به یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک، توانایی تولید 154 اسب بخار، قدرت و 225 نیوتن متر، گشتاور را دارد.

طراحی این خودرو بیشتر، ما را به فکر طراحی خودروهای ژاپنی می‌اندازد. در نمای جلو، میتوان گفت که از محصولات برند کراون و در باقی جهت‌ها هم از خودروهای برند تویوتا و نیسان الهام گرفته شده است. البته نمای عقب، بیشتر ما را یاد نیسان آلتیما و یا همان ماکسیمای 2018 می‌اندازد.

خزر CC از منظر ابعاد برابر با 4800 میلی‌متر در طول، 1825 میلی‌متر در عرض و 1465 میلی‌متر در ارتفاع توسعه یافته است. فاصله بین محورهای آن نیز برابر با 2770 میلی متر می‌باشد.

اینگونه که به نظر می‌رسد، مدیران برند خزر تصمیم به سفارش گذاری نسخه فول آپشن سی سی کرده‌اند. بطوریکه این خودرو دارای رادارهایی چون هشدار اجسام در نقاط کور، هشدار خروج از خط، کروزکنترل هوشمند و… است.

اما اگر بخواهیم مهم ترین امکانات این خودرو را نام ببریم، باید به موارد ذیل اشاره کرد:

  • آمپر دیجیتالی
  • رادارهای هشدار اجسام در نقاط کور، خروج از خط و…
  • کروز کنترل هوشمند
  • ترمز دستی برقی به همراه اتوهولد
  • دوربین 360 درجه
  • گرمکن صندلی های ردیف جلو
  • سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای
  • غربلیک و تریم چرمی کابین
  • مانیتور لمسی
  • تهویه اتوماتیک همراه با نمایشگر جداگانه
  • آینه های بغل به صورت تاشو برقی
  • سامانه کنترل پایداری
  • سانروف

این‌گونه که رئیس هیئت مدیره شرکت آزرماش به نمایندگی از خزر بیان کرده، قیمت خزر سی سی براساس تیپ بندی از 40 هزار منات آغاز خواهد شده و تا 45 هزار منات قیمت خواهد داشت. باتوجه به سخنان آخوندوف، این شرکت از لحاظ قیمتی، خیالش راحت است. بطوریکه رقبای این خودرو در بازار آذربایجان، قیمتی بیش از 56 هزار منات را دارند.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. کار فردا موتور شده مونتاژ چندتا ماشین بی در و پیکر. اقلا این رائتون رو می اورد میشد یه دفاعی کرد.
    واقعا مردم دل دارن میرم یه همچین ماشینایی رو از این شرکت میخرن

  2. توی آذربایجان دنا و رانا خیلی محبوب شدن و مردم بهشون به عنوان یه خودروی با زیبا(مخصوصا دنا نسبت به قیمتش) و با کیفیت نگاه میکنن (آذربایجانی ها هنوزم یه حس وفاداری نسبت به ایران دارن). به نظرم ایران خودرو آذربایجان رو به عنوان یه پورت واسه صادرات به اروپای شرقی انتخاب کرده چون توی کارخانه آذربایجان داخلی سازی انجام نمیشه و صرفا قطعات رو از ایران میفرستن و اونجا مونتاژ میکنن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا