مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هابررسی

نگاهی به CS95، شاسی بلند غول‌پیکر چانگان

چانگان CS35 در سال ۱۳۹۳ و توسط گروه خودروسازی سایپا وارد بازار شد. در آن زمان، به سبب ظاهر قابل قبول، مشخصات فنی نسبتا مناسب و امکانات معقول، مورد استقبال قرار گرفت. پس از گذشت چندین سال، CS35 نشان داد که از کیفیت مناسبی هم برخوردار است و در حال‌حاضر و پس از گذشت مدت زیاد، بازار کارکرده مناسبی برای این خودرو وجود دارد که خود، نشان از رضایت مصرف کنندگان دارد. عرضه CS35 و محصولات دیگر چانگان، توسط سایپا، باعث گردید که اکنون، این برند چینی، در بازار ایران کاملا شناخته شده باشد.

یکی از محصولات چانگان،‌ که از مشخصات جذابی برخوردار است، خودروی CS95 است، که با وجود اینکه به بازار ایران وارد نشده است، می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. در اینجا سعی می‌کنیم که این خودرو را مورد بررسی قرار دهیم تا ببینیم آیا گزینه مناسبی برای خرید (البته نه در ایران)‌ هست یا خیر.

مشخصات ظاهری:

از نگاه بیرون، CS95 خودروی زیبایی است که شاید در نگاه اول، کمی شبیه رنجروور یا فورد اکسپلورر باشد، اما نسبتها در این خودرو کاملا رعایت شده اند و ظاهر خودرو بسیار خوب است. طراحی CS95 نه خیلی حجیم است و نه خیلی ریز،‌ و به طور کلی لوکس، به نظر می‌رسد. این دقیقا همان چیزی است که طراحان خودرو به دنبال آن بوده اند.

در قسمت جلو، جلو‌پنجره بزرگ،‌ با خطوط افقی کرومی، که نماد شرکت چانگان در وسط آن قرار دارد، جذاب به نظر می‌رسد.‌ چراغ‌های کشیده و نه چندان نازک، کمی شبیه به رنجروور است که در عین سادگی، از طراحی متناسبی برخوردار است. خطوط روی کاپوت هم به گونه‌ای است که در عین هماهنگی با نمای جلو، خیلی حجیم هم به نظر نمی‌رسد.

در نگاه جانبی،‌ دو خط صاف بدون هیچ‌گونه منحنی،‌ بر روی درب‌ها به چشم می‌خورد که نشان از سادگی طراحی جانبی دارد. رینگ‌های پره‌ای زیبا در کنار خط بالای گلگیر، جلوه‌ای زیبا به لاستیک‌ها داده است.

در عقب CS95، چراغ‌ها به‌صورت یکسره بوده که به یکدیگر متصل شده و نماد برند چانگان در وسط آن قرار داده شده است. اسپویلرهای زیبا در کنار نمادی از دو خروجی اگزوز،‌ احساس قدرتمند بودن خودرو را در بیننده ایجاد می‌‎کند. در کل، نمای عقب، در عین سادگی، زیبا و کاملا هماهنگ با قسمت‌های دیگر، طراحی شده است.

فضای داخلی:

از نظر ظاهری، نمای داخلی، کاملا استثنایی است که از کیفیت ساخت خوبی هم برخوردار است. روی صندلی‌ها چرم قهوه‌ای و روی داشبورد، پنل درب و کنسول وسط، چرم مشکی دیده می‌شود.

طراحی داخلی با یک صفحه نمایش دیجیتال کیلومترشمار، با وضوح بسیار بالا، به‌جای نوع آنالوگ و سنتی آن و یک صفحه اطلاعات و سرگرمی ۱۲.۳ اینچی، به همان اندازه واضح و شفاف، تکمیل می‌شود. طراحی صفحه نمایش اطلاعات، به خوبی در طراحی داشبورد، ادغام شده است. با خاموش شدن خودرو، صفحه و دکمه‌های اطراف آن، نامرئی می‌شوند و به نظر می‌رسد چیزی بیشتر از یک صفحه شیشه‌ای بزرگ نیست.

اندازه ردیف دوم، بهتر از حد انتظار است و فضای کافی برای نشستن سه نفر بزرگسال وجود دارد. برای راحتی هر چه بیشتر ردیف عقب، یک شارژر یو اس بی و کنترل‌های جداگانه AC از کنترل‌های جلو، تعبیه شد است.

مشخصات فنی:

CS95 بزرگ‌ترین و گران‌ترین مدل چانگان است که در این مدل، از یک موتور ۲ لیتری توربو شارژ با توان ۲۳۳ اسب بخار قدرت و گشتاور ۳۶۰ نیوتن‌متر، استفاده شده است. اگرچه ممکن است این موتور با این حد از توان، کمی برای خودرویی با این ابعاد، نامناسب به نظر برسد اما برای رانندگی در شهر، کاملا مناسب و حتی بیش از حد انتظار است.

گیربکس ۶ سرعته استفاده شده در CS95 ساخت شرکت ژاپنی AISIN است که واقعا رانندگی را با این خودرو لذت‌بخش می‌کند. قطعا استفاده از گیربکس شرکتی چون AISIN که یکی از بزرگ‌ترین، تولیدکنندگان گیربکس در جهان است و تولیدات آن در خودروهایی مانند آئودی Q7، لکسوسLS و پورشه کاین استفاده شده است، احساس آرامشی را در استفاده از این خودرو ایجاد می‌کند.

CS95 دارای چهار حالت رانندگی اسپرت، اکو، برف و یک حالت خودکار است. در حالت خودکار، شرایط جاده توسط خودرو، تجزیه و تحلیل می‌شود و متناسب با آن، قدرت به چهار چرخ، منتقل می‌شود.

سیستم هندلیگ CS95 بسیار خوب، نرم و راحت است و ویژگی‌های هندلیگ مناسبی دارد.

نتیجه‌گیری:

 چانگان CS95 را در امارات، با ۵ سال گارانتی یا ۱۵۰۰۰۰ کیلومتر، می‌توان به قیمت حدود ۱۳۶۵۰۰ درهم خرید. به نظر می‌آید این خودرو در این رنج قیمتی و این حد از کیفیت و مشخصات، ارزش بالایی برای خرید دارد. CS95 کارهای زیادی را به درستی انجام می‌دهد که حتی مدل‌های گران‌قیمت‌تر، از تولیدکنندگان باسابقه‌تر، نیز می‌توانند چند نکته را از آن یاد بگیرند.

حسین محسنی

کارشناس ارشد علوم سیاسی، علاقه مند به دنیای بی نظیر خودرو

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا