مکمل بنزین
گوناگونخبر

آیا تسلا آلمانی‌ها را به وحشت انداخته است؟

هرچند که اتومبیل مدل اس تسلا چهار سال پیش عرضه شد، اما خودرو تمام الکتریکی لوکس سدان این کمپانی قطعا منتقدان خود را نیز داشته است. در واقع بسیاری از این منتقدین مدیران اجرایی خودروسازان لوکس آلمانی بودند که در واکنشی سریع، تلاش خودروساز تازه به دوران رسیده آمریکایی را آرمانگرا و محکوم به شکست دانستند.

اما چندی بعد؛ با مشاهده مورد تحسین قرار گرفتن این مدل، فروش قابل توجه آن و تسخیر اذهان عمومی، این رفتار به وضوح تغییر یافت. البته باید بدانیم که همه اینها پیش از آن بود که تسلا ۴۰۰۰۰۰ رزرو برای مدل اس سدان خود دریافت کند؛ به طور کلی این امر انتظارها را برای رقابت با مهره‌های اصلی آلمانی مثل آئودی ای ۴ و بی ام و سری 3 بالا برد.

بر اساس مقاله منتشر شده در نیویورک تایمز، در حال حاضر آئودی، بیامو، مرسدس بنز و پورشه به شدت در مورد تسلا نگرانند.

به گفته دیتر زچ، مدیر عامل دایملر شرکت اصلی سازنده مرسدس، « تسلا وعده‌های زیادی داده اما به بیشتر آنها عمل کرده است.»

 

2015-Tesla-Model-S

 

با اینکه مرسدس و دیگر خودروسازان آلمانی تصمیم به ساخت چندین مدل خودروی تمام برقی و پلاگین دوگانه سوز دارند، اما واکنش دیرهنگام آنها بازار را به تسلا واگذار کرده است. علی‌رغم غرور عظیم سرمایه‌گذاری شده در صنعت خودرو آلمان و ترجیح ابتدایی آنها برای خرید اتومبیل‌های برقی ساخت این کشور، تسلا توانست در میزان فروش محصولات برقی بر تمام برندهای داخلی ارائه شده در سال قبل پیشی بگیرد.

آمار ها نشان میدهد که از مجموع ۱۵۸۲ مدل اس سدان تسلای ارائه شده، همگی کارکردی بهتر از برندهای آلمانی داشتند؛ دلیل این امر، در حال حاضر، به عرضه طیف محدودی از خودروهای برقی مانند بی ام و آی۳ و مرسدس بنز بی ۲۵۰ ای توسط خودروسازان آلمانی بر می‌گردد. از سوی دیگر موفقیت تسلا در آلمان و دیگر کشورهای اروپایی ضربه دیگری است بر پیکر صنعت خودروسازی‌ این کشور که به دلیل رسوایی موتور دیزل شرکت فولکس واگن در وضعیت وخیمی قرار دارد.

مدیر اجرایی دایملر برای دادن چنین امتیازی به تسلا، از طرف سهامداران این شرکت در جلسه سالانه برگزار شده ماه گذشته در برلین مورد انتقاد قرار گرفت. زچ در دفاع از شرکت اشاره کرد که تسلا در حال از دست دادن سرمایه است، ولی سهامداران دایملر این امر را در طولانی مدت بر نمی‌تابند. دایملر همچنین تعدادی خودرو برقی در حال طراحی دارد از جمله: یک کراس اور توسعه‌یافته بر اساس مدل فعلی مرسدس بنز کلاس جی ال سی.

دیگر خودروسازان آلمانی نیز در حال آماده ساختن طرح‌‌هایی برای رقابت با رقیب‌های احتمالی ساخت تسلا هستند. شایعات حاکی از آن است که بی ام و در صدد طراحی یک مدل برقی افزایش برد یافته بزرگتر از مدل فعلی آی ۳ است، که احتمالا آی ۵ نام خواهد گرفت.

از سویی دیگر آئودی نیز تایید کرده که در سال ۲۰۱۸ یک شاسی بلند تمام برقی را روانه بازار خواهد کرد، که بر اساس مفهوم کواترو ای-ترون عرضه شده در نمایشگاه خودرو فرانکفورت ۲۰۱۵ طراحی شده است. شرکت پورشه نیز یک نسخه از ماموریت ای سدان مفهومی را قبل از پایان دهه جاری میلادی رونمایی خواهد کرد که در سال گذشته در فرانکفورت پرده برداری شده بود.

اما همه اینها اتفاقات چه موضوعی را نشان میدهد؟

کلودیا کمفرت میگوید: « رد ابتدایی نظر تسلا، اشتباهی بود که خودروسازان آلمانی مرتکب شدند. این اشتباه مشابه موردی بود که منجر به طرد سایر اختراعات آلمانی از جمله ماشین فکس و ام پی ۳ پلیر شد»

او رئیس انرژی و حمل و نقل در موسسه تحقیقات اقتصادی آلمان است؛ وی همچنین اشاره میکند که کوته‌بینی آلمانی‌ها در داخل، دیگران را در خارج از آلمان غنی ساخته است. با اینکه خودروسازان آلمانی هنوز هم عقب هستند، اما ممکن است کامل از دور خارج نشده باشند. به عنوان مثال، تسلا باید مدل ۳ خودرا به تولید برساند.

با توجه به منابع غنی شرکت‌های آلمانی غیرعاقلانه است که توانایی آنها برای ساخت خودروهای قابل رقابت با تسلا را رد کرد. چند سال آینده سال‌های بسیار جالبی در این صنعت خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا