مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلیخبر

آغاز تحویل گسترده تارا دستی در نمایندگی‌های مجاز ایران‌خودرو

بالاخره ایام به نمایش گذاشتن خودرو تارا تمام شد و اکنون شاهد این هستیم که به صورت رسمی، تارا در اکثر نمایندگی های سراسر کشور در حال تحویل داده شدن به مشتریان است.

چندی پیش بود که گروه صنعتی ایران خودرو در مراسمی نمادین، پروژه آغاز تحویل خودرو تارا مجهز به گیربکس دستی را با تحویل 6 دستگاه به مشتریان استارت زد.اما اکنون که چند هفته ای از آن رویداد می‌گذرد، شاهد آن هستیم که جدیدترین محصول ایران خودرو به نمایندگی‌های این شرکت رسیده و به نوبت درحال تحویل به مشتریان است. خودرویی که با قیمتی در حدود 291 میلیون تومان به مشتریان به فروش رسیده و اکنون در بازار آزاد و باتوجه به نو رسیده بودن، قیمتی دو برابر قیمت کارخانه در بازار آزاد دارد. البته به هیچ وجه این خودرو کشش این قیمت را نخواهد داشت و بزودی مانند خودروهایی چون دنا پلاس توربو اتوماتیک، شاهین G و… شاهد کاهش قیمت این خودرو در بازار آزاد خواهیم بود.

اما موضوعی که وجود دارد، این است که باز و در نسخه تحویلی تارا همانند نسخه آزمایشی، در برخی از رنگ‌ها شاهد متفاوت بودن رنگ بدنه و سپرهای جلو و عقب هستیم. موضوعی که اصلا جالب نبوده و باید تا شرکت ایران خودرو هرچه سریع‌تر، این اشکال جدیدترین محصول خود را برطرف سازد. قبل از این، گزارش داده می‌شد که این مسئله تنها برای نسخه‌های آزمایشی بوده و در نسخه‌های تحویلی تارا دستی، این دو-رنگی برطرف خواهد شد.

اما لازم به ذکر است که شاید این موضوع در رنگ‌هایی چون سفید خیلی جلب توجه نکند، اما در خانواده رنگ‌هایی چون آبی، قرمز، حتی نقره‌ای و بسیاری از رنگ‌ها واقعا چیز جالبی نیست!

با کلیک برروی هر تصویر، از تفاوت رنگ های‌سپر و بدنه مطلع شوید!

البته تا چند سال پیش هم برندی چون مزدا، در برخی از مراکز تولیدی خود، بواسطه اشکالات به وجود آمده، خودروهایی را با رنگ متفاوت سپر و بدنه تولید و مونتاژ می‌کرد که از این جهت، احتمالا ایران خودرو از مزدا ژاپن الهام گرفته است. و من الله التوفیق، انشاءالله… 😀

اما همان‌طور که مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در مراسم نمادین تحویل تارا بیان کرد، کل تعهدات تارا تا پایان سال حدود ۹ هزار و ۵۰۰ دستگاه بوده که از این تعداد، ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه از آن با گیربکس اتوماتیک شش سرعته و ۷ هزار دستگاه نیز با گیربکس دستی پنج سرعته است. موضوع مذکور نشان دهنده این بوده که ایران خودرو تعهد خیلی زیادی نسبت به محصول تارا در سال 1400 نداشته و احتمالا مشتریان هرچه سریع‌تر به خودرو ثبت‌نامی خود خواهند رسید.

معرفی کوتاه

این خودرو مجهز به یک پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی بوده که با اتصال به یک گیربکس 5 سرعته، توانایی تولید 113 اسب بخار، قدرت و 144 نیوتن متر، گشتاور را دارد. با اینکه این موتور در برخی از بازارهای جهانی مانند چین، به EC5 معروف بوده، اما ایران خودرو هم به تازگی نام این موتور را به TU5 پلاس تغییر داده است.

البته بهتر است بدانید که فعلا ایران خودرو، عرضه تارا را با گیربکس 5 دنده دستی اعلام کرده و احتمال دارد تا در سال‌های آینده، این خودرو به گیربکس 6 سرعته دستی نیز متصل شود.

از امکانات نسخه مجهز به گیربکس دستی خودرو تارا، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
• چراغ روز
• رینگ آلومینیومی
• مانیتور لمسی به همراه دوربین دید عقب
• سامانه کنترل پایداری
• 2 ایربگ ایمنی
• فرمان برقی مجهز به کلیدهای کنترل صوتی
• روکش پارچه ای صندلی ها
• سامانه GSI
• شیشه راننده مجهز به آنتی ترپ
• تنظیم زاویه آینه های بیرون به صورت برقی
• و…

از مزایای خودرو تارا دستی که به نوعی بر پایه پژو 301 است، می‌توان به سامانه کنترل پایداری، کنترل کشش و هم‌چنین بدنه (شاسی) مونوکوک اشاره کرد. اما این را هم بدانید که این خودرو در مقایسه با رقیب سایپایی خود، یعنی خودرو شاهین در بحث امکانات رفاهی، بسیار ضعیف عمل کرده و حتی مواردی مانند رینگ آلومینیمی، دوربین دید عقب، سانروف، آینه های تاشو برقی و… را ندارد.

تصاویر مراسم تحویل نمادین تارا

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. خود 301 پژوی اصیل فرانسوی نبوده و عملا مخصوص بازار چینه دیگه تارا که کپی شده 301 عه واقعا چه شود!!!من فقط عاشق اون دسته برف پاک کن 206 شدم روش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا