مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌هاترفند

نحوه کلاس بندی ظاهری خودرو ها به چه صورت است؟

امروزه در دنیای خودرو، استاندارد های متعددی برای کلاس بندی خودروها وجود دارد به طور کلی می توان خودرو ها را بر حسب کاربرد، فرم ظاهری و ابعاد طبقه بندی کرد. خودروسازان معمولاً بازار را بر اساس کلاس بندی خودروها تجزیه و تحلیل می‌کنند و این مسئله به خریداران نیزکمک می‌کنند تا با توجه به نیازشان  انتخاب درستی داشته باشند.  کلاس بندی خودروها اساس  مقایسه فنی بین آنهاست.  بنابراین مقایسه دو خودرو از دو کلاس مختلف  اصولا  اشتباه و غیر علمی است. کلاس بندی های متداول در کشور ما چندان کامل و صحیح صورت نمیگیرد. عموما خودروسازان سعی می کنند در کلاس های مختلف محصول داشته باشند و به ندرت دیده می شود  یک خودروساز در یک کلاس خودرو ارائه کند، چرا که کلاس بازار خودش را دارد. نکته قابل توجه اینجاست که خودروها توسط سازنده کلاس بندی به عرضه می شوند. به عنوان مثال شرکت تویوتا، مدل کمری را به عنوان محصول در کلاس D معرفی می‌کند. ولی ممکن است این محصول از نظر ابعاد شبیه خودروی کلاس E سازنده دیگری باشد اما کمری خودروی در کلاس D است، چون تویوتا آن را  در این  کلاس عرضه کرده است. البته با گذشت زمان و تغییر سلیقه بازار ابعاد خودروهای عرضه شده در یک کلاس نیز تغییر می کند، این  تغییرات بدان جا پیش رفته که امروز برخی خودروسازان، خودروهای را عرضه کرده اند که به سختی می‌توان برای آنها کلاس انتخاب کرد. کلاس های جدید معمولاً از تلفیق دو کلاس  با یکدیگر به جود آمده‌اند، اما تا همه گیر شدن آن ها راه درازی باقی است.

رتبه بندی خودروهای شخصی بر اساس  فرم ظاهری

1- سدان (sedan) :

fi خودروهای سواری معمولی یا اصطلاحا صندوقدار میگویند که دارای سقف ثابت، صندوق عقب مجزا و دو ردیف صندلی بوده و می‌تواند دو یا چهار در باشد. سدان متداول شکل طراحی بدنه خودرو است. به عنوان مثال تندر 90 یک خودروی سدان است.

2- هاچ بک (Hatch-Back):

به خودروهایی می‌گویند که صندوق عقب آن ها حذف شده و در صندوق عقب و شیشه عقب خودرو یکی بوده و به صورت عمودی باز می‌شود. به عنوان مثال پژو 206 یک خودروی هاچ بک است.

3- لیفت بک (Lift-back):

این فرم حالتی بین سدان و هاچ بک است به عبارت دیگر صندوق از لحاظ ظاهری مجزا است ولی از نظر باز شدن در صندوق شبیه هاچ بک است. به عنوان مثال خودروی پروتون جنتو یک خودروی لیف بک است.

4- فست بک (Fast-back):

به حالت خاصی از سدان گفته می‌شود به گونه ای که سقف با یک شیب ملایم و پیوسته به سمت عقب خودرو پایین می‌آید به طوری که سقف و صندوق عقب دو جزء متمایز به شمار نیایند. به عنوان مثال بنز cls یک خودروی فست بک است.

5- خودروی SUV:

معمولا دارای 3 ردیف صندلی بوده و محفظه بار در عقب آخرین ردیف صندلی هاست، قابلیت خارج از جاده ای خوبی داشته به نسبت و ارتفاع زیادی دارند. به عنوان مثال خودروی لندکروز یک خودروی suv است.

6- خودروی Mvp:

خودروهای چند منظوره یا ون، به خودروهایی گفته می‌شود که با هدف بهره گیری از حداکثر فضای داخلی جهت حمل بار یا مسافر طراحی شده است. به عنوان مثال خودروی کارنیوال یک خودروی Mvp است.

7- وانت (Pick-up):

به خودرویی گفته میشود که دارای قسمت بار رو باز و کابین جداگانه راننده و سرنشین است و می‌توانند به دو صورت تک کابین و دو کابین باشند. برای مثال خودروی تویوتا هایلوس یک وانت است. شما از طرفداران کدام فرم ظاهری خودرو هستید نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید؟

 

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. کلاس های A ، B و …. را هم معرفی کنید ، ولی دقیق تر و کلمات مخفف را هم توضیح دهید . با تشکر .

    1. پاینده باشید دوست گرامی، خودرو های سدان معمولا به صورت 4 درب می‌باشند و صندوق عقب کشیده تر دارند اما خودروهای کوپه معمولا به صورت دو درب عرضه می‌شوند اما استثناهایی هم وجود دارد به عنوان مثال خودروی ولوستر 3 درب دارد و در کلاس کوپه قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا