مکمل بنزین
گوناگونبررسی

نگاهی به CS85، شاسی‌بلند جذاب چانگان

کمپانی چانگان؛ در دنیا به تولید محصولات مقرون به صرفه شهرت دارد. یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین شاسی‌بلندها، چانگان ‌CS85 است. (البته نه در ایران، که اگر این خودرو وارد ایران می‌شد، اکثریت جامعه، حتی در خیالاتشان هم، توان خرید آن‌را نداشتند)

قصد داریم با بررسی این خودروی چینی و با توجه به مشخصات فنی و برچسب قیمتی آن، به ارزش خرید آن، در برابر رقبا نگاهی بی‌اندازیم!

نمای خارجی:

در مورد طراحی خارجی این خودروی چینی، در یک نگاه کلی، به شباهت زیاد چانگان CS85 و  BMW X4 پی خواهیم برد. البته این شباهت، فقط در نمای کلی است و در جزئیات، شباهتی، بین این دو خودرو وجود ندارد.

در جلوی چانگان، یک طراحی منحصر‌به‌فرد، با کروم فراوان، روی جلو‌پنجره خودرو قابل مشاهده است که یک چراغ ال‌ای‌دی خودکار نه‌چندان باریک، به‌همراه چراغ‌های روشنایی روز، برای آن در نظر گرفته شده است.

یک طرح S مانند کرومی، از زیر چراغ‌های اصلی تا پایین سپر، کشیده شده است که هالوژن‌ها را نیز در بر می‌گیرد. به طور کلی، در طراحی جلو، از خطوط شکسته زیادی استفاده شده است.

در نمای جانبی، خطوط استفاده شده بر روی بدنه، به‌همراه رینگ‌های ۱۹ اینچی، به‌گونه ای است که باعث ایجاد حس عضلانی بودن خودرو می‌شود.

در عقب هم، متناسب با قسمت‌های دیگر، از خطوط تیز و شکسته زیادی استفاده شده است که در کنار یک نوار کروم سرتاسری، به همراه خروجی چهار لوله اگزوز، جلوه خوبی به CS85 داده است.

نمای داخلی:

وقتی صحبت از داخل اطاق خودورهای چینی می‌شود، بسیاری بر این باورند، که قطعات داخلی، خوب، ساخته نشده‌اند. اما باید گفت، در این‌جا داستان، کاملا متفاوت است. استفاده از ترکیب رنگ‌های قرمز و مشکی، جلوه بسیار زیبایی به داخل، داده است. داشبورد، از کیفیت مناسبی برخوردار است. صندلی‌های چرمی، در عین راحتی و طراحی متناسب با ارگونومی بدن، دارای سیستم گرمایشی و سرمایشی و تنظیم ۸ جهته برای راننده و ۴ جهته برای سرنشین، است.

مانند بسیاری از خودروهای امروزی، یک نمایشگر اطلاعات و سرگرمی ۱۲.۳ اینچی، در مرکز داشبورد خودرو قرار دارد.

در قسمت عقب، فضا، بسیار بهتر از آن چیزی است که از یک شاسی بلند کوپه، انتظار داریم. فضای کاملا مناسب، برای سر و پای سرنشینان عقب، وجود دارد. همچنین، دریچه‌های تهویه هوا، دو جالیوانی و دو شارژر یو‌اس‌بی، برای این قسمت، در نظر گرفته شده است.

مشخصات فنی:

نیروی مورد نیاز چانگان CS85 از یک موتور دو لیتری توربو‌شارژ، با توان ۲۳۳ اسب بخار قدرت و گشتاور ۳۶۰ نیوتن‌متر، تامین می‌شود. اعدادی که برای این خودرو، بسیار چشمگیر است.

نیروی موتور، توسط یک گیربکس ۸ سرعته ساخت آیسین، به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود که واقعا رانندگی را با این خودرو لذت‌بخش می‌کند.

سیستم تعلیق، مک‌فرسون است که تا حد زیادی، ضربه‌های جاده را جذب می‌کند.

در این خودرو از کروز کنترل تطبیقی استفاده شده است که عملکرد مناسبی دارد که نوسط آن، خودرو در مرکز خطوط می‌ماند، به‌خوبی شتاب می‌گیرد و بسیار آرام، ترمز می‌گیرد.

چانگان CS85 کاملا از محیط اطراف، آگاه است. به این معنی که وسایل نقلیه اطراف و فاصله از آنها را در صفحه نمایش، به راننده نشان دهد. مشابه سیستم مورد استفاده در تسلا.

چانگان، این قابلیت را در این خودرو قرار داده است که بتوان آن‌را به سادگی و با استفاده از ریموت کنترل، روشن کرد و با انتخاب گزینه پارک و سپس جلو یا عقب، خودرو را به داخل پارک یا خارج از آن، هدایت کرد.

امکانات چانگان:

از نظر امکانات، چانگان CS85 یک خودروی کامل است. سقف پانوراما، سیستم صوتی با ۸ بلندگو، کروز کنترل تطبیقی، دوربین‌های ۳۶۰ درجه، دوربین ضبط اتفاقات جلو، نظارت بر نقاط کور و هشدار خروج از خط، از جمله این امکانات است.

ترمز خودکار، از جمله امکاناتی است که این قابلیت را به این خودرو می‌دهد که در‌صورت عدم پاسخگویی به‌موقع راننده، شروع به‌کار کند.

نتیجه‌گیری:

در دنیای تلویزیون‌ها، شرکت‌های چینی مانند هایسنس و تی‌سی‌ال، تاثیرات قابل توجهی در بازار داشته‌اند. در مورد لپ‌تاپ‌ها، شرکت‌های چینی چون، لنوو و شیائومی و در دنیای تلفن‌های همراه، هواوی و وان‌پلاس، بسیار تاثیرگذار بوده‌اند. شاید این داستان، در مورد خودروها هم در حال روی دادن است. قطعا در آینده، شاهد عرضه تعداد بیشتری از خودروهای این‌چنینی، از سوی چینی‌ها خواهیم بود.

عرضه خودرویی چون چانگان CS85 با ظاهری جذاب، مشخصات فنی خوب، امکانات فراوان و کیفیتی مناسب، فقط با قیمت حدود ۱۳۱۰۰۰ درهم، یک زنگ خطر واقعی، برای خودروسازان کره‌ای و حتی ژاپنی است.

حسین محسنی

کارشناس ارشد علوم سیاسی، علاقه مند به دنیای بی نظیر خودرو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا