مکمل بنزین
گوناگونخبر

برگزاری جشن صدمین سالگرد پیروزی تاریخی بوگاتی در ایتالیا

بوگاتی صدمین سالگرد یکی از بزرگ‌ترین پیروزی‌های تاریخ خود را این هفته با برگزاری رویداد ویژه دوروزه‌ای در ایتالیا با حضور چندین خودروی تایپ 13 از سراسر جهان جشن گرفته است. این رویداد با کمک باشگاه بوگاتی ایتالیا در امتداد ساحل دریاچه گرادا برگزار شد و خودروها باهم از برخی مکان‌های آن مسابقه تاریخی که الهام‌بخش برگزاری این رویداد بوده بازدید کردند.

این مسابقه جایزه بزرگ در سال 1921 با حضور خودروهای کوچک و سبک مسابقه‌ای در 60 دور 17.3 کیلومتری بین شهرهای مونتیچیاری و برشا در ایتالیا برگزار شد. پس از پیمودن بیش از هزار کیلومتر، بوگاتی‌های تایپ 13 در جایگاه‌های اول، دوم، سوم و چهارم قرار گرفتند و به شکل‌گیری افسانه بوگاتی پیش از جنگ جهانی دوم کمک کردند. در این سال، حجم پیشرانه چهار سیلندر چهار سوپاپ تایپ 13 به 1.45 لیتر افزایش پیدا کرد و در میل‌لنگ آن از بلبرینگ استفاده شد تا روان‌تر کار کند. ضریب تراکم و سرعت جریان کاربراتور این موتور هم افزایش پیدا کرد.

این پیشرانه که می‌توانست تا 4,500 rpm دور بگیرد، 40 اسب بخار قدرت داشت اما نیروی نهایی آن به 50 اسب بخار می‌رسید. همچنین به لطف چرخ‌های سیمی سبک‌وزن بجای نمونه‌های چوبی سنگین قبلی، وزن تایپ 13 به تنها 490 کیلوگرم رسیده بود که این یعنی می‌توانست به حداکثر سرعت 150 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. همچنین به گفته رانندگان، این خودرو قدرتمند، سریع و مهم‌تر از همه، چابک بود.

پیروزی در این مسابقه آن‌قدر موفقیت مهمی برای بوگاتی بود که همه خودروهای چهار سوپاپ بعدی این شرکت به‌افتخار موفقیت تایپ 13، برشا نام گرفتند. این خودروی مسابقه‌ای همچنین آغازگر یک دوره موفقیت بزرگ برای بوگاتی بود و پس‌ازآن مدل‌های تایپ 15، تایپ 17 و تایپ 23 همگی از پیشرانه‌های چهار سوپاپ استفاده کردند. پس از این‌ها هم تایپ 35 ساخته شد که بسیاری آن‌را موفق‌ترین خودروی مسابقه‌ای تمام دوران می‌دانند. تایپ 13 برشا اما به‌عنوان اولین خودروی اسپرت روباز بوگاتی، نقطه عطفی برای این شرکت محسوب می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا