مکمل بنزین
گوناگونخبر

جنرال موتورز، تولید قدرتمندترین موتور احتراقی خود را متوقف کرد

هنگامی که C7 Chevrolet Corvette ZR1 با عنوان مدل ۲۰۱۹ معرفی شد، دنیای ابرخودروها به معنای واقعی کلمه تکان خورد؛ موتور این خودرو قدرتی معادل ۷۵۵ اسب بخار (۵۶۳ کیلووات) تولید می‌کند و یک سوپرشارژ ۶.۲ لیتری V8 است. برخلاف نسل قبلی ZR1، که از موتور کادیلاک (البته تغییراتی در آن ایجاد شده بود) استفاده می‌کرد، LT5 جدید، به طور اختصاصی برای Corvette ساخته شده بود.

کمپانی GM، خارج از حوزه خودروهای تولیدی خود، این موتور را به عنوان یک Crate engine هم ارائه می‌داد (Crate engine: این نوع موتورها را می‌توانید از کمپانی‌های تیونینگ یا تولیدکنندگان خریداری کنید، استفاده از این موتورها یکی از بهترین راه حل‌ها برای احیای خودروهای قدیمی و یا افزایش عملکرد آن‌هاست.)، اما دوران LT5، اکنون به صورت رسمی به پایان رسیده است.

اگر به وب سایت Chevrolet Performance Parts سر بزنید، خواهید دید که LT5 هم‌چنان در لیست محصولات این کمپانی وجود دارد، اما یک بنر زرد رنگ در بالای صفحه اضافه شده که به مشتریان خبر توقف تولید این محصول را می‌دهد. البته ما پیش‌تر هم می‌دانستیم که C7 ZR1 مدت زیادی با ما نخواهد ماند چراکه به عنوان برترین موتور GM، برنامه ثانویه مناسبی برای استفاده از V8 در خودروهای دیگر وجود نداشت. شاید نسخه نهایی Camero IROC با LT5 سازگار می‌بود، اما با توجه به پایین بودن فروش کامرو و مشکلات تولید مدل‌های اصلی، چنین کاری بسیار هزینه‌بر خواهد بود.

با تمام این اوصاف، از توقف تولید این موتور احتراق داخلی جنرال موتورز ناراحت نباشید؛ موتور سوپرشارژ LT4 V8 که در Camero ZL1 و Cadillac Blackwing CT5_V استفاده می‌شود قدرتی معادل ۶۶۸ اسب بخار (۴۹۸ کیلو وات) آزاد کرده و در بالاترین سطح ممکن قرار دارد‌؛ ما در حال حاضر، به طرز هیجان‌انگیزی به رونمایی از Corvette Z06 و موتور DOHC V8 آن نزدیک هستیم؛ این موتور دقیقا ۷۵۵ اسب بخار نیرو تولید نخواهد کرد ولی اصلا دور از ذهن نیست که نسل بعدی ZR1 یک نسخه تقویت شده داشته باشد که حتی قدرتی بیش از ۷۵۵ اسب بخار تولید کند‌.

لازم به ذکر است که این‌ها کوروت‌هایی هستند که صرفا با نیروی احتراق داخلی کار می‌کنند و در صورتی که برقی شوند قدرت و سرعت آنها به شدت افزایش خواهد یافت، این امر اصلا دور از ذهن نیست، و در حال حاضر شایعاتی مبنی بر تولید Corvette E-Ray در سال ۲۰۲۳ به گوش می‌رسد.

این خودرو می‌تواند از موتور ۶.۲ لیتری تنفس طبیعی که ۴۹۰ اسب بخار (۳۶۵ کیلووات) قدرت دارد، به همراه یک موتور الکتریکی استفاده کند و قدرت خود را به ۶۵۰ اسب بخار (۴۸۵ کیلووات) برساند؛ به علاوه، پرچم‌دار جدید زورا هم وجود دارد که مدت‌هاست شایعه شده قرار است با پیشرانه هیبریدی‌اش قدرتی بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا