مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلیخبر

دایون Y5 با مونتاژ خودروسازی ایلیا و فروش کیان موتور وارنا وارد ایران می‌شود؛ اختصاصی‌چرخان

شاید در این یک‌سال گذشته، بیش‌تر نام برند دایون به گوش‌تان برخورد کرده باشد. برندی که محصولات کار و تجاری‌اش با شرکت‌های ثمین خودرو دیزل و کرمان دیزل، پیکاپ V5 با مکث موتور گروه ماموت و اکنون شاسی بلند وای پنج‌اش با یک خودروساز خصوصی!

با ما باشید تا در ادامه با متولی تولید و مونتاژ این خودرو در ایران آشنا شوید…

در این دوران که به واسطه چند شرکت زامیاد، کارمانیا، ایساتیس موتور، مکث موتور و… که اکثر آنان تصمیم به مونتاژ تنها دو خودرو و فقط با برندی متفاوت گرفته‌اند، با برندهای دایون، فودی اتو، کیتون و دانگ فنگ بیشتر آشنا شد‌ه‌ایم. بطوریکه فودی F22 با خودروها و پیکاپ‌هایی چون دایون V5 و دانگ فنگ P16 یکسان است. از آنطرف هم برای مثال، فودی لندفورت یا همان زامیاد تی‌و‌ان با دایون Y5 و شاسی بلند دانگ فنگ یکسان است. تنها تفاوت تمامی این خودروها، در برند عرضه کننده و برخی جزئیات ظاهریست و فقط براساس سیاست هر برند نسبت به هرکشور و منطقه، یکی از این برندها، محصولاتش را عرضه می‌کند!

اما متأسفانه باید گفت که در این ایام تحریم که کمتر برندی حاضر است تا با طرف‌های ایرانی همکاری کند، مجبوریم تا چنین داستان‌هایی را مشاهده کنیم. البته این‌طرف هم شرکت‌ها به بحث اشتغال‌زایی بسیار اهمیت می‌دهند؛ بطوریکه حاضرند، محصولات مونتاژی برند یک شرکت دیگر را به نوعی با رکب، به خط مونتاژ خود بیاورند! 😐

اما زیادی از اصل موضوع دور شدیم؛ به مونتاژ کننده دایون Y5 در ایران برگردیم. سال 1396 بود که شرکتی تحت عنوان کیان موتور وارنا از زیرمجموعه های گروه منصوری و خاصه زیرمجموعه صنایع خودروسازی ایلیا، اقدام به معرفی دو محصول برند بورگوارد در ایران نمود. شرکت کیان موتور وارنا، در آن دوران صحبت‌هایی را مبنی بر مونتاژ بورگوارد BX7 و BX5 که دو کراس اوور آلمانی-چینی بازار بودند را بعد از واردات چندین هزار دستگاه مطرح می‌کردند.

یعنی پس از واردات تعدادی از این خودروها (تعداد برایمان مشخص نیست)، قصد داشت تا محصولات بورگوارد را یکی یکی در ایران مونتاژ نماید. اما یکشبه برنامه‌های این شرکت بهم ریخت!

بسته شدن سایت ثبت سفارش و طبق آن واردات خودرو، سپس تحریم‌های بسیار ظالمانه آمریکا نسبت به کشورمان و در این اواخر هم شرایط نامطلوب اقتصادی بورگوارد باعث شد تا فعلا کیان موتور وارنا، دستش از بورگوارد در بازار ایران کوتاه بماند!

اما اکنون…

طبق برخی مشاهدات، خط تولید خودروسازی ایلیا و کیان موتور وارنا آماده مونتاژ است؛ اما نه برای بورگوارد؛ بلکه برای دایون Y5!

کارخانه این شرکت‌ها واقع در شهرک صنعتی کاوه در استان مرکزی بوده که طبق گفته خودشان، خط تولید ایلیا موتور توانایی تولید اسمی سالانه 15000 دستگاه خودرو را دارد. البته اسمی…!

این‌طور که برخی به خبرنگار پایگاه خبری چرخان گفته‌اند، گویا نسخه های اولیه دایون Y5 نیز برای انجام برخی تست‌های فنی-تطبیقی و هم‌چنین برای کسب استانداردها وارد کشور شده است.

با ما همراه باشید تا معرفی کوتاهی نسبت به این شاسی بلند واقعی چینی داشته باشید…

معرفی دایون Y5 

همان‌طور که در ابتدا هم گفته شد، از تمامی جهات، دایون Y5 با فودی لندفورت یا همان زامیاد تی‌و‌ان که احتمالا دیگر باید آماده وارد شدن‌اش به خطوط تولیدی شرکت زامیاد باشیم، یکسان است. البته این موضوع را هم باید گفت که هردو خودرو در تیپ بندی‌های مختلف، موتورهای متفاوتی دارند! در این راستا هم، دایون Y5 با سه پیشرانه 1.9 لیتری توربوشارژ، 2.4 لیتری تنفس طبیعی و در آخر هم با یک موتور 2 لیتری توربوشارژ در بازارهای جهانی عرضه می‌گردد.

اما باتوجه به نسخه وارد شده به کشور در جهت تست‌های فنی، می‌توان به طور قطع گفت که این خودرو با موتور 2 لیتری توربوشارژ وارد خطوط مونتاژی خودروسازی ایلیا خواهد شد. این موتور با اتصال به گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، توانایی تولید 202 اسب بخار، قدرت و 280 نیوتن متر، گشتاور را دارد. البته که این پیشرانه دارای فناوری شرکت میتسوبیشی است. نکته مهمی که وجود دارد، این است که موتور مذکور در خودرویی چون فودی لندفورت، بازدهی و خروجی بیشتری نسبت دایون وی5 دارد.

این را هم بدانید که باتوجه به شاسی مستقل بودن دایون وای5، پس با یک شاسی بلند واقعی روبرو هستیم. لازم به ذکر است که این خودرو دارای سامانه چهارچرخ متحرک و یا همان قابلیت دودیفرانسیل بودن می‌باشد. البته که شما می‌توانیدوانید در حالتهای دیفرانسیل دوچرخ سبک، چهارچرخ سبک و چهارچرخ سنگین با دایون رانندگی فرمائید.

اما به مبحث شیرین آپشن و امکانات می‌رسیم. جایی که می‌توان گفت، دایون در این خودرو در سطح رقبا کار کرده و آپشن پر زرق و برقی هم به Y5 تعریف نکرده است. از امکانات مهم دایون وی5 می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • دارای کابین مستحکم
  • تهویه مطبوع دو کاناله و تصویه هوا
  • تنظیم تهویه مطبوع به صورت لمسی (در فول‌ترین حالت)
  • تریم چرمی روکش صندلیها
  • چهار چرخ متحرک؛ قابلیتهای 2H، 4H و 4L
  • دوربین 360 درجه (در فول‌ترین حالت)
  • سامانه ورود بدون کلید به همراه استارت دکمه ای خودرو
  • تنظیمات برقی صندلی راننده
  • آینه های تاشو برقی به همراه گرمکن و راهنما
  • ترمز دستی برقی همراه با اتوهولد
  • سانروف
  • آینه فتوکرومیک
  • رینگ آلومینیومی تراش خورده و دو-رنگ
  • مانیتور لمسی همراه با TPMS
  • سیستم کروزکنترل
  • سنسورهای هشدار دهنده موانع در عقب خودرو
  • و…

همان‌طور که از لیست آپشنی مشاهده فرمودید، سطح امکانات این خودرو مشابه خودرویی چون فودی لندفورت، JMC S350 و… بوده و از رادار-مادار هم خبری نیست… :-D.

واقعیتش این است که در این مورد، شاید بگوئیم توپ در زمین شرکت زامیاد است. چرا که درصورت عرضه فودی لندفورت (زامیاد تیوان)، هم باتوجه به تیراژ تولیدی و هم اینکه شرایط وجود نمایندگی های خدمات پس از فروش، وضعیت بهتری نسبت به ایلیا موتور و کیان موتور وارنا دارد. البته این را هم باید گفت که فعلا از وضعیت حضور فودی در زامیاد، خبرهای زیادی منتشر نگردیده است. برخی می‌گویند که فودی برنامه هایش را لغو کرده؛ اما از آن طرف می‌توان دید که هم‌زمان زامیاد درحال تست های فنی لندفورت و F22 است. اگر بنا را بر عرضه فودی لندفورت بگذاریم، باید گفت که تنها امید نماینده گروه منصوری باید قیمت گذاری مناسب باتوجه به سطح آپشنی خودرو باشد!

این‌طور که سوابق خودروسازان خصوصی نشان می‌دهد، اینان به قیمت های کم‌تر راضی نیستند. پس باتوجه به قیمت رقبا که در محدوده 900 میلیون الی یک میلیارد و دویست میلیون تومان قرار دارند، باید انتظار داشت که قیمت کارخانه‌ای دایون Y5 هم احتمالاً در این رنج قیمتی خواهد بود.

تصاویر

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا