مکمل بنزین
اخبار روز خودروبرگزیده‌هاتازه‌هاتحلیلیخبرشرایط فروش

تایید خبر چرخان؛ عرضه ایکس33 توربو با قیمتی مناسب نسبت به رقبا!

سال گذشته بود که پایگاه خبری چرخان، خبر از عرضه نسخه توربوشارژ ام وی ام ایکس33 اس داد. خبری که برخی باتوجه به عرضه نسخه AT-SPORT این خودرو، آن را رد می‌کردند.

اما گذشت و گذشت تا اینکه در نیمه دوم سال 1400، شرکت مدیران خودرو به صورت رسمی، عرضه نسخه توربوشارژ X33s را با عنوان لیمیتد ادیشن (نسخه محدود) اعلام کرد. خبری خوب که این سگمنت از کراس اوورهای چینی را نسبت به قبل، داغ‌تر می‌کرد.

در این میان که سرگرم یافتن تغییرات حاصل شده نسبت به نسخه AT-SPORT بودیم، متوجه ارزان بودن نسخه توربو نسبت به مدل اشاره شده شدیم؛ بطوریکه تیپ AT-SPORT ایکس33 اس حدود 599 میلیون تومان و تیپ توربو قیمتی مبنی بر 580 میلیون تومان در کارخانه دارد! اما داستان چیست؟!

بله؛ همان‌طور که در سال گذشته خبر از ورود نسخه توربو ام وی ام X33s دادیم، گویا همان موقع قطعات CKD این خودرو وارد کشور شده و اکنون بخاطر مسائل نامعلومی، مدیران خودرو پس از یک‌سال، برنامه دارد تا ایکس33 توربو به خیابان‌های کشور بکشاند! همین…

معرفی تغییرات

همان‌طور که از نام این تیپ ایکس33 معلوم است، بزرگ‌ترین تغییر انجام شده برروی این خودرو، موتور و گیربکس آن بوده است. این تغییر که درنهایت منجر به نصب موتور 1.5 لیتری توربوشارژ و گیربکس 9 سرعته CVT گردیده، اکنون می‌توان گفت که ایکس33 به یک کراس‌اووری جمع و جور، و با کشش مناسب است. گشتاور تولیدی این موتور 210 نیوتن متر بوده و قدرتی مبنی بر 147 اسب بخار را نیز تولید می‌کند.

پکیج پیشرانه ای نسخه لیمیتد ادیشن خودرو مذکور، اکنون با خودروهایی چون چری آریزو6، آریزو5 توربو جدید و تیگو5 توربو یکسان است.

قبل از این‌ها، ایکس33 اس چه در نسل سوم و چه در نسل چهارم و در تیپ AT-SPORT، به پیشرانه 2 لیتری تنفس طبیعی مجهز بودند. این موتور در نهایت می‌توانست تا 139 اسب بخار، قدرت و 180 نیوتن متر، گشتاور را تولید کند. موتور مذکور واقعا در نسل‌های اول و دوم که با گیربکس منوآل عرضه می‌شدند، شتاب خوب و کشش مناسبی داشتند. اما با عرضه نسخه مجهز به گیربکس 7 سرعته CVT در نسل‌های دوم و سوم، این افت کشش واضح بود. اما مدیران خودرو که خود بر این موضوع گویا واقف بوده، در نسل چهارم و در تیپ AT-SPORT، گیربکس ایکس33 را به 5 سرعته اتوماتیک تغییر داد. تغییری که واقعا می‌شد مثبت ارزیابی کرد. دیگر آن تنبلی گیربکس 7 سرعته CVT در آن دیده نمی‌شد و در حد قابل قبولی آن موضوع رفع گردیده بود. اما اکنون با تغییر موتور و توربو شدن آن، باز گیربکس CVT شده و این بار به 9 سرعت ارتقاء یافته است. فعلا ما تجربه سواری ایکس33 با این موتور و گیربکس را نداریم. اما کاش می‌شد تا مدیران خودرو و چری، یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک را بجای 9 سرعته سی وی تی نصب می‌نمود. البته که موتور و گیربکس مذکور در خودروهایی چون آریزو5 توربو جدید و آریزو6 عملکرد و شتاب خوبی دارد.

خب؛ از پیشرانه و گیربکس گذشته و به ادامه ماجرا می‌پردازیم. همان‌طور که قبلا هم گفته و پیش‌بینی کرده بودیم، این بود که قرار است تا برروی نسخه توربوشارژ و البته لیمیتد ادیشن، از تریم دو رنگ قهوه‌ای-مشکی استفاده شود. هم‌چنین برخی تزئینات پلاستیکی از رنگ مشکی در ای تی اسپرت به طلائی در توربو تغییر کنند. غربلیک فرمان هم از تغییرات جدیدی بوده که از اوایل تابستان امسال، به کلیه تیپ های نسل چهارم ایکس33 افزوده شده است.

نسخه تستی

شرکت مدیران خودرو فعلا به صورت رسمی، این تغییرات را در نسخه لیمیتد ادیشن MVM X33s اعلام نموده است. ولی باتوجه به اینکه همین نسخه از خودرو مذکور با تفاوت‌هایی هم‌چون تغییر آینه‌های بغل و تاشو برقی شدن، رینگ‌های آلومینیومی تراش خورده دو رنگ و… هم در بازار کشور چین عرضه شده، این احتمال وجود دارد که در بازار ایران هم این اتفاقات بیفتد. البته این‌ها همه احتمال هستند و ممکن است که ایکس33 لیمیتد، با تفاوت های گفته شده در کشور عرضه نشود.

اما به‌طور کل، ایکس33 در هر چهار نسلی که در بازار ایران عرضه گردیده، به عنوان یکی از کراس اوورهای موفق در سگمنت خود و چه بسا سگمنت های بالاتر محسوب شده است. زیرا هر نسل در زمان عرضه، طراحیه قابل قبولی داشته و در این خودروها، امکاناتی نه در سطح بالا، اما مناسب می‌توان یافت و هم خدمات پس از فروش شرکت عرضه کننده هم از عواملی بوده که موفقیت ایکس33 را رقم زده است. در این چند سال اخیر هم، شرایط فروش اقساطی از بزرگترین عوامل فروش مدیران خودرو بوده است.

ولی درنهایت به قسمت آپشن می‌رسیم. قسمتی مهم که اکثر ایرانیان (به جز کسانی که تندر90 و ساندرو سوار هستند 😀 )، برای خرید خودرو این بخش را مد نظر قرار می‌گیرند. از امکانات مهم نسخه لیمیتد ادیشن ایکس33 اس توربو میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • سانروف سه حالته (دو حالت باز شو و یک حالت بسته)
  • سیستم کروزکنترل
  • گرمکن صندلی های جلو
  • دی لایت (چراغ روز)
  • نمایشگر لمسی به همراه نویگیشن
  • سامانه کنترل پایداری
  • تهویه مطبوع اتوماتیک
  • حالت رانندگی اکو و اسپرت
  • سیستم نشان‌دهنده میزان فشار تایرها (TPMS)
  • سنسور نور
  • دو ایربگ ایمنی
  • تریم دو رنگ کابین به همراه صندلی‌های چرمی
  • پاور ویندوز و سانروف
  • غربلیک چرمی فرمان
  • دوربین دید عقب
  • و…

نکته‌ای که در این میان وجود دارد، این است که برای مثال در نسل چهارم ایکس33، سنسورهای هشدار دهنده موانع در قسمت عقب خودرو حذف گردیده است! تصمیمی عجیب که مدیران خودرو هم بیان کرده درصورت نصب این آپشن به صورت افترمارکتی، گارانتی قسمت مربوطه حذف میگردد!

نتیجه

ایکس33 اس لیمیتد ادیشن (توربوشارژ)، نسخه‌ای بود که شاید انتظار داشتیم سه سال پیش وارد کشورمان شود. البته برخی هم انتظار عرضه نسخه دودیفرانسیل آن را هم داشتند. اما به هرحال…

اکنون با توربو شدن ایکس33، گرچه با عرضه محدود این نسخه قطعا می‌توان آن را به آسانی خرید. زیرا افرادی به سمت محصولات شرکت مدیران خودرو می‌روند که قیمت خودروها در بازار آزاد برای آنها مهم نباشد. یعنی اصطلاح عامیانه آن، این است که دلالی برای این خودروها وجود ندارد. هم‌چنین با اعلام عرضه مدل 99 ایکس33 توربو، می‌توان گفت که برای استفاده خانوادگی (در این سطح) خودرو خوبی محسوب می‌شود. عالی نیست ولی نسبت به لیفان X60، X70 و خودرویی چون فردا SX5 (البته اگر فردا SX5 را بشناسید و با برخی مسائلش کنار بیایید)، خرید ایکس33 معقولانه تر است.

قطعا برخی باخعواندن این جمله، عکس‌العملی هم‌چون این نشان می‌دهند که بجای خرید این، یک خودرو دست چندم را می‌خریم که باکیفیت تر باشد. بله، شما شاید قصد خرید آن نوع خودروها را داشته باشید؛ اما برخی به دنبال یک خودرو صفر کیلومتر هستند؛ مخصوصا اینکه بتوانند آن را اقساطی هم بخرند.

همان‌طور که گفته شد، شرکت مدیران خودرو در جدیدترین بخشنامه، قیمت خودرو ام وی ام ایکس33 اس لیمیتد ادیشن را براساس مدل سال 1399، 580 میلیون تومان اعلام کرده است. آن دسته از افرادی که قصد خرید این خودرو را دارند، باید در ابتدا و از بیستم مهرماه 1400، با مراجعه به سایت رسمی و نمایندگی های شرکت مدیران خودرو، 50 درصد قیمت کل خودرو را به حساب شرکت مذکور واریز نموده و مابقی قیمت را به صورت اقساط 12 الی 60 ماهه پرداخت نمایند. زمان تحویل خودرو هم 30 روز کاری اعلام شده است.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. انقدر صندوق عقبش بزرگه اندازه یه وانت میشه وسایل زد

  2. من نسخه موتور 2 لیتری که بیش از 10 ساله تو بازاره و قطعاتش هست و امتحانشو پس داده ضمن اینکه حجم بالاتری داره و تنفس طبیعیه و دردسر توربو نداره با گیربکس AT ترجیح میدم. این مدل فقط 10 م بیشتره اما خیلی بی دردسر تر و بهتره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا