مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

تست و بررسی اختصاصی لوکس‌ترین محصول مدیران‌خودرو؛ تیگو8 پرو!

سال 1389 شمسی بود که برای اولین‌بار با یک خودرو قد کشیده چینی در ایران آشنا شدیم. کراس اووری که تیگو نام داشت و از برند چینی چری مستقیماً وارد بازار می‌شد. البته اکثر ما به اشتباه آن را با نام تیاگو می‌شناختیم و به نوعی بعدها اسم ام وی ام ایکس33 را به خود گرفت. فاز اول که در اصل با همان لوگو چری و نام تیگو به صورت وارداتی وارد کشور می‌شد، واقعا کیفیت متریال آن با پراید و تیبا فرقی نداشت. خودرویی بی‌آپشن که حتی سانروف هم نداشت. اما تنها چندماه از عرضه این تیگو وارداتی نگذشته بود که نمونه فاز دو این خودرو با آپشن‌های بیش‌تر و البته متریالی بهتر، وارد خطوط مونتاژی مدیران خودرو شد. (فاز دو را با نسل دوم اشتباه نگیرید).

با تحویل نمونه مونتاژی، کلا نسخه وارداتی ایکس33 به حاشیه رفت. ایکس33 مونتاژی با آن همه ایراداتی که داشت؛ اما طی سه سالی که در خطوط مونتاژی مدیران خودرو تولید می‌شد، گل شکفته صنعت خودروسازی چین در ایران بود. آن‌قدر محبوب شد که برخی خودروسازان دیگر از جمله کرمان موتور به فکر مونتاژ کراس اوورهای چینی مانند لیفان X60 افتادند. اما لیفان ایکس60 بدلایلی از جمله امکانات و حجم کمتر موتور و کم‌کیفیت‌تر بودن، رفته رفته دیگر مورد استقبال مشتریان قرار نگرفت.

اما صحبت ما با لیفان نیست؛ بلکه همان تیگو خودمان است. اکنون در نیمه دوم سال 1400 قرار داریم. دقیقا 11 سال از عرضه تیگو بی‌کیفیت و اصطلاحاً پراید شاسی بلند می‌گذرد. اما حالا، چری برنامه دارد تا باز برای اولین بار برخی اقداماتی که در گذشته سابقه ندارد را رقم بزند! تیگو8 پرو…!

تیگو8 پرو

خودرویی چینی، اما قابل احترام! قطعا در این چند سالی که تحریم‌های ظالمانه بر کشور و خاصه صنعت خودرو حاکم بود، بسیاری از برندها، حتی برخی چینی‌ها ایران را ترک کردند. البته برخی برندهای خارجی، اقدامات خود را ترک کردن معنی نمی‌کنند و تنها می‌گویند فعلا برنامه‌های‌مان را برای بازار ایران تعلیق کرده‌ایم! اما در این حیث، چری که مانند بسیار معدود برندهای چینی در ایران ماند حال قصد دارد تا بزودی لوکس‌ترین کراس اوور بزرگ خود را وارد بازار کشور کند.

در مدتی که شنیده‌ها حاکی از ورود این خودرو به کشور بود  و تا زمانی که اولین نسخه تیگو8 پرو وارد کشور شد، این پایگاه خبری چرخان بود که اکثرا مسائل و اخبار این خودرو را به شما مخاطبان عزیز گاهی برای اولین بار پوشش می‌داد. اما همین موارد به ما انگیزه میداد تا اخبار بیشتری را منتشر کرده و اکنون هم بواسطه در اختیار گرفتن خودرو تیگو8 پرو، قصد داریم تا نگاهی کوتاه و در عین حال اختصاصی به آن بیاندازیم…

همان‌طور که در خبرهای پیشین هم گفته بودیم، شرکت مدیران خودرو بدلایلی قصد دارد تا تیگو8 پرو با لوگو و برندی به جز چری به بازار عرضه کند. برخی شایعاتی مبنی بر فروش این خودرو با لوگو و برند فونیکس نیز به گوش می‌خورد که باید دید در نهایت شرکت مذکور چه تصمیمی خواهد گرفت.

طراجی ظاهری

1- خارجی

از قسمت جلو شروع کنیم. بیش‌ترین سهمی که در این نما اشغال شده، جلوپنجره تیگو8 پرو است. باتوجه به سبک طراحی اختصاصی چری، در اکثر محصولات این برند، دیگر جلوپنجره با جزئیات کهکشانی را خواهیم دید. در چراغ‌های اصلی جلو هم، اکثرا از LED استفاده شده و در این بخش می‌توان به سیستم IHC اشاره کرد که می‌تواند به صورت اتوماتیک نوربالا را تنظیم می‌کند. البته که تیگو8 پرو مجهز به سیستم تنظیم اتوماتیک ارتفاع چراغ‌های جلو هم هست. هم‌چنین در مکان های تعبیه مه شکن‌ها، نوارهای LED مشاهده می‌شود که البته دی لایت‌های اصلی خودرو نیستند. (دی لایت‌ها در کاسه چراغ‌های اصلی قرار گرفته‌اند).

اما جدا از برخی سنسورهای دایره‌ای شکل، سنسور مستطیلی شکل هم در تیگو8 پرو دیده می‌شود. این سنسور در اصل برای کروزکنترل هوشمند خودرو بوده که از این حیث، می‌توان گفت که تیگو8 پرو اولین خودرو مونتاژی ایران است که مجهز به این آپشن خواهد بود. ACC یا همان کروزکنترل هوشمند، فعال یا تطبیقی، عملکردی اینگونه دارد که می‌تواند با تعیین میزان فاصله توسط راننده، سرعت خودرو را باتوجه به خودرو جلویی تطبیق داده و درصورت کاهش و یا افزایش سرعت اتومبیل مقابل، خودرو را کنترل می‌کند. درصورتی که فاصله خودرو تا خودروی جلویی، به دلیل کاهش سرعت خودروی جلویی، از حد مجاز کم‌تر شود، سرعت خودرو به‌طور هوشمند از هدایت کروز کنترل خارج می‌شود و کاهش می‌یابد. قبلا این آپشن را بیشتر در خودروهایی چون تویوتا CH-R، پریوس و… دیده بودیم.

پس از قسمت جلو، به نمای جانبی می‌رسیم. خطوط استفاده شده در این بخش، ما را یاد برادر کوچکتر تیگو8 پرو، یعنی ام وی ام ایکس55 انداخت. سبک کلی همان بوده و فقط کشیده تر شده است.رینگ‌های استفاده شده در نمونه‌ای که ما تست کردیم، 18 اینچی بود و قبلا هم در خودروهایی چون تیگو7 دیده بودیم. از این لحاظ که هرکس این خودرو را تست کند، تعلیق خودرو نرم‌تر جلوه نماید. ولی براساس برخی تصاویر بدست آورده، این احتمال وجود دارد که در نسخه های تحویلی، طرح رینگ‌ها تفاوت کرده و سایز آن هم به 19 اینچ برسد! آینه های بغل هم فرم کلی همان ایکس55 را داشته و براساس مشاهدات، دوربین استفاده شده در تیگو8 پرو بسیار بهبود یافته است. لوگو TGDI هم در گلگیر مشاهده می‌شود که در ادامه به جزئیات آن خواهیم پرداخت.

درنهایت به نمای عقب رسیده و به برخی مسائل پی می‌بریم. چراغ‌های اصلی عقب نسبت به فاز یک و دو تیگو8 که به یکدیگر متصل بودند، اکنون جدا شده و البته نمای پخته تری نسبت به گذشته پیدا کرده است.

می‌شود گفت که بیش‌تر از حالت چینی بودن خارج گردیده و البته که گرافیکش هم زیباتر شده است. فقط نکته‌ای که وجود دارد، این بوده که مانند خودرویی چون KMC K7 (جک ایکس7) مکان تعبیه چراغ‌های اصلی، کمی بالاتر طراحی و تعبیه گردیده! دیفیوزر هم طراحی اسپرتی داشته که واقعا معلوم است در همان رویه دیزاین، تعبیه شده؛ ماجرای رکستون را یادتان هست؟ 😀

2- داخلی

و نهایتا به کابین می‌رسیم. بدون اغراق واقعا زیباست. کلاستر و مولتی مدیا متصل به هم که درنهایت یک مانیتور حدود 24 اینچی را تشکیل می‌دهد، به همراه صفحه نمایش لمسی تنظیمات تهویه مطبوع، تیگو8 پرو را هوشمندتر از چیزی که هست نشان می‌دهد. فرمان دی کات که طراحی خوبی دارد، اما پلاستیک ستون مانند آن، بهتر بود که جنسی دیگر مانند استیل داشت؛ زیرا حس خوبی در برخی اوقات به راننده نمی‌دهد. در قسمت راست فرمان، دکمه های کنترلی سیستم صوتی و در سمت چپ، کنترلرهای فعال یا غیرفعال‌سازی کروزکنترل هوشمند و رانندگی اتوماتیک در بین خطوط وجود دارد. نکته‌ای که وجود دارد، باز می‌توان گفت که تیگو8 پرو اولین خودرو مونتاژی ایران بوده که دارای سامانه اتوپایلوت لول 2.5 است.

آپشنی بسیار خاص که در مواقعی خودرو می‌تواند در بین خطوط بدون دخالت راننده، خود را کنترل و به مسیر ادامه دهد. البته لازم به ذکر بوده که در این مرحله، با کنترل مداوم فرمان الکترونیکی خودرو از راننده پشتیبانی می‌کند و به نگه داشتن وسیله نقلیه بین خطوط کمک می‌کند. مزیت اصلی برای راننده کاهش کنترل فرمان و در نتیجه راحتی بیشتر رانندگی است. البته در کشورمان بدلایلی شاید این فناوری جواب مناسبی ندهد؛ اما وجود آن در بازار فعلی کشور، تیگو8 پرو را در بین خودروهای چینی بی رقیب می‌سازد!

نکته دیگری که وجود دارد، باوجود اینکه چری و مدیران خودرو بیشتر برروی لوکس بودن تیگو8 پرو مانور می‌دهند، اما تنظیم زاویه و ارتفاع فرمان این خودرو برقی نبوده و دستی است. نکته منفی که با اصل لوکس بودن جور نمی‌آید.

همان‌طور که گفته شد، در بخش میانی، مانیتوری دیگر نصب شده که از طریق آن می‌توان تهویه مطبوع، سردکن/گرمکن و برخی دیگر از آپشن‌های ایمنی خودرو را فعال یا غیرفعال کرد. دسته دنده هم بسیار مشابه سر دنده محصولات برند ولوو شده که از این جهت حداقل ما با کپی بودن آن مشکلی نداشتیم.

محل قرارگیری ترمز پارک برقی و اتوهولد هم بسیار خوب است. اما در کنار دسته دنده که دکمه های استارت دکمه‌ای و در سمت دیگر برخی دکمه های لمسی فعال کردن سامانه کنترل پایداری، دوربین 360 درجه، سنسورهای هشدار دهنده موانع در قسمت جلو و عقب، سامانه استارت/استاپ، مود رانندگی و… وجود داشت، اگر لمسی نبودند بهتر می‌بود.

راستش را بخواهید گویا طراحان چری خیلی به لمسی بودن تیگو8 پرو اصرار داشتند. در برخی مواقع مشکل موارد گفته شده در این است که مثلا گاهی شاید نتوان آن را لمس کرد. برای مثال در فصل زمستان که اکثر دستکش بدست میکنیم، قطعا این دکمه ها عملکرد درستی نخواهند داشت.

مکان تعبیه شده برای دکمه استارت خودرو هم باتوجه به اینکه ما در آنجا عادت نداریم، برای ما خوشایند نبود. البته که اگر در هنگام نشستن در تیگو8 پرو لم دهید، می‌توانید خودرو را هم استارت بزنید. باتوجه به اینکه تیگو8 پرو از شارژر وایرلس هم برای گوشی‌های هوشمند برخوردار بوده، مکان تعبیه آن، دقیقا مشابه با تیگو7 است.در کل، متریال استفاده شده در داشبورد و رودری ها قابل قبول بوده و حرف اضافی را باقی نمی‌گذارد. با نشستن برروی صندلی راننده، احساس دربرگیرندگی خوبی القاء می‌شود. این‌طور که گفته می‌شود، صندلی‌های تیگو8 پرو توسط دو برند معروف LEAR و ANDOLLTA تولید می‌شود. کیفیت متریال صندلی‌ها بسیار خوب است؛ اما نبود تنظیم زاویه زیرزانویی صندلی‌ها، حداقل برای راننده باز کمی از ذوق لوکس بودن این خودرو می‌زند.

ولی انصافاً از کیفیت خوبی بهره‌مند هستند. تنظیم زوایا و ارتفاع هردو صندلی جلو به صورت برقی بوده و صندلی راننده دارای مموری سه حالته می‌باشد. صندلی شاگرد هم دارای حالت مستر بوده که می‌توان از بغل هم، صندلی را کنترل کرد. لازم به ذکر بوده که صندلی شاگرد، قابلیت تنظیم گودی کمر را ندارد!

به ردیف دوم سری می‌زنیم. کیفیت صندلی‌ها هم‌چنان باکیفیت بوده و بدلیل طول خودرو، می‌شود به صورت راحت در صندلی ها قرار گرفت و نشست. یک زیردستی هم قرار دارد که به جز جالیوانی، آپشن دیگری را در خود جای نداده است. در زمینه تهویه مطبوع برای سرنشینان ردیف دوم هم، علاوه بر دو دریچه هوا، یک صفحه نمایشی وجود دارد که تنظیمات تهویه از جمله دما را می‌توان به صورت اختصاصی تنظیم نمود.

اما وقت آن رسیده که به ردیف سوم هم یک مراجعه کوچکی داشته باشیم. واقعیت این است که فضای زیادی برای این سرنشینان وجود ندارد. شاید گفت اصلا فضایی برای پاها وجود ندارد! جادار بودن ردیف سوم را باید با هیوندای سانتافه و کیا سورنتو مقایسه کرد؛ نه هاوال H9 و سانگ یانگ رکستون! با اینکه اگر قد بلند باشید، سرتان با سقف برخورد خواهد کرد، اما از این قسمت، تماشای سقف پانورامیک واقعا طویل تیگو8 پرو احساس خوبی را خواهد داد. در ردیف سوم، تنها اختیار دارید که میزان تهویه را انتخاب کنید.

امکانات و آپشن های تیگو8 پرو

واقعا خودرو چینی را فعلا نمی‌توانید در بازار کشورمان بیابید که در این سطح، امکانات رفاهی و ایمنی داشته باشد. از این حیث، پس در دو بخش جدا امکانات ایمنی و سپس امکانات رفاهی این خودرو را به شما معرفی می‌کنیم.

از امکانات ایمنی تیگو8 پرو می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • سیستم هشدار و پیش بینی برخورد در اثر تغییر لاین (LCA)
  • سیستم هشدار خروج از خط (LDW)
  • رادار تصادف از عقب (RCTA)
  • رادار نقطه کور (BSD)
  • سیستم کمکی ماندن در بین خطوط (LKA)
  • سیستم کمکی حرکت در ترافیک (TJA)
  • کروز کنترل هوشمند تطبیقی (ACC)
  • سیستم کمکی کروز هوشمند (ICA)
  • سیستم نوربالا اتوماتیک (IHC)
  • رادار تصادف از جلو (FCW
  • ترمز اضطراری خودکار (AEB)
  • سامانه کنترل پایداری و کنترل کشش (ESP)
  • سامانه کنترل خودرو در سراشیبی (HDC)
  • دارای هشت ایربگ ایمنی (در بازارهای جهانی)
  • و…

از امکانات رفاهی تیگو8 پرو هم می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • دوربین 360 درجه با حالت نمایش 3D
  • تنظیم برقی صندلیهای ردیف اول همراه با سردکن و گرمکن صندلیها
  • صندلی راننده دارای مموری سه حالته و تنظیم گودی کمر
  • سیستم تهویه مجزا بین ردیف اول و دوم
  • باز و بسته کردن و تنظیم آینه ها جانبی به صورت برقی و متصل به گرمکن
  • سیستم نمایش فشار باد تایرها (TPMS)
  • جک برقی صندوق عقب به همراه سنسور پایی
  • دارای دو صفحه نمایش 12.3 اینچی به مجموع 24.6 اینچ
  • سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه ای به همراه ترمز پارک برقی و اتوهولد
  • سقف پانورامیک
  • 7 نفره
  • سامانه استارت/استاپ
  • تریم چرمی کابین
  • و…

متاسفانه باز باید گفت که تیگو8 پرو بازار ایران دچار حذف آپشن گردیده است. این خودرو در فول‌ترین تیپ ممکن در بازارهای جهانی، دارای سیستم اتوپارک هم هست که گویا این آپشن برای بازار ایران حذف و دست ما کوتاه مانده است.

تجربه رانندگی کوتاه

با همان حس لم دادن، دکمه استارت خودرو را همراه با فشردن پدال ترمز، می‌زنیم. پیشرانه 1.6 لیتری توربو GDI تیگو8 پرو روشن شده و شروع به رانندگی می‌کنیم. این اولین موتور از چری بوده که با تکنولوژی تزریق مستقیم سوخت (GDI) وارد ایران می‌شود.

موتور مذکور همراه با اتصال به گیربکس 7 سرعته DCT تر، توانایی تولید 197 اسب بخار، قدرت و 290 نیوتن متر، گشتاور را دارد. واقعا این موتور از پس هیکل 1540 کیلوگرمی تیگو8 پرو برآمده و شتاب مناسبی را هم تحویل راننده می‌دهد. تعویض دنده ها بواسطه دوکلاچه بودن، سریعتر انجام میشود. اما همچنان مانند خودروهای توربو قبلی چری، تاخیر در پدال گاز وجود دارد.

از نظر تعلیق هم باتوجه به اینکه در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع مولتی لینک بهره می‌برد، از نرمی قابل قبولی برخوردار است. البته لازم به ذکر بوده که رینگ های نصب شده برروی این نسخه های تستی 18 اینچی بوده و بنا به برخی تصاویر، احتمال دارد که در نمونه‌های تحویلی، به 19 اینچ تغییر کند.

سیستم تعلیق در جلوی خودرو، طبیعتاً نرم است؛ اما در قسمت عقب، شاید بتوان گفت که خودرویی چون هیوندای سانتافه نرم تر بوده و از این لوکس چینی عملکرد بهتری داشته است. از نظر عایق کاری اتاق هم، تیگو8 پرو برایمان قابل قبول بود. اما مبحث ترمز! جدا از هر دانسته‌ای، احساس می‌شود که ترمزهای دیسکی تیگو8 پرو، مربوط به تیگو7 بوده! یعنی بیشتر، این ترمزها برای اتاق تیگو7 جوابگوتر از تیگو8 پرو هستند. هرچند ممکن است که کلا ترمزها و دیسک های دو خودرو با هم متفاوت باشند.

سیستم صوتی این خودرو، ساخته شرکت سونی است. عملکرد بلندگوها عالی عالی نیست. ولی بد هم نبوده و چیزی بالاتر از متوسط هستند. اما شما را راضی خواهد نمود. تاچینگ و ویس کامند هم عملکرد خوبی داشتند. البته اگر زبان چینی بلد باشید، ویس کامند امکانات بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد. برای مثال با گفتن دو کلمه تاکا تینوا، قسمت سانروف خودرو باز می‌شود. 😀 و قس علی هذا…

نتیجه

این‌طور که گفته می‌شود، فونیکس تیگو8 پرو احتمالا قیمتی در بازه یک میلیارد دویست و نود تا یک میلیارد و چهارصد و نود خواهد داشت. خودرویی با طراحی جذاب، پیشرانه سرحال و جوابگو و با آپشن های بسیار خوب است.

قیمت تیگو8 پرو واقعا به عنوان یک خودرو چینی و در عین حال تک دیفرانسیل، گران است. اما خودمانیم، وقتی نگاهی به قیمت KMC K7، گاها دیگنیتی و حتی هیوندای سانتافه‌های تک دیفرانسیل لوآپشن می‌اندازیم، قیمت تیگو8 پرو برایمان پذیرفته‌تر می‌شود.

این‌طور که گفته می‌شود، شرایط فروش این خودرو بزودی اعلام شده و طی دوماه آینده تیگو8 پرو به صورت رسمی و با پلاک ملی وارد خیابان‌های کشور خواهد شد.

گالری تصاویر

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. به فرض اینکه سیستم های کمکی راننده درست کار کنه بازم به اندازه دوتا فیدلیتی یا یه اسپرتیج تمیز نمی ارزه

  2. مطلب خوب با سرفصل کاملی بود امروزه دیگه بیشتر خرید ها اینترنتی شده شبیه خرید ماشین خرید جاکفشی سیب چوب و هر چیز دیگه ای که فکرشو کنید پس همونطور نیاز به تبلیغات گوگل هم هست. و به امیدوارم طرح صیانت اجرایی نکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا