مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هاخبر

مکس کلوت با پیشرانه 2.4 لیتری وارد بازار ایران می‌شود؛ نه 2 لیتری توربو!

مکس موتور! نام برندی از زیرمجموعه‌های هلدینگ ماموت و ماموت خودرو بوده که قرار است تا بزودی پیکاپ دایون V5 را با برند و نام اختصاصی‌اش، عرضه کند. در این مدتی که زمزمه ورود این خودرو به ایران وجود داشت، برخی حدس‌هایی در رابطه با نوع موتور و سطح امکانات می‌زدند که قرار است تا امروز کمی به آن پرداخت کنیم.

این‌طور که مشخص است، گویا شرکت مکس موتور تصمیم گرفته تا دایون V5 را با نام مکس کلوت مونتاژ و به بازار عرضه کند. برند دایون چین، جزو برندهای چینی محسوب می‌شود که حتی در کشور مادر هم محصولات سواری زیادی ندارد. به‌واسطه همین موضوع بوده که می‌توان انتظار داشت در رابطه با خودروهای سبک، این برند حرف های زیادی را نتوانسته تا حتی در بازار چین بزند.

باتوجه به همین مسئله و هم‌چنین حس خللی که باتوجه به تحریم‌های ظالمانه در بازار ایران بوجود آمده، دایون درحال استفاده حداکثری از این موضوعات بوده تا هم آمار فروشش بالا برود، هم اینکه از لحاظ برندینگ، ارتقاءهایی را به خود ببیند. این شده که اکنون دایون، محصولات سنگین و تجاری‌اش را با شرکت‌های ثمین خودرو دیزل و کرمان دیزل، شاسی بلند Y5 را با خودروسازی ایلیا و کیان موتور وارنا و اکنون هم پیکاپ دودیفرانسیل خود، یعنی V5 (کلوت) با مکس موتور روانه بازار ایران کند. البته دایون فعلا دو خودرو دیگر هم دارد که باید دید این محصولات، دامن کدوم خودروساز (مونتاژکار) بدبخت را خواهد گرفت.

اما مکس کلوت…

همان‌طور که گفته شد، ابهاماتی در رابطه با نوع موتور این خودرو در برهه های زمانی بالا گرفته است. در روزهای گذشته هم با افتتاح نمایشگاه آفرود، کمپینگ و اتوکمپینگ در محل دائمی نمایشگاه های تهران و باتوجه به حضور یک دستگاه از این خودرو، شایعات و ابهامات بیشتر شده است.

یکی از این شایعات، استفاده از موتور 2 لیتری توربو بوده که باتوجه به منابع خبری‌مان، این خبر به کل رد شده است. این‌طور که به نظر می‌رسد، شرکت مکس موتور، مونتاژ نسخه 2.4 لیتری این پیکاپ دودیفرانسیل را در نظر گرفته؛ اما نکته‌ای که وجود دارد، این است که دایون چین دو نوع پیشرانه 2.4 لیتری را در اختیار داشته که هردو نوع این موتور منتسب به میتسوبیشی می‌باشد. یکی 2.4 لیتری تنفس طبیعی که تنها 136 اسب بخار، قدرت و 200 نیوتن متر، گشتاور تولید می‌کند؛ و نوع دوم هم 2.4 لیتری توربوشارژ بوده که توانایی تولید 218 اسب بخار، قدرت و 320 نیوتن متر، گشتاور را دارد.

به نظر می‌رسد که احتمال نصب موتور 2.4 لیتری تنفس طبیعی بیش‌تر از نسخه توربو آن است. البته اینها فقط احتمال بوده و شاید دیدیدم که نسخه 2.4 لیتری توربو کلوت به ایران آمد. ولی مسئله‌ای که وجود دارد، این است که سفارش گذاری قطعات انجام شده و حتی معلوم شده است که مکس کلوت هم با گیربکس اتوماتیک و هم با گیربکس دستی عرضه خواهد شد.

در رابطه با امکانات مکس کلوت هم باید گفت که از آپشن خاصی بهره‌مند نیست. ولی بواسطه حضور رقبای کم آپشن‌تر، شاید کلوت در وضع بهتری قرار بگیرد. از مهم‌ترین امکانات این پیکاپ می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • دوربین 360 درجه (در فول‌ترین حالت)
  • رینگ آلومینیومی تراش خورده و دو-رنگ
  • قفل دیفرانسیل اتوماتیک محور عقب
  • مانیتور لمسی همراه با TPMS
  • سیستم کروزکنترل
  • سامانه کنترل پایداری و کنترل کشش
  • تنظیم الکترونیکی تهویه مطبوع
  • آینه های به صورت تاشو برقی
  • حالت های دیفرانسیل 4L، 4H و 2H

طبق ارزیابی‌های انجام شده، نسخه اتوماتیک مکس کلوت (بازار ایران)،حدودا 14 هزار و 357 یورو و نسخه مجهز به گیربکس دستی آن، 13 هزار و 11 یورو قیمت دارند. نسخه اتوماتیک مکس کلوت، تنها حدود 330 یورو ارزانتر از دایون Y5 (شاسی بلند) است.

این را بگوئیم که با محاسبه و تبدیل آن به تومان، شاید به عددی برسید که باورکردنی نباشد. البته این اعداد (مبالغ گفته شده در جمله فوق) بدون در نظر گرفتن هزینه تولید، قطعات داخلی سازی شده، درصد حقوق ورودی و… بوده که با اضافه نمودن این مبالغ، به اعداد گفته شده در بند زیر خواهید رسید.

پس درصورتی که خودروسازی ایلیا و کیان موتور وارنا قیمت خام دایون Y5 را حدود 890 میلیون تومان اعلام کرده‌اند؛ احتمال می‌رود که قیمت خام مکس کلوت اتوماتیک هم در بازه 800 الی 860 میلیون تومان خواهد بود. البته این قیمت‌ها بدون در نظر گرفتن هزینه‌های شماره گذاری، مالیات و ارزش افزوده است.

احتمال آن بسیار است که در روزها و یا هفته‌های روبرو، این پیکاپ به صورت رسمی به رسانه‌ها معرفی شود.

پس با چرخان همراه باشید تا از آخرین خبرهای صنعت خودرو ایران با خبر شوید…

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا