Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

تست و بررسی ایکس22 پرو؛ مینی کراس قد کشیده!

چین؛ بزرگترین بازار خودرو جهان! کشوری که زمانی صنعت خودرواش برپایه کپی و کپی‌کاری بود، و اکنون برپایه خلاقیت…!

از تیگو2 پرو بگیر تا جک X7 که از سبک طراحی مشابه هیوندای سانتافه 2020 استفاده کرده‌اند؛ اما طراحی همه آنها با یک‌دیگر متفاوت است. این نشان دهنده ارتقاء سطح برندهای متوسط چینی بوده؛ نه اینکه مثل برخی خودروسازان داخلی ما، خودرویی زیبا را از سایرین دریافت کرده و آن را با اقداماتی بی پایه و اساس، به خودرویی کاملا زشت تبدیل می‌کنند! البته که ما همیشه ایمنی را سنجیده و سپس اقدام به کار می‌کنیم. همین می‌شود که طراحی‌ها شاید کج و کوله شود…

سال‌های گذشته بود که پایگاه خبری چرخان برای اولین بار در کشور و هم‌زمان با رسانه‌های چینی، اخبار نسخه جدید ام وی ام ایکس22 جدید (تیگو2 پرو) را قبل از رونمایی و حتی لو رفتن تصاویر اولیه، را برای شما مخاطبین عزیز منتشر نمود. اما اکنون که یک‌سال از آغاز تست‌های فنی و تطبیقی این خودرو در ایران می‌گذرد، شرکت مدیران خودرو بالاخره مونتاژ نسخه جدید ایکس22 را با پسوند پرو در ایران آغاز نموده است.

در همین رابطه، این شرکت با مهیا کردن مراسمی، نسخه‌هایی از ایکس22 پرو را در اختیار خبرنگاران حوزه خودرو قرار داد.

پس این شما و این هم بروزترین نسخه ایکس22 در جهان…ایکس 22 پرو

طراحی ظاهری

1- طراحی بیرونی

همان‌طور که گفته شد، در نمای جلوی ایکس22 پرو با الهام از سبک طراحی هیوندای سانتافه 2019-2020 شاهد یک خروجی قابل قبول هستیم. همین باعث شده تا نمای جلوی ایکس22 پرو، شباهت بسیاری به هیوندای کونا داشته باشد. سبک طراحی هیوندای سانتافه، اینگونه است که بخش اصلی چراغ‌های جلو به دو تکه در آمده و دی‌لایت‌ها در بالا و سایر جزئیات در بخش پایینی کار شده است. ایکس 22 پروباتوجه به بروز بودن این نسخه از ایکس22، می‌توان دید که شرکت چری امضای طراحی خود که بزرگترین بخش تشکیل دهنده آن، جلوپنجره‌ای با طرح کهکشانی است را در این خودرو نیز رعایت کرده است. همه این‌ها باعث شده تا وقتی به صورت مستقیم و از نمای روبرو، ایکس22 پرو را مشاهده می‌کنید، خودرو را بزرگ‌تر از چیزی که باشد توصیف خواهید کرد.

در نمای بغل، تغییراتی به اندازه تغییرات نمای روبرو انجام نگشته است. طراحی رینگ‌ها عوض شده و نسبت به قبل زیباتر شده‌اند. اما این را بگوئیم که فعلا مشخص نیست در نسخه‌های تحویلی، نصب این رینگ ادامه داشته باشد یا خیر. چون درصورت داخلی سازی، قطعا باید شاهد نصب رینگ‌های آلومینیومی با طرحی ساده باشیم.

آینه‌های بغل هم خداروشکر با قاب آینه آریزو5 جایگزین شده که هماهنگی بهتری را با رخ جلو ایکس22 پرو ایجاد نموده است. هم‌چنین طرح استیل دور پنجره‌ها هم عوض شده که در نهایت لوگو تیگو هم به این بخش اضافه شده است. متاسفانه یا خوشبختانه، نوار استیل دستگیره‌ها در این نسخه حذف گردیده و بجای آن، نواری طویل را در بخش رکاب، جایگزین نموده اند.ایکس 22 پرو

اما درنهایت به قسمت عقب خودرو می‌رسیم. علی‌رغم تغییرات گسترده‌ در نمای جلو، اما اتفاقات زیادی در بخش عقب رخ نداده است. همین باعث شده که توازن طراحی به هم بخورد. در این بخش، شاهد تغییر استیل به پلاستیک هستیم که با مشکی شدن، مثلا حالت اسپرتی تری به بیننده خواهد داد. هم‌چنین گرافیک چراغ‌های اصلی عقب، هاله مشکی رنگ پیدا کرده و دیفیوزر هم با تغییر طراحی که نسبت به قبل داشته، ایکس22 پرو را خودرویی پهن جلوه میدهد. درصورتی که اصلا ایکس22 پهن نیست!

خروجی اگزوزها واقعا طراحی و موقعیت جایگیری بجایی داشته که از این حیث، نکته مثبتی در طراحی عقب این خودرو محسوب می‌شود. فقط مسئله ای که وجود دارد و مختص این خودرو و حتی محصولات چری و ام وی ام هم نیست، مسئله تفاوت رنگی سنسورهای هشدار دهنده موانع در قسمت عقب خودرو با رنگ سپر هستند. این تفاوت رنگی قطعا جلوه خوبی نخواهد داشت و اینکه در ایکس22 پرو، این موضوع بسیار غیرقابل تحمل است! زیرا اندازه سنسورها بسیار بزرگ هستند.ایکس 22 پرو

2- طراحی داخلی

و اما به قسمت جذاب دیگری از ایکس22 پرو می‌رسیم. کابین!

داشبورد نسخه پرو به مراتب بهتر و زیباتر گشته که نشان از بلوغ طراحی برند مذکور در بحث طراحی داشبورد می‌دهد. طراحی داشبورد اینچنینی برای یک خودرویی در این سگمنت، چیزی فراتر از انتظار است. البته که مانده انتظارتان از یک خودرویی در این سطح چگونه باشد!ایکس 22 پرو

در داشبورد ایکس22 پرو، مملو از پلاستیک خشک بوده که با داشتن طرح‌های دوخت، چری سعی بر چرمی بودن این بخش داشته است. هم‌چنین استفاده از طرح فیبر کربن که باعث ایجاد جلوه های بیشتری در قسمت داشبورد می‌شود، واقعا نمای قابل قبولی را تحویل هر بیننده‌ای خواهد داد. البته زاویه قرارگیری مانیتور 9 اینچی لمسی هم، تاثیر کمی نداشته است!

در همین حین، باید گفت که متاسفانه شرکت مدیران خودرو در سفارش گذاری، عملکرد متوسطی داشته است. زیرا می‌توان دید که جای استارت دکمه ای با یک درپوش بسته شده و خبری از کیلس استارتر نیست. هم‌چنین با اینکه آمپر خودرو واقعا طراحی بهتری نسبت به نسخه قبلی دارد، اما در بازارهای جهانی یافت میشود که آمپرهای دیجیتالی مشابه آمپر ام وی ام ایکس55 برروی این خودرو نصب شده است. اما جای شکر دارد که طراحی فرمان عوض شده و بسیار زیباتر از فرمان نسخه قبلی شده است. غربلیک فرمان چرمی بوده و حس خوبی را در فرمان پذیری ها به راننده می‌دهد. البته دی کات بودن فرمان هم تاثیر کمی بر این موضوع نداشته است!

در بخش میانی اما شاهد تغییرات به نسبت جذاب هستیم. افزوده شدن ترمز پارک برقی و اتوهولد، سامانه کنترل خودرو در سراشیبی و… از جمله این تغییرات است. سر دنده هم مشابه برخی برادران خود، از جمله آریزو6، ایکس33 اس جدید و… شده است. اما با اینکه قسمت هایی از رودری ها و صندلی‌ها همچنان چرمی هستند، ولی استفاده از جزئیات نارنجی رنگ در این بخش ها، درخور سلیقه ما نیست. شاید بهتر بود که رنگ قرمز جایگزین این رنگ می‌شد تا جلوه اسپرت و هماهنگی تری با سایر قسمت های ایکس22 پرو داشته باشد.

اما سری هم به ردیف دوم صندلی های ایکس22 پرو نگاهی می‌اندازیم. متاسفانه باید گفت که دریچه تهویه هوا به صورت مستقیم برای سرنشیان ردیف دوم تعبیه نشده است.ایکس 22 پرواما قبل از پرداختن به تجربه رانندگی، بهتر است تا به صورت تیتروار، امکانات و آپشن ها ایکس22 پرو را مطالعه کنیم. این خودرو در سگمنت خود و باتوجه به رقبایی که در پیش دارد، به نسبت از امکانات قابل قبولی بهره مند است.

از مهم‌ترین امکانات ام وی ام ایکس22 پرو می‌توان به موارد ذیل، اشاره کرد:

  • سانروف
  • سامانه کنترل پایداری (ESP)
  • ترمز پارک برقی به همراه اتوهولد
  • مانیتور لمسی 9 اینچی به همراه دوربین عقب
  • سنسورهای هشدار دهنده موانع در قسمت عقب خودرو
  • دی لایت (چراغ روز)
  • آینه ها همراه با چراغ راهنما و دارای گرمکن
  • سنسورهای نمایش دهنده میزان فشار باد تایرها (TPMS)
  • سیستم کروز کنترل
  • سامانه کنترل سرعت خودرو در سراشیبی (HDC)
  • سنسور نور
  • غربیلک فرمان به صورت چرمی و D-CUT
  • دارای 2 ایربگ ایمنی
  • فرمان کمکی برقی
  • تریم چرمی صندلیها
  • رینگ های آلومینیومی
  • و…

تجربه رانندگی

با نشستن در درون کابین نسخه جدید ایکس22 و تنظیم صندلی به صورت مکانیکی، آماده استارت زدن پیشرانه 1000 سی سی توربوشارژ این خودرو هستیم. این پیشرانه همراه با اتصال به گیربکس 9 سرعته CVT طبق اعلام منابع رسمی، توانایی تولید 98 الی 101 اسب بخار، قدرت و 150 نیوتن متر، گشتاور را دارد. موتوری که تنها سه سیلند حجم داشته و باتوجه به توربوشارژ بودن، تستش برای ما تجربه خوبی به نظر می‌رسید. با روشن کردن موتور توسط سوئیچ، صدای کمی از کاپوت خارج می‌شود.ایکس 22 پرو با درگیر کردن دنده و قرار دادن آن در حالت D، زور زدن ایکس22 پرو در حرکت های آغازین، محسوس است. مخصوصا باتوجه به برقی بودن دریچه گاز، حرکت اولیه با تاخیر انجام می‌شود. واقعیت این است که موتور 1000 سی سی با ابعاد ایکس22 پرو تنبل است. اما وقتی سامانه توربوشارژ وارد سیستم میشود، قضیه تاحدودی عوض شده و خودرو شتاب بهتری را در اختیار می‌گذارد. مسئله ای که وجود دارد، این است که باتوجه به حجم موتور مذکور و هم‌چنین گیربکس 9 سرعته CVT، سرنوشت خروجی این موتور در سربالایی ها برایمان نامعلوم است.

البته بهتر است بدانید که یکی از معایب موتورهای سه سیلندر، ایجاد لرزش‌هایی در برخی از نقاط کابین، از جمله فرمان است. ولی باتوجه به اینکه خودرو مورد تستمان کم کارکرد محسوب می‌شد، لرزش زیادی را حس نکردیم.

در رابطه با ترمزگیری باید گفت که ترمزها عملکرد قابل قبولی داشته و میتوانند تا هیکل ایکس22 پرو خوب متوقف کنند. هم‌چنین سیستم تعلیق هم باید گفت باتوجه به ارتفاع داشتن و اصطلاحا مینی کراس اوور بودن، قطعا باید شاهد برخی برخی کوبش‌ها باشیم. طبیعیست؛ چون در ذات کراس اوورها بوده و نمی‌توان آن را کتمان کرد.

اما بحث هندلینگ…

درست است که ایکس22 پرو دارای سامانه کنترل پایداری بوده؛ اما در پیچ های پیست آزادی که مورد تست قرار گرفت، هندلینگ ماشین در شرایط بحرانی قابل تعریف نیست. ولی اگر این سامانه نمی‌بود، قطعا این خودرو در بحث هندلینگ خیلی مناسب قلمداد نمیشد. البته باید پذیرفت که تا حدی این ناپایداری در این سگمنت خودروها، قابل پیش بینی است.

نتیجه

نسخه های قبلی ام وی ام ایکس22 بواسطه طراحی جوان پسند، شرایط فروش اقساطی و همچنین خدمات پس از فروش مناسب شرکت مدیران خودرو توانست تا فروش خوبی را برای این شرکت رقم بزند. اما حال، نسخه جدیدتر این خودرو با طراحی بسیار بهتر، امکانات بیشتر و با استهلاک بالا آماده عرضه به بازار است.

راستش را بخواهید، مارکت ما تجربه زیادی در رابطه با موتورهای کم حجم توربوشار را نداشته؛ روزگاری همین رنو کپچر و تویوتا CH-R را بدلیل حجم پایین موتور مسخره و موتورش را با پراید خودمان مقایسه می‌کردند! پس می‌توان دید که مدیران خودرو چه راه سختی برای جا انداختن این موتور و همچنین این خودرو در بازار ایران خواهد داشت.

البته در بازاری که 10 نفر می‌روند فردا SX5 را با دلایل نامعلومی خریداری می‌نمایند، قطعا هزاران نفری هم این نسخه از ایکس22 را خواهند خرید. وضعیت عجیبی داریم…

گالری تصاویر

6 دیدگاه
  1. علی می گوید

    خوشگلتر شده ولی عقبش خیلی سادس

  2. Kaleran می گوید

    رحمت به تیبا

  3. genius می گوید

    مشکل محصولات چینی لااقل تو ایران اینه که تاجر ما واسه رفع کتی و عبور از تحریم رفته سمتش ولی خودشم دلش باهاش نیست!!شما چندتا گاراژ مدیران می بینی تو شهر خودت و چندتا سایپا و ایرانخودرو؟!جنس چینی خدمات افتر مارکتش شدیدا ضعیفه من گوشی شیائومیش رو ۵ سال پیش که هنوز کسی نداشت داشتم هارد سوزوند و احدی نتونست هاردش رو تعویض کنه!!!خیلی بده این وضع

  4. ابی می گوید

    خیلی مسخره است هر روز موتور ها کوچکتر و توربوتر ، عمر و دوامشون با کرام الکاتبینه
    مگه خودروساز های رده بالا موتور کوچیک کردند که شما صرفا برای ود بیشتر موتور کوچک با زور توربوشارژ و گیربکس سی دی تی ارزان میارید!

  5. امیرعلی می گوید

    نمای پشتش تو ذوق میزنه:|
    جلو رو میبینی میگی چه ماشین قشنگیه میری عقبشو ببینی یهو میبینی ورق برگشت!
    از ماشینای بی ریخت بازار(البته اگه عقبش درست شه اینجوری نیست)

  6. محمد زمان انگری می گوید

    من خودم x22 اتومات لاکچری دارم وسال ۹۷ گرفتم با اینکه الان ظاهر قشنگتری گرفته؛ولی دل ندارم ماشینم رو بدم وجدیدش رو بگیرم.چون تا بحال دراین سه ساله،اذیتم نکرده وبا اون تمام جاها رفتم.حتی مسیرهای صعب العبور با سربالایی های تند.درسته که از لحاظ ظاهری زیباترشده ولی از موتور وقدرتِ آن میترسم وترجیح میدم همین ماشین را داشته باشم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.