مکمل بنزین
گوناگونخبر

آشنایی کوتاه با فیات موبی ۲۰۱۷

کارخانه تولید محصولات فیات در برزیل، یک خودروی ارزان و مقرون به صرفه را معرفی کرد. فیات موبی که در رده‌ خودروهای کوچک مانند رنو کوئید جا می‌گیرد، از چهره ظاهری خیلی خوبی برخوردار است. موبی در شش تیپِ Easy، Easy On، Like، Like On، Way و Way On عرضه خواهد شد که همه آن‌ها با یک پیشرانه 1 لیتری 4 سیلندر بنزینی با 73 اسب بخار قدرت و 93 نیوتن متر گشتاور در دسترس مشتریان قرار داده می‌شوند. یک گیربکس ۵ سرعته دستی، قدرت حاصل شده از موتور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. با توجه به این مطلب که موتور موبی حجم بسیار کمی دارد بنابراین نباید از آن انتظار معجزه داشت. این خودرو در ۱۴.۴ ثانیه از سرعت صفر به ۱۰۰ خواهد رسید و حداکثر سرعت آن ۱۵۳ کیلومتر بر ساعت است.

Fiat-Mobi-2017-800-01

تیپ‌های Way و Way On موبی شباهت زیادی به کراس‌اوورهای کوچک دارند. نسخهٔ پایهٔ این خودرو با رینگ‌های 13 اینچی و لاستیک‌های 165 عرضه خواهد شد. درحالی‌که مدل‌های بالاتر مجهز به رینگ‌های 14 اینچی و لاستیک‌های 175 هستند. وزن آن نیز بر اساس تیپ خودرو بین 907 تا 966 کیلوگرم خواهد بود. موبی طولی برابر با 3.56 متر و عرضی معادل 1.63 متر دارد درحالی‌که ارتفاع در مدل‌های مختلف از 1.49 تا 1.55 متر متغیر خواهد بود. ارزان‌ترین مدل موبی نزدیک به ۹۰۰۰ دلار قیمت دارد و گرانترین مدل آن ۱۲۰۰۰ قیمت خواهد داشت. بنابر این اگر از حق گمرکی این خودرو در ایران چشم پوشی کنیم برای مدل پایه موبی باید نزدیک به ۲۷ میلیون تومان هزینه کرد. با توجه به گسترش فعالیت‌ها فیات در ایران، بعد از تحریم‌ها، احتمالا این خودرو به زودی در لیست واردات قرار خواهد گرفت.

قسمت داخلی این خودرو ارزان قیمت به خوبی بیرون آن نیست و نبود امکاناتی مانند صفحه نمایش سرگرمی با کیفیت در موبی بسیار به چشم می‌آید. البته این کمبود‌ها با توجه به قیمت کم این خودرو امری طبیعی محسوب می‌شود.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا