مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

نگاهی به H9، شاسی بلند بزرگ هاوال!

در کشور چین شاسی بلندهای با کیفیت زیادی وجود دارد. محصولاتی که هم از نظر طراحی و هم قدرت، می‌توانند به راحتی با برندهای اروپایی و یا کره‌ای و ژاپنی رقابت کنند. برند هاوال یکی از این کمپانی هاست. هاوال H9، بزرگ‌ترین و گران‌ترین مدل در خط تولید این برند است. در این بررسی می‌خواهیم ببینیم H9 در برابر رقبای هموطن خود مانند GAC GS8 و MG RX8 چه حرف‌هایی برای گفتن دارد.

طراحی خارجی:

این مدل از هاوال که در سال ۲۰۱۴ عرضه شد، جدیدا دچار فیس‌لیفتی، هر چند اندک شده است. در قسمت جلو از یک جلو‌پنجره با خطوط افقی استفاده شده است که نسبت به قبل، از تعداد این خطوط کرومی رنگ کاسته شده ولی ضخیم‌تر گشته‌اند. چراغ‌های جلو به‌میزان اندکی تغییر کرده است تا در کنار طراحی خطوط روی کاپوت و با کمک جلوپنجره جدید، همچنان، یک اس‌یو‌وی خشن و سخت به‌نظر برسد. هاوال سعی کرده است با این تغییرات اندک، چهره امروزی‌تر و مدرن‌تری به خودرو بدهد اگرچه به‌نظر نمی‌آید در این‌زمینه، خیلی موفق عمل کرده باشد.

در نمای جانبی، خط سراسری بالای درب‌ها و نوار کرومی پایین و برآمدگی روی گلگیرها و طراحی ساده رینگ‌ها در هماهنگی کامل با نمای جلوی خودرو است و واضح است که طراحان، از هرگونه اغراق در طراحی، پرهیز کرده‌اند. فاصله زیاد لاستیکها و گلگیرها، مانند  دیگر خودروهای هم‌رده، نشان از آفروی بودن این خودرو است.

در قسمت عقب، لاستیک زاپاس، به نمای بیرونی منتقل شده است تا این قسمت هم کمی تغییر کرده باشد. چراغ‌های عمودی نسبتا حجیم و بزرگ، خیلی در هماهنگی با چراغ‌های جلو نمی‌باشد اما همان حس عضلانی و قدرتمند بودن نمای جلو را به بیننده منتقل می‌کند.

در کل، مطمئناً طراحان خودرو، از مرسدس‌بنز GLS و تویوتا پرادو الهام گرفته‌اند و در H9 به‌خوبی ترکیب کرده‌اند تا هویت آن‌را به‌خوبی شکل دهند.

طراحی داخلی:

با وجود این‌که فضای داخلی، جا‌دار است و منظره‌ای جذاب از جاده پیش‌رو با موقیت عالی صندلی‌هایش ارائه می‌کند، اما بسیار قدیمی به‌نظر می‌رسد. طراحی داخلی H9 با الهام گرفتن بسیار زیاد از تویوتا لندکروز، فاقد منحصر‌به‌فرد بودن و ظرافت مدل‌های جدید هاوال است. بر‌روی داشبود و در‌کنار قسمت‌های پلاستیکی، از طرح چوب استفاده شده است. چیدمان مانیتور وسط داشبورد و دکمه‌های فراوان زیر آن، نشان از یک نمای قدیمی دارد. شکل ظاهری فرمان، در کنار هماهنگی با سایر بخش‌های داشبورد، از نمای چندان جدیدی، برخوردار نیست. صندلی‌های چرمی و دو‌رنگ، از ارگونومی خوبی برخوردار است که با نمای ظاهری روکش درب‌ها، کاملا مطابقت دارد.

در ردیف دوم هم، صندلی‌ها از راحتی مناسبی برخوردار هستند و فضای مناسبی، در اختیار سرنشینان قرار دارد. همچنین کنترل‌های تهویه مستقل از کنترل‌های تهویه جلو و ودریچه‌های ادغام شده در پوشش سقف، برای این قسمت از خودرو در نظر گرفته شده است.

امکانات:

مانند بسیاری از خودروهای چینی، H9 نیز از امکانات زیادی برخوردار است. سانروف، سیستم صوتی با ۱۰ بلندگو اینفینیتی، صندلی راننده با قابلیت تنظیم برقی در ۸ جهت و صندلی سرنشین در ۶ جهت، گرم‌کن و سرد‌کن صندلی، اتو‌هلد،اتو‌پارک، نشانگر باد لاستیکها، اتو‌لایت، کروز‌کنترل تطبیقی و … بخشی از این امکانات هستند. صفحه نمایش اطلاعات و سرگرمی با رابط کاربری قدیمی و نبود کار‌پلی، نشان از این است که روح قدیمی، بر این بخش از خودرو نیز حاکم است.

مشخصات فنی:

هاوال H9 از یک موتور کم‌حجم دو‌لیتری توربو‌شارژ بهره می‌برد که توانایی تولید ۲۴۰ اسب‌بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. قدرت این موتور توسط یک گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته ZF به چرخ‌ها منتقل می‌شود. ZF یک شرکت آلمانی تولید کننده گیربکس است که تولیدات آن‌را می‌توان در برندهایی چون بنتلی، بی ام‌‌و و پورش مشاهده کرد.

H9 مانند اس‌یو‌وی‌های دیگر، از بدنه بر روی چارچوب شاسی استفاده می‌کند به‌همین دلیل رانندگی با این‌خودرو را به رانندگی با کامیون شبیه می‌کند. به این معنی که سیستم تعلیق آن با‌توجه به شاسی بلند بودنش، نرم است. هاوال برای اطمینان از این‌که H9 می تواند وظیفه خود را در بخش حرکتی و با در نظر گرفتن ۴ چرخ متحرک بودن آن، به درستی انجام می‌دهد سه حالت رانندگی در جاده و سه حالت رانندگی در خارج از جاده در‌نظر گرفته است. حالت‌های Auto، SPORT، Eco، Snow، Sand، MUD.

نتیجه‌گیری:

هاوال H9 با قیمت تقریبی ۱۱۰۰۰۰ درهم، وضعیت نامناسبی در این سگمنت دارد. غیر‌قابل انکار است که خودروهایی چون MG RX و GAC GS8 جدیدتر، ارزان‌تر و بهتر هستند.

حسین محسنی

کارشناس ارشد علوم سیاسی، علاقه مند به دنیای بی نظیر خودرو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا