Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

پیکاپ جدید مکث موتور با نام کَلوت و قیمت مناسب، رسما رونمایی شد!

چندی پیش بود که پایگاه خبری چرخان، پیش بینی‌هایی را در رابطه با عرضه پیکاپ مکث کلوت یا همان دایون V5 در بازار ایران کرده بود. اما صبح امروز و با دعوت رسمی مکث موتور، این شرکت در شهرک صنعتی ماموت از جدیدترین محصول خود رونمایی کرد.

اما قبل از مراسم رونمایی محصول جدید شرکت مکث موتور به عنوان بال آسیایی ماموت خودرو، بابک وطن‌خواه به عنوان مدیرعامل شرکت مذکور از چون و چرای پیکاپ کلوت برای اصحاب رسانه گفت. ایشان در ابتدای سخنان خود، از برنامه مونتاژ 1200 دستگاهی مکث کلوت دنده‌ای تا پایان سال جاری سخنانی را برای اصحاب رسانه بیان کرده و هم‌چنین گفتند که در سال آینده نیز مکث موتور برای این محصول، تیراژ 2500 دستگاهی را پیش بینی می‌نماید.وطن خواه در ادامه از قیمت حدودی مکث کلوت در نسخه دنده‌ای پرده برداشته و گفت که قیمت این پیکاپ زیر 800 میلیون تومان خواهد بود. فروش این پیکاپ با طیف رنگ‌های مشکی، سفید، نقره‌ای و آبی حدودا از آذرماه امسال و با تحویل فوری آغاز خواهد شد.

گارانتی این خودرو نیز 60 هزار کیلومتر و یا 36 ماه بوده و در حال حاضر این شرکت در پنج شهر تهران، مشهد، تبریز، اصفهان و شیراز نمایندگی خدمات پس از فروش داشته که برنامه دارند تا پایان سال نیز چهار مرکز خدمات پس از فروش در چهار شهر دیگر افتتاح نمایند. مدیرعامل مکث موتور هم‌چنین در رابطه با تامین قطعات هم به علت قرارداد مستقیم با برند مادر (دایون) گفت که مشتریان آینده، دغدغه‌ای در این رابطه نداشته باشند. البته بهتر است بدانید که نسخه اتوماتیک مکث کلوت هم در اواسط نیمه اول سال آینده به فروش خواهد رسید.

وی در آخر در رابطه با مذاکرات با برندهای چینی معتبرتر گفت و بیان کرد که احتمالا تا اواخر امسال دو محصول دیگر که به احتمال زیاد در سگمنت SUV خواهد بود، وارد این شرکت خواهند شد. البته وطن خواه این را هم افزود که مکث موتور برنامه دارد تا سه SUV در رده های گران قیمت، متوسط و ارزان را وارد بازار ایران کند. البته که برند دایون چین، دو خودرو برقی هم در سبد فروش خود دارد که در صورت مهیا بودن شرایط، امکان مونتاژ این خودروها در ایران هم فراهم خواهد بود. لازم به ذکر است که این خودرو تا آوریل سال 2023 به سطح 30 درصد داخلی سازی خواهد رسید.

رونمایی از مکث کلوت

بالاخره پس از کنفرانس به نسبت طولانی، توانستیم تا به چند نمونه از مکث کلوت دسترسی پیدا کنیم. اما قبل از مشاهدات اولیه، باید گفت که نام کلوت در نواحی بیابانی، به برجستگی‌های بین شیارهای نعلی شکل گفته می‌شود؛ نامی که شاید برای این محصول، با مسما و مناسب باشد.

و اما خود کلوت…

مکث کلوت و یا همان دایون V5 در اصل، اکثر مباحث خود از جمله طراحی را مدیون برند فودی است. این خودرو از نظر ساختار و پلت‌فرم مشابه به دانگ فنگ P16 و فودی F22 بوده و به همین خاطر است که این سه برند برای حضور در یک بازار، هماهنگی هایی را با هم دارند. البته شاید برای بازار ایران این هماهنگی متفاوت باشد! گذشت زمان این مسئله را اثبات خواهد کرد…

اما با اولین نگاه به مکث کلوت، احساس بدی از حیث طراحی در ما ایجاد نشد. اگر دقیقا از زاویه جلو کلوت را مشاهده کنید، شاید به سختی حدس بزنید که این یک پیکاپ است. زیرا باتوجه به برادر خود یعنی دایون Y5 که طراحی مشترکی با آن داشته، این طراحی بیشتر برای شاسی بلند دلچسب‌تر است؛ البته این بدین معنا نیست که مکث کلوت زشت است؛ خیر. اتفاقا در جاهایی از برخی رقبای خود نیز طراحی بهتری دارد.

در نمای جلویی کلوت، شاهد استفاده از چراغ‌هایی لنز دار (عدسی دار) هستیم. هم‌چنین در کنار این عدسی‌ها، چراغ های LED وجود دارند که مسئولیت چراغ راهنما را دارند. در دو گوشه خودرو هم شاهد استفاده از دو مه‌شکن هستیم که روشنایی خوبی را ایجاد می‌کنند. نکته منفی که متاسفانه باتوجه به عرضه این خودرو در سال 2021 بوده، این است که کلوت دی لایت یا همان چراغ‌های روز را ندارد! همچنین محل قرارگیری آنتن در قسمت جلویی سقف، به دلمان ننشست. زیرا اگر در قسمت عقبتر می‌بود، حداقل المان بهتری را برای کلوت رقم میزد. طراحی آینه های بغل هم به طراحی بدنه خودرو نمی‌خورد.

اما به نمای بغل هم نگاهی می‌اندازیم. خوشبختانه شرکت مکث موتور اقدام به سفارش گذاری رینگ آلومینیومی تراش خورده دو-رنگ کرده که نمای بسیار بهتری را به کلوت بخشیده است. هم‌چنین برروی کلوت، تایرهای AT سوار شده است. خطی مشکی رنگ که وظیفه زه درب‌ها را برعهده دارد، شاید اگر از استیل بود، طراحی این بخش را بهتر می‌کرد. نکته‌ای که در این میان وجود دارد، این است که باوجود نصب رکاب های جانبی، اما اصلا هماهنگی خوبی با بدنه کلوت ندارد. لازم به ذکر است که نسخه جهانی دایون V5 در بازارهای مختلف و بنا به سفارش گذاری‌ها، با دو نسخه لانگ و استاندارد عرضه می‌شود که در ایران، شرکت مکث موتور تصمیم به مونتاژ نسخه استاندارد کرده است. البته که استفاده از رول بار را نباید نادیده گرفت.

نکته دیگری که وجود دارد، بد بودن محل چسبانده شدن لوگو 4X4 TURBO است که باتوجه به حجیم بودن گلگیر خودرو، در محل مناسبی چسبانده نشده‌اند. البته می‌شد که با کوچک‌تر کردن این برچسب، نمای بهتری ایجاد شود…

اما در نهایت به قسمت عقب خودرو میرسیم. طراحی این بخش به مراتب بهتر از رقبایی چون KMC T8 است. زیرا طراحی حجیمی داشته و خود را عضلانی تر نشان می‌دهد. فقط استفاده از گرافیک داخلی ساده چراغهای عقب، سبب شده که شاید از بروز بودن کمی فاصله داشته باشد. ولی درکل راضی کننده است. البته اینجا هم باید گفت خوشبختانه در این پیکاپ شاهد استفاده از کفی لاینر هستیم که حداقل مشتریان آینده کلوت، دیگر مانند مالکان کی ام سی تی8 به سراغ نصب افترمارکتی این بخش نمی‌روند.

حال زمان آن رسیده که به داخل مکث کلوت برویم. البته با درب راننده! با نشستن برروی صندلی راننده، به چرمی بودن صندلی‌ها پی می‌بریم. صندلی‌ها در چند دقیقه‌ای که نشستیم، آزار دهنده نبوده و نکته خاصی هم البته نداشتند. در اکثر محل ها، از پلاستیک خشک استفاده شده است. البته نه خیلی باکیفیت هستند و نه خیلی بی‌کیفیت؛ در حد متریال برخی از خودروهای داخلی‌مان!

غربلیک فرمان چرمی بوده و در قسمت راست فرمان دکمه های فعال/غیرفعال سازی سیستم کروزکنترل وجود داشته و در قسمت چپ فرمان هم ادوات کنترلی سیستم صوتی و مانیتور کوچک داخل آمپر. اما با نگاه به آمپر کلوت، یاد قسمت سرعت‌سنج آمپر جک S5 افتادیم. با این تفاوت که در وسط آمپر کلوت، شاهد استفاده از مانیتور رنگی هستیم که اطلاعات به مراتب بیشتری نسبت به جک S5 می‌دهد.

با مشاهده بخش وسط داشبورد، می‌توان فهمید که طرف ایرانی، سفارش گذاری متفاوتی را به طرف چینی داده است. جایگاه قرارگیری مانیتور از داخل داشبورد به خارج از آن، منتقل شده است. اقدام مثبتی که هم لمس و هم دسترسی به مانیتور را نسبت به قبل بهتر کرده و هم اینکه احتمالا شرکت مکث موتور با این اقدام خواسته تا این بخش را مشابه برخی محصولات نسل قبلی مرسدس بنز کند! اما پلاستیک پایه یا بهتر است بگوئیم واسطه بین مانیتور و داشبورد، واقعا جنس پائینی دارد.

هم‌چنین گویا مانیتوری به صورت افترمارکتی در این خودرو نصب شده است! در پایینتر از این قسمت، دو خروجی تهویه مطبوع وجود دارد که از ساعت به نسبت معروف برای ما خودرویی ها که بین این دو بخش وجود داشت، خبری نیست.

در این قسمت هم‌چنین ادوات و دکمه های تهویه مطبوع وجود دارد که باید گفت تنظیم تهویه مکث کلوت الکتریکی بوده و حالت اتوماتیک را ندارد. تا یادمان نرفته، به استارت دکمه ای این پیکاپ قدرتمند هم اشاره کنیم که آپشن خوبیست…

در همین جا لازم است تا نگاهی لیست‌وار به آپشن‌های مکث کلوت بیاندازیم. از آپشن های نسخه دنده‌ای این پیکاپ می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • رینگ آلومینیومی تراش خورده و دو-رنگ
  • قفل دیفرانسیل اتوماتیک محور عقب
  • مانیتور لمسی همراه با TPMS
  • سیستم کروزکنترل
  • سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای
  • سامانه کنترل پایداری و کنترل کشش
  • تنظیم الکترونیکی تهویه مطبوع
  • تریم چرمی صندلی ها و فرمان
  • حالت های دیفرانسیل 4L، 4H و 2H
  • سنسورهای هشدار دهنده موانع در قسمت عقب خودرو
  • مجهز به تایرهای AT
  • تنظیم برقی صندلی راننده
  • و…

همان‌طور که مشاهده و مطالعه فرمودید، در نسخه دنده ای کلوت سطح امکانات تقریبا مشابه رقبایی چون کی ام سی تی8، فوتون تانلند و آمیکو آسنا باشد. اما واقعا در برخی موارد، شاید بشود گفت که نبود بعضی آپشن‌ها از جمله دوربین 360 و… که آپشن گران بهائی هم نیست، به صلاح کلوت دنده ای نیست.

تجربه رانندگی کلوت

در همین حین که سرگرم عکاسی و مشاهده مکث کلوت بودیم، اطلاع داده شد که شرکت مکث موتور پیستی در جهت آفرود با کلوت را ساخته و در نظر گرفته‌اند. با فرا رسیدن نوبت، وارد نسخه آزمایشی کلوت شدیم. این نسخه همانی بود که چندی پیش در نمایشگاه آفرود، کمپینگ و اتوکمپینگ در محل دائمی نمایشگاه های تهران حاضر گردیده و مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفته بود. خودرویی که در اصل آبی رنگ بود ولی با کاور مشکی مات به صورت بی کیفیت پوشانده شده بود.همان‌طور که گفته شد، با فرارسیدن نوبت‌مان وارد کابین کلوت دنده ای شدیم. با گرفتن کلاچ و فشردن دکمه استارت، پیشرانه 2/4 لیتری توربوشارژ این پیکاپ روشن شد. این پیشرانه که دارای فناوری میتسوبیشی بوده (موتور میتسوبیشی کله قرمز معروف)، با اتصال به گیربکس 6 سرعته دستی توانایی تولید 215 اسب بخار، قدرت و 320 نیوتن متر، گشتاور را دارد.

طبق انتظار این پیکاپ دودیفرانسیل بوده و سه حالت برای انتقال نیرو به سمت چرخ‌ها در نظر گرفته‌شده که شامل وضعیت 2H (دیفرانسیل عقب سبک)، 4H (دو دیفرانسیل سبک) و 4L (دو دیفرانسیل سنگین) می‌شود.

پیشرانه ای که اصلا در مسیرهای تست شده کم نیاورد و قدرت بسیار خوبی را به ما نشان داد. البته بهتر است بدانید که این دومین پیکاپ است که با این موتور روانه جاده های کشور خواهد شد. زیرا شرکت آمیکو هم بزودی قصد دارد تا نسخه اتوماتیک آسنا را با همین موتور عرضه کند.

البته در حین تست های خیابانی، شاهد برخی لگ‌ها و به اصطلاح ریپ‌ها بودیم. البته که به احتمال زیاد هم از داغ بودن بیش از حد موتور و گیربکس و هم از بنزین کم کیفیت کشورمان بوده که سبب این چنین اتفاقاتی شده است. زیرا موتور باکیفیت، احتیاج به بنزین باکیفیت تری داشته و این‌طور که گفته شد، موتور کلوت اکتانی به عدد 92 احتیاج دارد. طبق اعلام برند مادر، باک سوخت این پیکاپ برابر 72 لیتر است.

مکانیزم کار کردن با گیربکس 6 سرعته دستی مکث کلوت، در رابطه با دنده عقب با خودرویی چون KMC T8 کمی متفاوت است. در KMC T8 باید اهرمی را به سمت بالا کشیده و سپس در موقعیت دنده عقب بگذارید؛ اما در مکث کلوت، قرار دادن دنده در موقعیت دنده عقب مکانیزمی شبیه گیربکس‌های اتوماتیک دارد. زیرا دکمه ای در پشت سردنده قرار گرفته و با فشردن آن، می‌توان به حالت دنده عقب رفت. باتوجه به تست نسخه آزمایشی که دارای برخی آپشن های افرودی بود، صداهای ایجاد شده مانند زنجیر و… کمی آزار دهنده بود. در تست خیابانی (محوطه ماموت خودرو) هم کلوت باتوجه به داشتن موتور 2.4 لیتری توربو، با یک دمپینگ قطعا از سر و صدا راضی خواهید شد.

نتیجه

مکث کلوت در نسخه دنده ای، پیکاپی با طراحی خوب، موتوری قدرتمند (نسبت به رقبا) و امکاناتی با سطح متوسط است! اما اینکه قیمت این پیکاپ قرار است زیر 800 میلیون تومان باشد، عملا همه چیز را به نفع خود میکند. اگر این پیکاپ با موتور 2 لیتری وارد می‌شد، قطعا می‌گفتیم که KMC T8 ارزش خرید بالاتری نسبت به مکث کلوت داشت. اما اکنون که موتور 2.4 لیتری توربوشارژ روی کلوت نصب شده و اینکه قیمت پائین‌تری هم نسبت به T8 دارد، ارزش خرید کلوت را بیش‌تر کرده است.

بحث وجود نمایندگی های خدمات پس از فروش و تامین قطعات هم هم‌چنان وجود دارد که باتوجه به افزایش فعالیت های مکث موتور، باید این شرکت بیشتر به فکر مسئله مذکور باشد.

گالری تصاویر

1 نظر
  1. مهدی می گوید

    کلوت دستم تو گلوت.این چه سمیه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.