مکمل بنزین
یادداشتگوناگوناخبار روز خودروبرگزیده‌هاخبرداخلی

نقش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در تعیین خبرنگار برتر حوزه خودرو چیست؟!

اوایل هفته جاری شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) در حرکتی عجیب، اقدام به انتشار بروشوری مبنی بر برگزاری همایشی با عنوان نقش خبرنگاران در حلقه کیفیت خودرو نمود. این همایش قرار بود در روز سه شنبه مورخ 18 آبان ماه سال 1400، با مشارکت سایت صنعت نویس و شرکت ISQI برگزار شود!

اما مسئله چیست؟!

در این همایش، ضمن دعوت از برخی خبرنگاران و رسانه های خودرویی و البته عدم اطلاع رسانی قبلی و دعوت از دیگر رسانه‌های رسمی و  تخصصی صنعت خودرو در ایران با همکاری شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران و سایتی به اسم صنعت نویس مراسمی برگزار شد. در همین راستا تا روز برگزاری همایش صبر نمودیم که از نتایج این همایش با خبر شده و ضمن بررسی کم و کیف این مراسم عجیب و غریب، آن را منعکس نماییم.

بدیهی است که مهمترین سوال مطرح شده اینجاست که انتخاب این همکاران و عزیزان خبرنگار و فعالان حوزه خودرو دقیقا بر اساس چه متر و معیاری بوده است؟!

خب با مراجعه به سایت طراح این مراسم و مطالعه برخی مواردی که در نظرسنجی اعمال شده و باعث برتر گردیدن برخی خبرنگاران نموده شده، واقعا دچار تردید شدیم!

جمله زیر برگرفته شده از خبری که در سایت صنعت نویس منتشر شده است:

انتخاب خودرونویسان برتر اما با توجه به شاخص‌های مختلف از جمله میزان فعالیت، جریان سازی، سبک نگارش، استقلال خبری و… صورت گرفته است، آن هم در سالی که خودروسازی کشور کماکان در تحریم قرار داشت و بازار نیز شوک‌های بزرگی را پشت سر گذاشت.

با مطالعه جملات فوق قطعا خواهید گفت آفرین؛ چه عناوین خوبی! اما خب قضاوت در این خصوص واقعا سحت است! کافی است تا با جست و جوی نام افراد برتر این همایش، فعالیت برخی از آن عزیزان و همکاران گرامی را رصد نماییم؛ برخی از این اسامی، بیشتر خبرهایی که به اسمشان منتشر شده است، رپورتاژ خبری و واسپاری اخبار مثبت خودروسازان به رسانه هاست. البته که اصل این موضوع ایرادی ندارد؛ اما هنوز برای ما مشخص نیست که انتخاب خبرنگار حوزه خودرو بر اساس چه نظرسنجی، چه معیاری مشخص و چه دلایلی صورت پذیرفته است.

به طور مثال استقلال رسانه خودرویی چه طور در این نظرسنجی گنجانده و نتیجه گیری شده است؟! (البته نه اینکه برای ما مشخص نیست؛ خیر. چون کلا موارد گفته شده با خروجی برخی رسانه ها متفاوت است!)

مسئله بعدی، موضوع مجوزدار بودن یک رسانه است. رسانه‌ای که از وزارت ارشاد مجوزی جهت تاسیس رسانه اش دریافت نکند، مانند خواننده ای زیرزمینی می‌ماند. یعنی مجوز ندارد ولی کارش را انجام می‌دهد! حال شما بیایید خبرنگار این رسانه را یکی از برترین خبرنگاران صنعت خودرو بنمایید!

نکته بعدی این است که کسی که در یک پیج اینستاگرامی هزار و چند نفری، اقدام به انتشار صوتی در رابطه با وضعیت صنعت خودرو می‌نماید، چطور بین برترین‌ها قرار گرفته است؟! یعنی ویوو و تاثیر گذاری یک پیج هزار و چندصد نفری از سایت‌هایی که روزانه بیش از صد هزار نفر بازدید کننده دارد، بیشتر بوده و باعث رتبه بندی تلاش آن خبرنگار محترم و برتر شدن آن شده است یا به اصطلاح خبرنگارش برتر  است؟! یا کسی که تنها دبیر خبری یک سایت مثلا مرتبط شده است، چگونه به صورت مشترک با همکار دیگری خبرنگار برتر صنعت خودرو شده است؟! زیرا وظیفه دبیر خبر با خبرنگار قطعا متفاوت است!

موضوع عنوان شده دیگر در انتخاب خبرنگار برتر، رعایت استقلال خبریست! از این طرف این سه حرف بسیار پرمعنی را می‌زنند، اما از آن طرف می‌روند از کسانی نظرسنجی می‌کنند که خبرنگاران باید به آنان متصل باشند تا نظرات آنان را نیز جلب کنند! مگر می‌شود؟!

ضمن اینکه چطور می‌شود از فردی که هم مدیر ارتباطات یک شرکت خودرویی کشور است و هم مدیر مسئول یک سایت خودرویی و…، از او نظر پرسیده و او هم رأی خویش را اعلام کند؟! حال اگر با این‌گونه افراد صحبتی هم کنید، قطعا از مدیریت تعارض منافع در کشور برایتان صحبت خواهند نمود. خب باید بگویم شما از خودتان شروع کن، کشور را قانون گذاران به دادش می‌رسند.

مسئله دیگر، رنکینگ سایت‌هاست. مسئله‌ای که اکثر رسانه‌ها شاید از گفتنش احساس خوبی پیدا نکنند. فقط می‌توانم بگویم سایت‌ها و مجموعه هایی که به این همایش دعوت نشده اند، از نظر رنکینگ با بیشتر از نیمی از سایت‌هایی که خبرنگاران محترمش به ظاهر برتر شدند، قابل مقایسه نیست. اگر یکی از معیارها این بوده که هیچ و اگر نبوده هم که واویلا!

و بسیاری حرف های دیگر که اینجا جایش نیست گفته شود…

اما نکته عجیب، حضور شرکت رسمی بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در این مراسم است. وقتی نهاد رسمی وجود ندارد که به این مسائل به صورت عادلانه و نه بخاطر صرفا برخی همکاری‌ها با سازمانی، خبرنگاران خودرویی را وصف بهتری بنماید، باید شاهد این موضوع باشیم که سایتی که اصلا تخصص اصلی‌اش حوزه خودرو نیست، بیاید و در اقدامی عجیب، خبرنگاران برتر خودرویی را با مسائلی که در بندهای فوق گفته شد، انتخاب کند.

 

به واقع اینجانب نگارنده این یادداشت اصلا متوجه نشدم که خبرنگار برتر خودرویی به شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) چه ارتباطی دارد؟!

این شرکت آمده، همایش برگزار کرده و هدایایی را هم احتمالا از بودجه شخصی خود و یا شاید با مشارکت وبسایت مربوطه اهدا کرده است؛ آن هم برای مراسمی که تا سال گذشته به صورت شخصی توسط یکی از خبرنگاران برگزار و نفرات برتر با راه و روش نامشخصی و به صورت دوره ای، معرفی می‌شدند.

مثلا به این فکر میکنم که اگر ایران خودرو و سایپا بخواهند بهترین خودروهای ایران را انتخاب کنند؛ خب قطعا پژو 206 و پراید با فاصله بهترین خودروهای بازار ایران شده و در کنار آن‌هم سایر محصولات این دو کمپانی به طور مشترک در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.


سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. اون روزی 150 میلیون تومان هزینه تبلیغات ایران خودرو معلومه کجا خرج می شه

  2. اخبار خودرویی درجه یک فقط سیدهاشمی چرخان و حسین دلاور اسب بخار.بقیش هیچی نیست

  3. بخدا قسم از وقتی که فهمیدم انتخاب نشدی خیلی ناراحت شدم رفیق با مرام.تو این چند سالی که اومدی تو چرخان متحولش کردی.اخه با چه معیاری بعضیا چند ساله الکی میشن خبرنگار افتخارآفرین خودرو و شمایی که انقدر خبرهای جذاب رو مینویسی نمیشی ؟
    همه چی شده رانت.مسخره اس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا