مکمل بنزین
اخبار روز خودروبرگزیده‌هاتحلیلیخبرداخلی

گزارش کیفی خودروهای مونتاژی ویژه مهرماه 1400 اعلام شد؛ از آریزو6 سه‌ستاره تا تارا چهار ستاره!

بالاخره پس از گذشت مدتی، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گزارش ارزشیابی کیفی انواع خودروهای سواری ویژه مهرماه 1400 را منتشر کرد.

امتیازاتی که از آزمون‌های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در مهرماه سال جاری بدست آمده، نشان می‌دهد که محصولاتی چون بهمن دیگنیتی پرایم از شرکت بهمن موتور و دنا پلاس توربو اتوماتیک از شرکت ایران خودرو، به عنوان باکیفیت‌ترین خودروهای تولیدی بازار ایران شناخته می‌شوند. این دو خودرو در مجموع، توانسته‌اند تا 5 ستاره کیفی را دریافت کنند.

لازم به ذکر بوده که در لیست خودروهای سبک سواری موجود، کیفیت‌ها مانند ماه گذشته (شهریورماه) بوده و تغییری نکرده است. اما شاهد افزوده شدن نام برخی از خودروها مانند آریزو6، KMC T8، MVM X22، کوییک پارس خودرو و در آخر هم پیکاپ پادرا پلاس به این لیست  نسبت به ماه قبلی هستیم. همچنین نام خودروهایی چون تیگو5، ایکس33 اس، پژو پارس تولیدی مرکز (تهران)، پژو 207 اتوماتیک و پژو 405 نسبت به ماه گذشته حذف گردیده است.

جدول کیفی خودروهای کشور

همان‌طور که از لیست فوق معلوم است، در کلاس قیمتی 1، تنها خودرو تیگو7 وجود دارد که با 3 ستاره کیفی، با خودش رقابت می‌کند! در کلاس قیمتی دوم، دیگنیتی پرایم شرکت بهمن موتور برای دومین بار متوالی توانسته تا تمامی ستاره‌های کیفی را برای خود کرده و باکیفیت ترین خودرو این رنج محسوب شود. اما همین‌طور که درحال مشاهده وضعیت سایر خودروهای این سطح قیمتی هستیم، میبینیم که آریزو6 شرکت مدیران خودرو برای اولین بار وارد این لیست شده است؛ آن هم تنها با 3 ستاره! واقعا عجیب است…

نکته‌ای که وجود دارد، این است که فعلا خبری از ستاره های کیفی بهمن فیدلیتی پرایم و یوآز پاتریوت نیست.

اما در مهرماه 1400، شاهد این هستیم که در کلاس قیمتی سوم، خودرو ام وی ام X22 نیز به این لیست افزوده شده است. البته که این ایکس22، نسخه جدید و یا همان پرو نیست. اما نسبت به قبل، خروجی موتوری آن کمی ارتقاء پیدا کرده که در فرصتی به آن خواهیم پرداخت.

به سطح قیمتی چهارم می‌رسیم. جایی که از اول تا آخر آن، فعلا مربوط به محصولات ایران خودرو بوده و خودرویی از برندی دیگر مشاهده نمی‌شود. البته احتمال دارد که بزودی خودرویی چون سایپا شاهین هم به این لیست افزوده شود؛ این‌طور که برخی منابع به خبرنگار پایگاه خبری چرخان اطلاع داده‌اند، خودرو شاهین در ماه های آینده با 4 ستاره کیفی وارد لیست کیفی ISQI خواهد شد.

اما در این سطح، سوگلی ایران خودرو یعنی تارا دستی که این شرکت آن را با عنوان ستاره خود خطاب قرار می‌دهد، همچنان مانند ماه گذشته و با این همه ایرادات مونتاژی چهار ستاره کیفی را بدست آورده است. ایران خودرو برای رفع انواع ایرادات و از جمله ایرادات مونتاژی مانند درزهای تارا اقدامات خوبی را انجام داد. اما با آغاز تحویل این خودرو، شاهد ایراداتی بودیم که اصلا تارا را شایسته کسب 4 ستاره کیفی نمی‌کند! اما وقتی در سطح قیمتی بعدی، کوئیک و کوئیک اس چهار ستاره را مشاهده میکنیم، فعلا فقط باید سکوت اختیار کرد…

در سطح قیمتی پنجم هم به جز محصولات گروه خودروسازی سایپا، محصولی از برند دیگر مشاهده نمی‌شود. در این سطح، کوئیک و کوئیک اس توانسته‌اند تا چهار ستاره از پنج ستاره کیفی را بدست آورند. نکته‌ای که وجود دارد، این است که خط مونتاژی شرکت پارس خودرو را باکیفیت تر از سایپا میدانیم؛ اما در این لیست، کوئیک R مونتاژی پارس خودرو کم‌تر از دو کوئیک دیگر ستاره دریافت کرده و مانند ماه قبلی، این خودرو توانسته تا 3 ستاره کیفی را بدست آورد. نکته زیبا در سه ستاره بودن تیباست…!

اما به قسمت وانت و پیکاپ‌ها می‌رسیم. در کلاس قیمتی اول، شاهد افزوده شدن یک پیکاپ جدید هستیم. این پیکاپ همان جک T8 یا برای بازار ایران KMC T8 بوده که کرمان موتور چندیست آن را مونتاژ می‌نماید. کی ام سی T8 مانند فوتون تانلند دیزلی توانسته تا با کسب 4 ستاره کیفی به صورت مشترک، عنوان باکیفیت ترین پیکاپ مونتاژ شده در کشور را کسب کنند. یوآز پیکاپ شرکت سروش دیزل مبنا هم توانسته تا سه ستاره کیفی را کسب کند.

اما به کلاس قیمتی دوم وانت و پیکاپ ها می‌رسیم. در این بخش هم شاهد افزوده شدن نام وانت پادرا پلاس با 3 ستاره کیفی هستیم. وانت کارا شرکت بهمن موتور هم در دو نسخه تک و دو کابین تیپ 3 و هم‌چنین وانت 151 از شرکت سایپا، توانسته‌اند تا سه ستاره را بدست بیاورند. ولی خبری از وانت آریسان شرکت ایران خودرو در لیست مذکور نیست. این‌طور که به نظر می‌رسید، شرکت ایران خودرو برنامه دارد تا بزودی نسخه جدید آریسان را در خط تولید ایران خودرو خراسان مونتاژ کند.

جدول کیفی خودروهای سنگین

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. این رتبه بندی بوی لجنش بیشتر از خود لیست جلوه میکنه.
    حداقل اینقدر مسخره تنظیم نکنین. مردم باهوشند نه مثل شما و خانواده تون مغز فندقی آقایان isqi؟؟؟!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا