مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هاخبرطراحی خودرو

کراس‌اوور الکتریکی چانگان آواتر با طراحی نادر فقیه زاده معرفی شد

چانگان از جدیدترین کراس‌اوور خود با نام آواتر 11 پرده‌برداری کرده است. این یک کراس‌اوور الکتریکی کوپه با تکنولوژی بالا است که قرار است از سه‌ماههٔ دوم سال 2022 در بازار چین عرضه شود. آواتر (AVATR) برند جدیدی برای خودروهای الکتریکی از شرکت آواتر تکنولوژی است. آواتر تکنولوژی جایگزین جوینت ونچر چانگان-نیو شده است که در سال 2018 شکل گرفت اما به دلیل مشکلات مالی نیو در سال‌های 2018 و 2019، چانگان سهام‌دار اصلی آن شد.

در حال حاضر، چانگان 39 درصد، شرکت باطری‌سازی CATL چین 24 درصد و صندوق‌های مختلف سرمایه‌گذاری محلی و ملی چین مابقی سهام این جوینت ونچر را در اختیار دارند. اخیراً شرکت آواتر تکنولوژی سرمایهٔ خود را به 1.72 میلیارد یوآن معادل 270 میلیون دلار افزایش داده است اما نیو در این افزایش سرمایه نقشی نداشته و فقط 1.13 درصد از سهام شرکت را در اختیار دارد. همچنین نیو دیگر در توسعه این برند و خودروهای آن‌هم نقشی نخواهد داشت.

در حال حاضر، چانگان مسئولیت طراحی، توسعه و تولید خودروهای آواتر را بر عهده دارد و CATL هم باطری‌ها و نرم‌افزارهای مربوطه را توسعه می‌دهد. هوآوی هم هرچند سهامی در این شرکت ندارد اما سخت‌افزار و نرم‌افزارهای لازم برای رانندگی هوشمند، اتصالات و سرگرمی آن‌را توسعه می‌دهد. نام برند آواتر هم از کلمه انگلیسی آواتار الهام گرفته شده که به گفته این شرکت به معنای تجسم است. حالا اولین خودروی این برند نوپا، همین کراس‌اوور آواتر 11 است که در اینجا ملاحظه می‌کنید. این یک کراس‌اوور کوپه بزرگ است که بر اساس پلت‌فرم الکتریکی EP1 چانگان ساخته شده است.

یکی از ویژگی‌های جالب آواتر 11 طراحی آن است که توسط طراح جوان و خوش‌نام ایرانی «نادر فقیه زاده» انجام گرفته است. وی که متولد سال 1355 در تهران است، پس از اتمام دوران دانشجویی در دانشگاه فورتسهایم آلمان به شرکت ب‌ام‌و پیوست و طی 20 سال حضور در دپارتمان طراحی این شرکت، در پروژه‌های مهمی مثل طراحی داخلی ب‌ام‌و سری 7 و طراحی بیرونی سری 6 سرپرستی تیم طراحی را بر عهده داشت. به‌تازگی اما فقیه زاده به چانگان پیوسته در تیم طراحی آواتر 11 حضور داشته است.

این خودرو با چراغ‌های جلوی تیغه‌ای شکل دوقسمتی و بدنه‌ای فوق‌العاده نرم و آئرودینامیک، طراحی جسورانه‌ای دارد. آواتر 11 در عقب هم با درب صندوق فست‌بک، شیشه عقب کوچک و اسپویلر یکپارچه، نمایی جالب دارد که با همه خودروهای چینی که تاکنون دیده‌ایم متفاوت است.

همه سیستم‌های اتصالی، اطلاعاتی-سرگرمی و کمک‌راننده آواتر 11 بر اساس یک پلت‌فرم شبکه الکتریکی هوشمند بنام CHN شکل گرفته‌اند که به‌طور مشترک توسط چانگان، CATL و هوآوی توسعه پیدا کرده است. فعلاً اطلاعات فنی زیادی در مورد این خودرو منتشر نشده اما به گفته آواتر، این کراس‌اوور الکتریکی ظرف 4 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد، از قابلیت شارژ ولتاژ بالای بیش از 200 کیلوواتی برخوردار است و برد آن به 700 کیلومتر می‌رسد. آواتر 11 به‌عنوان یک خودروی الکتریکی لوکس باید به‌طور مستقیم با خودروهایی مثل نیو ES8 و ژپنگ G9 رقابت کند.

11 اما تنها خودروی الکتریکی آواتر نخواهد بود زیرا این شرکت قصد دارد تا سال 2025 سه مدل الکتریکی دیگر را هم راهی بازار کند. این خودرو اما شروع امیدوارکننده‌ای برای آواتر به نظر می‌رسد و این شرکت با وجود حمایت چانگان، CATL و هوآوی نباید از لحاظ مالی و تکنولوژی هیچ کمبودی داشته باشد. همچنین برخلاف بسیاری از استارت‌آپ‌های الکتریکی چینی، چانگان کارخانه‌های زیادی دارد و تولید آزمایشی 11 را در کارخانهٔ چونگ‌کینگ خود آغاز کرده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد واقعاً این خودرو در سال 2022 به بازار عرضه شود. جزئیات بیشتر در مورد آواتر 11 هم در بهار 2022 اعلام خواهد شد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. انقد ایرانی ایرانی نکنید.چقدر نابغه طراحی ما داشتیم که لگن سازان ایران بهشون بی محلی کردن و از مملکت مارفتن.الان دارن با توجه و امکانات کشورهای دیگه افتخار آفرینی میکنن.خاک تو سرتون که نتونستین همچین سرمایه هابی رو حفظ کنین که الان تا الان ماشینتون پرایدو ۴۰۵و تیباست.حالا هی نگید ایرانی ایرانی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا