مکمل بنزین
اخبار روز خودروبرگزیده‌هاتازه‌هاتحلیلیخبر

فردا T5 خودرویی با 3 ستاره ایمنی از مراکز تست‌ ایمنی چینی، در ایران دیده شد!

چندی پیش بود که به حواشی اولین تصویر غیررسمی منتشر شده از فردا T5 پرداختیم. اما باز بواسطه ارسال تصویری توسط شما مخاطبان گرامی به پایگاه خبری چرخان، اولین تصویر رسمی از حضور خودرو دانگ فنگ فورثینگ T5 با لوگو خودروسازی فردا  و برند FMC منتشر شد.همان‌طور که از تصویر مذکور مشخص است، گویا خودروسازی فردا بالاخره مراحل تجاری سازی دانگ فنگ فورثینگ T5 را با نام خود به پایان رسانده و احتمالا در هفته های آینده از این خودرو نه‌چندان ایمن، رونمایی خواهد نمود.

اما چرا نا ایمن؟!

باتوجه به بررسی‌های انجام شده، خودرو مذکور در سازمان تست ایمنی چین (C-Ncap) که اتفاقا نسبت به مرکز تست ایمنی اروپا (EURO-Ncap) اصطلاحاً آسان‌گیری بیشتری دارد، تنها توانسته 3 ستاره ایمنی را کسب کند؛ حال قرار است این خودرو با تبلیغات و قیمت آن‌چنانی در ایران به فروش برسد!شرکت خودروسازی فردا، تاکنون توانسته سه محصول اختصاصی خود را تولید و بدست مشتریان برساند. اولین محصول، خودرو فردا SX6 بود که متاسفانه فردا موتور به تولید بسیار محدود این خودرو اکتفا کرده و حتی نام SX6 را از معرفی محصول در وب سایت رسمی خودش حذف نموده است!

دومین خودرو، FMC SX5 است که با دوگونه تحویل به مشتریان مواجه شد؛ سری اول تحویلی‌ها، برخی از آپشن‌های سری دوم را نداشت و باید گفت که این دسته از مشتریان، هنگام فروش خودروهایشان به مشکل برخورد خواهند کرد.

محصول سوم هم چانگان آلسوین بود که در ایران با نام فردا 511 شناخته می‌شود. این خودرو با اینکه محصول برند چانگان است، اما خودروسازی فردا در سفارش گذاری محصول، بسیار ضعیف عمل کرده و این خودرو حتی ترمز دیسکی چرخ های عقب را ندارد!

و در نهایت خودرو T5 که هنوز نه رونمایی شده و نه فروش آن آغاز گردیده است. این خودرو از ایمنی پایینی، برخوردار است. البته ماجراهای بسیاری بر سر خودرو FMC T5 در ایران رخ داده که بزودی و در اخبار بعدی به آنها خواهیم پرداخت.

معرفی دانگ فنگ فورثینگ T5

تی5 که در سال 2018 و در نمایشگاه خودرو پکن برای اولین بار رونمایی شد، تا سال 2020 توانست دوام بیاورد و از سال 2020 نسخه جدید و فیس لیفت آن رونمایی شد. اما خودروسازی فردا قصد دارد تا نسخه 2018 این خودرو را به خطوط مونتاژی خود بیاورد.

در نگاه ابتدایی، تی5 خود را خودرویی نسبتا بروز نمایان می‌کند. قسمت‌های بغل بسیار مشابه برادر کوچک‌تر خود، یعنی SX5 بوده و شاهد طراحی ساده‌ای هستیم. البته ناگفته نماند که رینگ‌های استفاده شده در این خودرو، به زیبایی دانگ فنگ T5 افزوده است.

در نمای پشت فورثینگ تی5 هم شاهد یک نوع طراحی خاص چراغ‌ها هستیم که نه می‌توان گفت زیبا هستند؛ و نه می‌توان گفت زشت! اما باتوجه به ترند طراحی بازه سال های 2018 الی 2020، چراغ‌ها به هم متصل هستند. (لازم به ذکر است که کم کم به سال 2022 نزدیک می‌شویم و در این دو سال طراحی‌ها سبک‌های متفاوت تری پیدا کرده‌اند).

اگر بخواهیم قبل از پرداختن به مشخصات فنی، به ابعاد و اندازه این خودرو بپردازیم، بهتر است بدانید که ابعادی برابر با 4550 میلی‌متر در طول، 1825 میلی‌متر در عرض و 1725 میلی‌متر در ارتفاع داشته و فاصله بین محورهای آن نیز برابر با 2720 میلی‌متر است. وزن T5 هم چیزی بین 1520 تا 1585 کیلوگرم، بیان شده است.

اما به بخش مشخصات فنی می‌رسیم؛ در نسخه جهانی دانگ فنگ فورثینگ T5، شاهد بکارگیری سه نوع پیشرانه هستیم. موتورهایی با حجم 1.6 لیتری تنفس طبیعی، 1.8 لیتری تنفس طبیعی و در آخر هم یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ!

اینطور که شرکت خودروسازی فردا اعلام کرده، گویا قرار است تا پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژدر فردا T5 نصب شود. این موتور که گویا با کد 4G15T شناخته میشود، با اتصال به یک نوع گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، توانایی تولید 156 اسب بخار، قدرت و 230 نیوتن متر، گشتاور را دارد.

اما بهتر است کمی هم به بحث جذاب امکانات بپردازیم! همین‌جا لازم است بدانید که در نسخه‌های فول T5 در بازارهای جهانی، شاهد امکاناتی به نسبت کامل هستیم.

از امکانات مهم فردا T5 در بازار ایران، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • مانیتور و مولتی مدیای 12 اینچی
  • ترمز پارک برقی به همراه اتوهلد
  • دوربین دید عقب به همراه سنسورهای هشدار دهنده موانع در قسمت جلو و عقب خودرو
  • سیستم کروزکنترل
  • سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه ای
  • آمپر دیجیتالی
  • آینه های تاشو برقی همراه با گرمکن
  • فرمان دی کات
  • نورپردازی داخلی
  • سامانه کنترل خودرو در سراشیبی
  • صندلی برقی راننده در 8 جهت؛ همراه با گرمکن صندلی‌های جلو
  • مجهز به 6 ایربگ ایمنی
  • سیستم هشدار فاصله ایمنی از جلو (نحوه کار: اطلاع رسانی با سنسورهای جلو)
  • رادار هشدار خروج از خط
  • سقف پانوراما
  • سامانه کنترل پایداری و کنترل کشش…

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. چینی ها قبلا لااقل اگه کیفیت نداشتن چهرشون اغواگر و دلربا بود اما این یکی متاسفانه حتی چهره جذابی هم نداره!!!

  2. جاییکه فیدلیتی و ایکس ۵۵ پرو باشه،این فردا مردا خریدار نخواهد داشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا