مکمل بنزین
گوناگونخبر

بوگاتی شیرون چگونه به سرعت 490 کیلومتر بر ساعت دست یافت؟

ساخت بوگاتی شیرونی که بتواند به سرعت 490 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند هرگز کار آسانی نبوده است. البته مطمئناً شیرون یکی از توانمندترین خودروهای روی کره زمین محسوب می‌شود اما بوگاتی برای دستیابی به این رکورد سرعت هنوز هم مجبور بود بسیاری از قطعات نسخه معمولی این خودرو را از نو مهندسی کند. برای توضیح اینکه دقیقاً چه اقداماتی برای تبدیل شیرون معمولی به نسخه رکوردشکن سوپراسپرت 300 انجام گرفته است، بوگاتی لیستی از تک‌تک قطعات جدید یا تغییر یافته این خودرو تهیه کرده است. حجم عظیم تغییرات نشان می‌دهد که سازندگان هایپرکارها برای دستیابی به رکوردهای سرعت چقدر باید تلاش کنند.

رسیدن از شیرون معمولی به شیرون سوپراسپرت 300 تقریباً به‌اندازه فاصله بین ویرون تا شیرون است. بوگاتی زمان زیادی را فقط صرف اصلاح آئرودینامیک این خودرو کرده است. مدیر طراحی بوگاتی «فرانک هیل» دراین‌باره می‌گوید:

تنها جریان هوای بی‌نقص در بخش جلو می‌تواند از آشفتگی مضر هوا جلوگیری کند و اطمینان دهد که جریان هوا در اطراف خودرو بدون مشکل باقی خواهد ماند

پس از ایجاد تغییرات آئرودینامیکی در جلوی خودرو برای رسیدن به عملکرد عالی در سرعت‌های بیش از 480 کیلومتر بر ساعت، بوگاتی توجه خود را به سمت عقب خودرو معطوف کرد. بخش عقبی شیرون سوپراسپرت 25 سانتی‌متر کشیده‌تر از شیرون معمولی شده است که این به کنترل هردو نیروی داون‌فورس (نیروی رو به پایین) و لیفت (نیروی رو به بالا) کمک می‌کنند.

از سوی دیگر، پیشرانه هم به سیستم اگزوز تیتانیومی که از طریق چاپ سه‌بعدی ساخته شده به همراه توربوشارژرهای کارآمدتری مجهز شده و درنتیجه، خروجی نهایی موتور در این نسخه به 1600 اسب بخار قدرت و 1600 نیوتن متر گشتاور رسیده است. به گفته بوگاتی، هر چهار توربوشارژر این موتور حالا از چرخ کمپرسور استفاده می‌کنند که اندازه آن از 74 به 77 میلی‌متر افزایش پیدا کرده تا توان عملیاتی بالاتری داشته باشد. علاوه بر این، قطر پره توربین هم از 64.4 به 67.2 میلی‌متر افزایش پیدا کرده با بتواند قدرت بیشتری که برای افزایش فشار بوست نیاز است را فراهم کند.

با توجه به این موارد، باید گفت که بوگاتی شیرون سوپراسپرت 300 یک شگفتی مهندسی است. راه طولانی که بوگاتی در تلاش برای رسیدن به سرعت بیش از 480 کیلومتر بر ساعت طی کرده همان چیزی است که هایپرکارها برای آن ساخته می‌شوند و ما مشتاقانه منتظریم ببینیم این شرکت در آینده چه خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا