مکمل بنزین
گوناگونآموزش

دلیل استفاده از چراغ دی‌لایت در خودروهای امروزی چیست؟

شاید شما نیز خودروهایی را در خیابان با چراغ های روشن دیده باشید، و پیش خود بگویید شاید راننده فراموش کرده باشد چراغ‌های خودروی خود را خاموش کرده باشد، یا فکر کنید برای خودنمایی چراغ خود را در روز روشن کرده اند؛ اینجانب نیز همچین تصوری داشتم؛ ولی در حقیقت موضوع چیز دیگری است و دلیل آن وجود چراغ‌های دی لایت در خودروهای امروزی است.

برای دانستن علل استفاده از دی‌لایت نگاهی به تاریخچه این چراغ‌های مفید میپردازیم. برای اولین باراین چراغ‌ها در سال 1970 میلادی در کشور‌هایی که معمولا بارش برف و یا مه آلود دارند رواج پیدا کرد؛ این چراغ‌ها تاثیر به سزایی در کاهش تصادفات داشت؛ چرا که باعث بهتر دیده شدن خودرو توسط رانندگان دیگر خواهد شد. البته به این نکته اشاره کنیم که کاربرد این چراغ ها فقط در مه یا برفی بودن هوا نیست چرا که در بسیاری از کشورها علت استفاده این چراغ‌ها برای کاهش خطرات احتمالی برخورد عابر پیاده و یا دوچرخه سوار با خودرو است.

در دهه 90 میلادی این تکنولوژی در آمریکا اجرایی شد و سپس در سال 2008 استفاده از چراغ‌های دی لایت در این کشور اجباری شد. در اروپا نیز از سال 2011 استفاده از چراغ دی لایت به یک استاندارد در صنعت خودروسازی تبدیل شد.

 باید این نکته را هم اضافه کنیم که شما نمی‌توانید به راحتی این چراغ ها را خاموش کنید و باید در سیستم برق خودرو دستکاری‌هایی انجام دهید. البته با توجه به کم مصرف بودن مصرف برق این چراغ‌ها که عموما ال ای دی هستند، نیازی به این کار نیست چرا که فشاری به باتری خودرو نیز وارد نمی‌شود و نباید حساسیت به خرج داد.

دی لایت ها علاوه بر افزایش ایمنی هنگام رانندگی باعث زیباتر شدن چراغ های خودرو نیز می‌شوند و چراغ ها به اصطلاح ابرو دار می‌شوند که تاثیر به سزایی در زیبایی خودرو دارد. طبق یک پژوهش محققان به این نکته پی بردند که استفاده از چراغ‌های دی لایت به جای مه شکن میتواند باعث کمتر شدن مصرف سوخت خودرو نیز شود.

تا اینجا از فواید این چراغ‌ها گفتیم ولی اگر بخوایم به یکی از عیوب چراغ دی لایت اشاره کنیم که شاید نور بیش از حد آن باعث اذیت شدن چشم عابران و رانندگان دیگر شود ولی خب این اتفاق زمانی بیشتر رخ میدهد که به صورت استاندارد کارخانه نباشد و راننده شخصا یک چراغ دی لایت بر روی خودروی خود نصب کند.

نظرات خود را در مورد وجود این چراغ‌ها در خودرو های امروزی با ما به اشتراک بگذارید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا